برگزاری نشست آ سه آن و جای خالی بررسی بحران مسلمانان روهینگیا در این گردهمایی

در حالی نشست آ سه آن در فیلیپین در حال برگزاری است که بحران انسانی مرتبط با مسلمانان روهینگیا در دستور کار این نشست قرار نگرفته است.

برگزاری نشست آ سه آن و جای خالی بررسی بحران مسلمانان روهینگیا در این گردهماییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار در حالی در نشست «آ سه آن» در مانیل -پایتخت فیلیپین- حضور دارد که بحران انسانی مرتبط با مسلمانان روهینگیا در کشورش در دستور کار این نشست قرار نگرفته است. از ماه اوت، بیش از ششصد هزار مسلمان روهینگیا از خشونت ها در میانمار فرار کرده اند. سازمان ملل متحد این روند را پاکسازی قومی توصیف کرده است.

در پیش نویس این نشست به این بحران اشاره ای نشده است. خود سوچی نیز در سخنانی قبل از آغاز نشست به بحران روهینگیا اشاره نکرده است. این در حالی است که او از سوی جامعه بین المللی تحت فشار قرار گرفته تا در ارتباط با این بحران انسانی کاری انجام دهد.

جفری گتلمن، مدیر دفتر نیویورک تایمز در جنوب آسیا در این باره گفت: «سوچی با انتقادهای زیادی مواجه شده است. امروز شنیدم که دانشگاه آکسفورد تصمیم گرفت نام او را از این دانشگاه حذف کند و انفعال او را در ارتباط با این بحران دلیل کار خود اعلام کردند. او یک فعال صلح است. او در سطح جهانی به سبب ایستادن در مقابل رژیم میانمار مشهور است. اما کشورهای منطقه کمپینی را علیه او آغاز نکرده اند. آنها برای حمایت از مردم روهینگیا قدرتمند نیستند و امیدی وجود ندارد کشورهای عضو آ سه آن بتوانند دور هم جمع شوند و راه حلی برای این بحران پیدا کنند. باید به این موضوع اشاره کرد که ارتش در میانمار همچنان بسیار قدرتمند است. این مردم -روهینگیا- همچنان در حال آسیب و رنج دیدن هستند. ششصد هزار نفر فرار کرده اند. همین شب گذشته صدها نفر از مرز گذشتند، جان خود را به خطر انداختند تا وارد بنگلادش شوند. هیچ یک از مقامات (حاضر در نشست آ سه آن) درباره این موضوع ابراز نگرانی نکرده اند. موضوع روهینگیا یک موضوع به شدت پیچیده است. اکثر مردم میانمار بر این باور نیستند که روهینگیایی‌ها شهروندان این کشور هستند و چند دهه است که این افراد تحت پیگرد قرار می گیرند و با خطر قتل روبرو هستند. مردم میانمار با آنها ابراز همدردی نمی کنند. این یک مشکل عمیق در میانمار محسوب می شود. این مردم جایی ندارند که بروند و به نظر نمی رسد بتوان به این زودی ها راه حلی برای این بحران پیدا کرد.»

او همچنین درباره اقدامات بنگلادش در ارتباط با این افراد گفت: «خود بنگلادش نیز می گوید این افراد اهل بنگلادش نیستند و باید به میانمار بازگردند. میانمار می گوید این افراد اهل اینجا نیستند و باید به بنگلادش بازگردند. شمار کمی از اقلیت ها در جهان به واقع بدون کشور هستند. بنگلادش نمی خواهد مراکز اسکان ایجاد کند، نمی خواهد برای کودکان روهینگیا مدرسه احداث کند زیرا نمی خواهد آنها در این کشور بمانند. خدماتی که این افراد در این کشور دریافت می کنند بسیار ناچیز است. و این افراد نمی خواهند به میانمار باز گردند. زیرا برای خلاص شدن از دست این افراد کمپین پاکسازی قومی در میانمار علیه آنها به راه افتاده است. چرا آنها باید به چنین کشوری بازگردند؟»

 

انتهای پیام/

 

بحران روهینگیا در نشست آ سه آن بررسی نشد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار