سلاح ورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

کنترل نرخ ارز، یک سیاست شکست خورده اقتصادی

نایب رییس اتاق بازرگانی گفت: کنترل نرخ ارز، به صورت دستوری، یک سیاست اقتصادی شکست خورده قدیمی و مضر است.

دونرخی بودن ارز،  موجب فساد است/  نرخ دوگانه ارز یعنی ذبح تولید داخلی پای واردات غیرضروریحسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران  در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مضرات سرکوب نرخ ارز، اظهار کرد:  با اشاره به عملی نشدن وعده‌ یکسان سازی نرخ ارز، افزود: با وجود وعده دولت ها مبنی بر تک نرخی شدن نرخ ارز این امر هنوز محقق نشده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران،با اشاره به اثرات مثبت یکسان سازی نرخ ارز یادآور شد: یکسان سازی نرخ ارز در بلند مدت اثرات مثبتی در اقتصاد خواهد گذاشت و صادرات را تقویت می کند و در نهایت قیمت‌ها به تعادل می رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تبعات دونرخی بودن ارز، یادآورشد: دو نرخی بودن ارز تبعاتی دارد که خوشایند اقتصاد نیست که فساد و عدم دستیابی به اهداف و شاخص های مطلوب اقتصادی، نمونه از این تبعات است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در شرایطی که تورم تولید بالاست کالاهای تولید به شدت در حال گران شدن است اظهار کرد: تثیبت نرخ ارز باعث مناسب ماندن قیمت کالای خارجی شده و از این طریق می توانند به تولید ملی ضربه زند.

سلاح ورزی، ثابت نگه داشتن نرخ ارز را تلف کردن منابع ارزی خواند و ادامه داد: منابع ارزی کشور برای توسعه زیرساخت ها و پناهی برای بحران های بزرگ است. با وجود تورم داخلی، تثبیت نرخ ارز یعنی استفاده از منابع ارزی حیاتی کشور برای سوبسید دادن به کالای خارجی، که این امر باعث سقوط ایران در شاخص توسعه زیرساختی کشورها و از بین رفتن پناه‌گاه بحران های اقتصادی است.

وی در پایان با اشاره به تبعات ناچیز شناورکردن نرخ ارز، گفت: در بسیاری از کالاهای اساسی همچون گندم و شکر خودکفا شدیم و شناورکردن نرخ ارز، نه تنها قیمت کالاهای اولیه را زیاد نمی‌کند بلکه نوسان بوجود آمده از قیمت های وابسته به دلار را کنترل می کند.

انتهای پیام/

 پایین نگه داشتن نرخ ارز، یک سیاست اقتصادی شکست خورده قدیمی  است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار