عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد؛

55 درصد بیماران دیالیزی دیابتی هستند

یعقوبی با اشاره به آمار بیماران دیابتی که گرفتار عوارض کلیوی می شوند، گفت: 55 درصد بیماران دیالیزی دیابتی هستند.

40 درصد از بیماران دیابتی در نهایت دیالیزی می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یعقو‌بی فوق‌تخصص نفر‌ولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست روز جهانی دیابت که در کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علل نارسایی کلیه در ایران و دنیا دیابت است، گفت: 55 درصد بیماران دیالیزی دیابتی هستند و 85 درصد از این بیماران دیابت و فشار خون دارند که به همین دلیل توجه به عوارض دیابت بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد بیماران پیوند کلیه دیابتی هستند عنوان کرد: به دلیل آنکه میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در بیماران دیالیزی بالاست به همین دلیل بهتر است بیماران دیابتی قبل از دیالیز، پیوند کلیه شوند.

یعقوبی‌ به عوارض بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: دیابتی بیماری سیستمیک است و عروق بزرگ و کوچک را درگیر می‌کند؛ با درگیری عروق بزرگ، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زخم پای دیابتی و با درگیری عروق کوچک، کلیه‌ها، چشم و اعصاب محیطی آسیب می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کلیه‌ها در دفع سموم باید دیابت را یکی از بیماری‌های مهم آسیب رسان به کلیه در نظر گرفت، زیرا 40 درصد بیماران دیابتی به نوعی به بیماری‌های کلیه و در نهایت دیالیزی شدن مبتلا می‌شوند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: کنترل قند‌خون، چربی و فشار خون،‌ در جلوگیری از پیشرفت عوارض کلیوی در بیماران بسیار مؤثر است.

یعقو‌بی با اشاره به اینکه تست‌هایی برای بررسی وضعیت کلیه بیماران دیابتی وجود دارد اظهار کرد: با بررسی سالیانه بیماران مبتلا به دیابت نوع‌ 2 که شمار زیادی از جمعیت دیابتی کشور را تشکیل می‌دهند، می‌توان از عوارض کلیوی و دیالیز‌ه شدن بیماران جلوگیری کرد.

 این متخصص نفر‌ولوژی یادآور شد: در صورتی که دیابت فردی دیر تشخیص داده شود، لازم است بلافاصله پس از تشخیص، تست‌های کلیوی انجام شود، زیرا احتمال آسیب کلیوی در این بیماران بالاست.

انتهای پیام/

دیالیزی شدن 40 درصد از بیماران دیابتی

برچسب ها: دیالیز ، دیابت ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار