رئیس کمیته مداخله در بحران مطرح کرد؛

اعلام آمادگی بیش از یک هزار روانشناس در ارائه خدمات سلامت روان به زلزله‌زدگان

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران از آمادگی بیش از هزار روان‌شناس برای ارائه خدمات سلامت به زلزله‌زدگان خبر داد.

تدوین برنامه آموزش تخصصی مداخله در بحران زلزله / اعلام آمادگی هزار و ۵۵۵ نفر در ارائه خدمات سلامت روان به زلزله‌زدگانعلی مددیان پاک رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انجمن روان‌شناسی ایران یک سازمان مردم نهاد و معتبر در حوزه‌های علوم انسانی که از سال 91 کمیته مداخله در بحران در کنار سایر کمیته‌های تخصصی راه‌اندازی شده تا بحث ارتقای سلامت روان را عهده‌دار شود و در زلزله آذربایجان، بوشهر، حادثه پلاسکو با حضور افراد آموزش دیده در کنار سازمان بهزیستی شاهد تیم‌های مشترک و دستاوردهای موفقی بوده‌ایم.

وی افزود: طی فراخوان انجمن روان‌شناسی در راستای تأمین سلامت روان زلزله‌زدگان غرب کشور تاکنون هزار و 555 روان‌شناس و مشاور اعلام آمادگی کرده‌اند که بررسی عملکرد و تخصص‌های این افراد و با در نظر گرفتن شرایط اعزام نیرو و مقتضیات زمانی با تعامل وزارت بهداشت در صدد اعزام این گروه‌ها هستیم.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران اظهار کرد: انجمن روانشناسی ایران برای حمایت افراد آسیب‌دیده غرب کشور مذاکراتی را با وزارت بهداشت داشته است و مقرر شده که با هماهنگی هلال احمر بتوانیم گام‌های عملیاتی برای هموطنان غرب کشور برداریم.

مددیان پاک گفت: مداخله در بحران فاز‌های متفاوتی دارد و دو دوره 6 ماهه باید افراد را مورد حمایت قرار دهیم که در دوره اول افراد آسیب‌دیده با مداخله تخصصی روانشناسی پس از هفته اول وقوع زلزله مورد حمایت قرار می‌گیرند و می‌توانیم بگوییم2 هفته اول اقدام خاصی از سوی روانشناس صورت نمی‌گیرد بلکه همدلی، شناسایی افراد، شناسایی افراد با اختلال و استرس حاد مد نظر درمانگر است و بعد از دو هفته اول فاز بعدی شش ماهه، 2 هفته به 2 هفته تکرار می‌شود و شاهد اعزام تیم‌های تخصصی مداخله در بحران زلزله هستیم.

80 درصد زلزله زدگان غرب کشور نیازمند مشاوره سلامت روان هستند

وی گفت: واقعیت این است که بعد از یک ماه برخی از این گروه‌ها فراموش می‌شوند اما تجربیات زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد که 80 درصد افراد زلزله زده درگیر مشکلات متعدد می‌شوند و نیازمند تأمین سلامت روان و مشاوره‌های تخصصی هستند که با تعامل وزارت بهداشت و در قالب تیم‌های داوطلب هلال احمر می‌توانیم پاسخگوی نیازهای افراد آسیب‌دیده باشیم.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران با اشاره به فراخوان انجمن روانشناسی ایران جهت اعزام روانشناسان و مشاوران به مناطق آسیب دیده یادآور شد: در این فراخوان معیارهایی نظیر گذراندن دوره‌های آموزشی، تجربه مداخله با بحران زلزله و مسلط بودن زبان کردی را لحاظ نموده‌ایم و در این غالب افراد به 4 گروه تقسیم شده‌اند تا به افراد آسیب‌دیده‌ای که به شهرستان‌های دیگری نظیر تهران، همدان، البرز و شهرستان‌های دیگری برای دریافت خدمات درمانی توضیح شده‌اند سرویس خدمات سلامت ارائه دهند و آموزش مداخله در بحران زلزله از آموزش‌های ضروری برای این گروه‌ها است.

مددیان پاک گفت: 80 تا 90 هزار فرد آسیب‌دیده سلامت جسمی روانی در زلزله غرب کشور داریم که 10 درصد نیازمند اقدامات فوری مداخله در بحران هستند.

وی گفت: مردم باید بدانند مداخله در بحران به معنای حضور در لحظه نیست بلکه بحث عاطفی، رفتاری و سلامت روان از ملزومات زلزله زدگان است که در کنار سایر اقلام حائز اهمیت است که انجمن روانشناسی در نظر دارد در پروتکل‌های خود تا 6 ماه حمایت مادی و معنوی به صورت دو هفته دو هفته در غالب اعزام نیرو در قالب هلال احمر را مد نظر قرار دهد و در این راستا برنامه انجمن و وزارت بهداشت این است که افرادی که در راستای مشاوره و روانشناسی گام برمی‌دارند باید با آموزش بازآموزی اطلاعات جامع دریافت کنند.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران یادآور شد: تدوین برنامه آموزش تخصصی مداخله در بحران زلزله توسط انجمن روانشناسی و وزارت بهداشت در راستای اعطای اطلاعات جامع به متخصصان، روانشناسان و مشاوران از ضرورت‌های کشور است تا در مواجه با بلایای طبیعی با رفتاری عالمانه شاهد سلامت روان هموطنانمان باشیم.

انتهای پیام /

برچسب ها: زلزله ، بحران ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار