باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ظروف یکبار مصرف و خطر ابتلا به سرطان / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

ظروف یک بار مصرف تهدیدی برای سلامتی جامعه و تخریب محیط زیست است، اما استفاده از این ظروف در ماه‌های محرم و صفر بسیار متداول شده، به طوری که علاوه بر سلامت مردم برای محیط زیست نیز زیانبار است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  این روز‌ها که در خیابان‌ها قدم برداری حال و هوای ایام عزاداری دردهه محرم و صفر در گوشه گوشه شهر موج می‌زند تا جایی که در هر محله پیر و جوان دست به دست هم داده اند تا شور حسینی در تکیه ها، مساجد و حسینیه‌ها پرشورتر از سال‌های گذشته برپا شود.

در این ایام هئیت‌ها و تکایای زیادی در بین مردم نذری توزیع می‌کنند، پخت غذا‌های مختلف از جمله قیمه نثار، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع آن به عنوان نذری بین مردم از آئین‌های رایج مردم کشور ماست، اما در این بین رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی ضروری است.

نذری دادن سنت دیرینه مردمان دیار علویان در ماه محرم و صفر

قرار دادن «نذری» در ظروف یک بار مصرف فومی شکل، خطرناک است ،در ماه محرم وصفر غذا بیشتر به صورت نذری و خارج از منزل تهیه می‌شود، معمولاً این نذری‌ها یا غذا‌های تهیه شده در خارج از منزل که اغلب شله زرد، حلیم یا آش رشته هستند که در ظرف‌های یکبار مصرف ریخته می‌شوند.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

کربلایی احمد خادم مسجد روستای ماکران شهرستان میاندرود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید:هرساله اهالی روستای ماکران میزبان عزاداران حسینی از سراسر استان و بعضاً از استان‌های همجوار در روز‌های تاسوعا و عاشورا هستند، برای سرعت در پذیرایی سوگواران حسینی از ظروف یک بار مصرف استفاده می‌کنند.

او می‌گوید: استفاده از ظروف یکبار مصرف غذا با اطلاع رسانی بهیار روستا و دوستداران طبیعت در مراسم‌های ماه محرم و صفر نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر شده است.

عبدالله یکی از عزاداران حسینی که در شب دهم محرم هر سال در مسجد روستای طبقده شهرستان میاندرود نذری می‌دهد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: امسال با همت واقفان روستا ظروف مناسب برای مسجد و تکیه و حسینه خریداری شده است و میزان مصرف ظروف یک بار مصرف به نصف کاهش یافت و تنها در روز‌ها و شب‌های که تعداد عزاداران زیاد بود از ظروف یک مصرف استفاده شد.

خدیجه یکی از سواگواران حسینی که ظرف غذای نذری یکبار مصرف در دست دارد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: بعد از گرفتن نذری آن را به ظرف پیرکس منتقل میکنم، زیرا ظروف پیرکس برای مواد غذایی چرب و گرم مناسب است.

هشدار، در این ظروف نذری نخورید!

وقتی غذا داخل این ظروف ریخته می‌شود، بسیاری از مواد موجود در ظرف به غذا منتقل شده و می‌تواند موجب آزاد شدن مواد آلی وترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آن‌ها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آن‌ها برای سلامتی مضر است.

متخصصان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گویند: استفاده از ظروف یکبار مصرف فومی شکل برای غذا‌های گرم و چرب بسیار نامناسب است.

این متخصصان تغذیه توصیه کردند: اگر عزاداران حسینی می‌خواهند غذای نذری تهیه کنند تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند، زیرا قرار دادن غذا در این ظروف، به خصوص فومی آن بسیار خطرناک است.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

خانم انتظاری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ساری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به ظروف مورد استفاده برای نذری، گفت: برای تهیه و توزیع نذری باید از ظروف مناسب استفاده شود تا سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد.

وی افزود: توصیه وزارت بهداشت این است که برای توزیع غذاهای نذری از ظروف بر پایه پلاستیکی استفاده نشود و از ظرف‌های یکبار مصرف نشاسته‌ای استفاده شود.

انتظاری گفت: ظروف چند بار مصرف به شرط شستشوی درست مناسب‌تر از ظروف یکبار مصرف است، زیرا با استفاده از این ظروف به محیط زیست و سلامت مردم آسیب کمتری وارد می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ساری با اشاره به توزیع چای و شیر داغ در لیوان‌های یکبار مصرف، گفت: برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای و شیر کاکائو باید از لیوان‌های کاغذی یا یکبار مصرف نشاسته‌ای استفاده شود افزون بر این در توزیع غذای نذری می‌توان از ظروف آلومینیومی نیز استفاده کرد.

وی درباره استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم عنوان کرد: در توزیع مواد غذایی گرم برای کاهش آسیب‌های احتمالی به انسان و محیط زیست از ظروف و قاشق‌های یک بار مصرف گیاهی و فوم دار مخصوص استفاده کنید.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

توزیع غذای نذری در ظروف یکبار مصرف پلاستیک ممنوع

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو اعلام کرد، در حال حاضر این امکان وجود ندارد که نشان سازمان غذا و دارو بر روى محصولات درج شود و فقط فروشندگان و عرضه کنندگانى که محصولات را به طور عمده خریداری می‌کنند می‌توانند با توجه به پروانه ساخت از سلامت بودن محصول اطمینان حاصل کنند.

تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف موظف هستند که پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو بگیرند، زیرا وقتی مواد غذایى داغ در ظروف ریخته می‌شود واکنش‌هایى با مواد داخل ظروف ایجاد می‌کنند که در صورت استفاده از مواد غیرمجاز خطر سرطانزا بودن غذای مصرفی در این ظروف وجود دارد.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

عرضه کنندگان و عمده فروشان ظروف یکبار مصرف باید از تولیدکنندگان که پروانه ساخت دارند محصولات را خریداری کنند، چون تولیدکنندگان روی بسته بندی باید آرم سازمان غذا و دارو را درج کنند و سلامت بودن ظروف مورد تایید است و عمده فروشان و عرضه کنندگان به سیب سلامت بر روی محصولات و شماره پروانه توجه داشته باشند و این محصولات را براى عرضه به مردم خریدارى کنند.

اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: استفاده از ظروف نیمه شفاف و گیاهی برای حلیم و آش اشکال ندارد، اما پس ازخریداری در اولین فرصت آن را به ظرف دیگری منتقل کرده و از مصرف چای، آش یا نوشیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف شیشه اى و شفاف خودداری شود، زیرا به دلیل واکنش‌های آن با موادغذایى داغ خطر سرطانزا بودن آن‌ها وجود دارد.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

مضرات ظروف یکبار مصرف از دیدگاه محیط زیستی

زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضرر‌های جبران ناپذیری را نصیب او می‌کند. کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز در این مورد مصداق دارند.

زمانی که این کیسه‌ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه‌ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در آینده‌ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند.

بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و صد‌ها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان می‌برد که معایبی همچون سرطان زایی در نتیجه مهاجرت مونومر از ظرف به داخل مواد موجود در ظرف، عدم سازگاری با محیط زیست و طبیعت و از بین رفتن سرمایه ملی در اثر استفاده از منابع غیرقابل تجدید را به همراه دارد.

وی افزود: استفاده از ظروف یک بارمصرف پلاستیکی که باعث دفع زباله‌های ظروف پلاستیکی و انباشت آن‌ها در طبیعت و محیط زیست می‌شود، به مرور منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه‌ها و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌کند.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: هرگونه آلودگی و پخش پسماند‌های ناشی از توزیع نذورات با ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی مغایرت دارد.

شناخت کارایی متفاوت ظروف یکبار مصرف / دادن نذری و معضل ظروف یکبار مصرف برای انسان و محیط زیست

 

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.