علیخانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زلزله زدگان برای بازسازی منازلشان نیاز به کمک نقدی دارند/ اکنون نوبت پاکسازی مناطق آسیب دیده توسط نیرو‌های خدمات شهری است

عضو شورای شهر تهران گفت: زلزله زدگان کرمانشاه در حال حاضر برای اسکان موقت و ساختن هرچه سریع‌تر منازلشان نیازمند کمک‌های نقدی مردم هستند.

زلزله زدگان برای بازسازی منازلشان نیاز به کمک نقدی دارند/ اکنون نوبت پاکسازی مناطق آسیب دیده توسط نیرو‌های خدمات شهری استمحمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از سرکشی از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به همراه رئیس شورای شهر تهران و چند تن از اعضای دیگر اظهار کرد: حجم کمک‌های مردمی به زلزله زدگان استان کرمانشاه زیاد است، اما در حال حاضر با مشکل توزیع مناسب اقلام میان زلزله زدگان  مواجه هستیم و در واقع کمک‌ها به بعضی از نیازمندان نمی‌رسد.

بحران برنامه‌ریزی برای توزیع حجم بالای اقلام میان زلزله زدگان 

وی افزود: هم اکنون بحران برنامه ریزی برای توزیع حجم بالای کمک‌های مردمی در منطقه شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در برخی موارد بعضی افراد سودجو اقدام به دریافت اقلام مازاد بر نیاز خود می‌کنند، تصریح کرد:این امر سبب می‌شود اقلام ضروری به سایر نیازمندان نرسد و یا بسیاری از آسیب دیدگان با توجه به شرایط روحی و یا شخصیتی که دارند، نتوانند برای دریافت کمک‌ها مراجعه کنند که باید به این امر توجه کافی شود.

علیخانی با اشاره به عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص نیاز‌های واقعی زلزله زدگان ادامه داد: مقدار بسیار زیادی البسه کهنه فرستاده شده که تبدیل به یک معضل شده است، لذا تمام گوشه و کنار معابر در سر پل ذهاب مملو از این پوشاک‌های بی مصرف است که جمع آوری آن‌ها به مشکلی مضاعف تبدیل شده است، بنابراین از مردم می‌خواهیم لباس های کهنه نفرستند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت: حجم قابل توجه اقلام ارسالی و امدادرسانی از طرف مردم در زلزله کرمانشاه نسبت به زلزله‌های سال‌های گذشته در کشور بی نظیر است.

حضور 600 نفر از نیروهای شهرداری تهران در مناطق زلزله زده کرمانشاه

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور 600 نفر از نیروهای شهرداری تهران در مناطق زلزله زده ادامه داد: ٣٠٠ نفر از این نیرو‌ها از طرف بسیج شهرداری جهت کمک رسانی اعزام شده اند و ١٧٠ نفر از نیرو‌ها نیز وظیفه امدادرسانی و ارائه خدمات درمانی همراه با تجهیزات پزشکی را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: انجام وظیفه نیرو‌های امدادی تقریبا به پایان رسیده و لذا نیاز است نیرو‌های خدماتی جهت نظافت شهری و جمع آوری زباله‌ها جایگزین آن‌ها شوند.

علیخانی با اشاره به رضایت مسئولان حاضر در منطقه از خدمات شهرداری تهران به زلزله زدگان بیان کرد: امکانات ارائه شده از طرف شهرداری تهران به زلزله زدگان کرمانشاه بسیار موثر واقع شده و رضایت مردم آسیب دیده و مسئولان را به همراه داشته است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم که از حضور فیزیکی جهت رساندن اقلام و کمک‌های خود به مناطق زلزله زده خودداری کنند، چرا که این امر باعث تراکم جمعیت و افزایش حجم ترافیک شده و موجب اختلال در روند امدادرسانی می‌شود.

علیخانی افزود: مردم به منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه هرچه سریع‌تر کمک‌های خود را به دستگاه‌های ذی‌زبط ارائه دهند تا برای استفاده بر حسب نیاز منطقه در هفته‌های آینده مدیریت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به نیاز‌های ضروری با توجه به تشدید سرما و نزول باران در روز‌های آتی ادامه داد: برای اسکان موقت افراد آسیب دیده با توجه به شرایط آب و هوایی کانکس، چادر، سرویس های بهداشتی و دوش صحرایی، نایلون و وسایل گرمایشی بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز است.

انتقال کانکس‌های مورد استفاده شهرداری تهران در اربعین به مناطق زلزله زده

وی اضافه کرد: شهرداری تهران کانکس‌های مورد استفاده در اربعین را به مناطق زلزله زده انتقال داده است، اما این مقدار کافی نیست.

علیخانی با کارساز خواندن پول نقد نسبت به اقلام و اجناس افزود: با کمک‌های نقدی مردم از طریق حساب‌های هلال احمر و نهاد‌های رسمی در این شرایط بهتر می‌توان برنامه ریزی کرد و به نیاز‌های ضروری و با اولویت مثل اسکان موقت و ساختن هر چه سریع‌تر خانه‌های زلزله زدگان رسیدگی کرد.

عضو شورای شهر تهران راه حل سازوکار بهینه برای بازسازی ساختمان‌ها را تقسیم کار دانست و گفت: اگر بازسازی بین نهاد‌ها تقسیم و تفویذ اختیار شود، روند پیشرفت کار سریع‌تر و بهینه‌تر خواهد بود. دستگاه ها می‌توانند بازسازی و ساخت را به شهرداری شهر‌های مختلف ارجاع دهند. به عنوان مثال بازسازی ساختمان شهرداری سرپل ذهاب را به شهرداری اصفهان و ساخت بیمارستان برای این شهر را به اشخاص خیری که اعلام آمادگی کرده اند، واگذار کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تشکر از کمک رسانی همه‌ نهاد‌ها اعم از ارتش، سپاه، هلال احمر و مردم تمام شهر‌های ایران به مدیریت برنامه ریزی در این یاری رسانی‌ها تاکید کرد.

علیخانی در پایان با اشاره به لزوم توجه به مشکلات روحی زلزله زدگان ابراز داشت: مسئله‌ مهمی که باید به آن توجه شود، وضعیت روحی و روانی آسیب دیدگانی است که در زلزله اخیر اعضای خانواده خود را از دست داده و نیازمند مشاوره هستند،  در این راستا لازم است که نهادهای مربوط به سلامت روان از جمله بهزیستی اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار