رئیس دانشگاه تهران:

امضای مهندسین دانشگاه‌ها پای ویرانه ‌های زلزله/ صنعت و دانشگاه 2 قطب دافعه هم

نیلی گفت: در حال حاضر‌ دانشگاه‌ مایل به برقراری ارتباط  قوی‌ با صنعت نیست و صنعت هم انگیزه‌ای برای ارتباط‌ با دانشگاه ندارد‌.

توان علمی کشور‌ در عرصه‌ عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیردبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه تودیع‌ و معارفه‌ ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران امروز در ساختمان‌ کتابخانه‌ واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران‌ برگزار شد.

 مدیریت سابق‌ کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران‌ در این مراسم گفت: این کتابخانه حاصل زحمات افرادی چون‌ مرحوم افشار‌، مرحوم حریرچی‌ و محمدمهدی‌ جعفری‌ بوده است‌. در ابتدای شروع  مسئولیت‌ نگران بودم‌ که بتوانم‌ راه این بزرگان‌ را به درستی‌ ادامه‌ دهم‌.

 پورعزت‌ در ادامه افزود: محدودیت‌هایی بر اثر تحریم‌ داشتیم‌ که تلاش شد پس از رفع تحریم‌ها حل شود‌. ارتباط دانشگاه و کتابخانه باید مؤثرتر‌ باشد لذا حدود 100 کارگاه‌ علمی برگزار شد‌ تا دانشجویان با استفاده مفید‌ از آن با کتابخانه دانشگاه آشنا شوند‌. برگزاری کارگاه‌های مقاله‌نویسی‌، کارگاه‌های ویژه نابینایان‌ و ارائه کتب‌ گویا‌ از جمله اقداماتی‌ بود که با تلاش مسئولان به صورت رایگان‌ ارائه شد‌.

کتابخانه دانشگاه تهران‌ نیازمند‌ ایمن‌سازی‌ است

وی ضمن بیان‌ اهمیت مرمت‌ و بازسازی‌ ساختمان کتابخانه دانشگاه‌ افزود: در ابتدای کارم  اولویت‌ را در بازسازی‌ ساختمان دانشگاه قرار دادم‌. بررسی‌ کارشناسی سیستم آتش‌نشانی و مانور حادثه از دیگر اقداماتی‌ بود که در زمان خدمتم انجام شد‌، متأسفانه در آن زمان بخش عمده‌ای از کپسول‌های آتش‌نشانی موجود در ساختمان کتابخانه دانشگاه تهران خالی و بلااستفاده‌ بود که این مسئله ما را شوکه‌ کرد.

 ریاست اسبق کتابخانه دانشگاه تهران، افزود: احداث ساختمانی جدید‌ برای کتابخانه دانشگاه تهران‌ بسیار ضروری است‌ ساختمان حال حاضر‌ که در پردیس‌ مرکزی‌ و نزدیک‌ مصلی‌ نماز جمعه تهران‌ قرار دارد‌ جای کوچکی است‌ و می‌بایست‌ ساختمانی‌ ساخته شود که پذیرای تمام مردم ایران مخصوصاً دانشجویان بوده و به صورت رایگان ارائه خدمت کند.

 پور عزّت یادآور شد: از مسئولان‌ می‌خواهم که به سیستم اطفاء حریق این کتابخانه‌ توجه جدی‌ کنند‌ زیرا ساختمان‌ کتابخانه‌ دانشگاه تهران بسیار‌ آسیب‌پذیر‌ است‌ در صورت بروز‌ هر حادثه‌ای مشکلات جدی بوجود می‌آید. همچنین این کتابخانه باید‌ زیر نظر شخص‌ ریاست دانشگاه تهران باشد‌.

 بی‌توجهی مسئولان  به کتابخانه دانشگاه تهران 

در ادامه حجت‌الاسلام رسول جعفریان‌ مدیریت‌ جدید‌ کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در این مراسم‌ گفت: کتابخانه دانشگاه تهران‌ همیشه‌ برایم اسطوره‌ بود اما با وجود توسعه‌ کتابخانه ملی‌ و مرکز پژوهش‌های مجلس، توجه لازم‌ به کتابخانه دانشگاه تهران صورت نگرفت‌. متأسفانه در سال‌های اخیر‌ به کتابخانه دانشگاه‌ تهران‌ به عنوان یک مرکز اداری‌ نگاه شده‌ است‌ تا مرکزی‌ برای پژوهش‌ و مطالعه‌ کتاب‌.

 ریاست اسبق‌ کتابخانه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: روزانه‌ در کتابخانه مجلس‌ نها‌یتاً  200 نفر‌ حضور داشتند اما در کتابخانه دانشگاه تهران  طور معمول‌ روزانه 500 دانشجو‌ مشغول مطالعه‌ هستند‌، حالا که در دانشکده‌ها محلی برای پژوهش نداریم کتابخانه دانشگاه‌ می‌تواند‌ به محلی‌ برای پژوهش‌ دانشگاه‌ و دانشجویان‌ تبدبل شود.

 جعفریان‌ در ادامه با اشاره به توسعه رسانه‌های دیجیتال‌ افزود: دانشجویان‌ هر مطلبی‌ را می‌توانند‌ در اینترنت‌ جستجو‌ کنند‌ اما علوم‌ موجود‌ در کتب‌ اصلی دانشگاهی‌ قابل جستجو‌ نیست‌ ما باید‌ به سمت‌ نشر دیجیتال‌ علوم دانشگاهی‌ حرکت کنیم‌ کاری که ما در مجلس‌ انجام دادیم‌ این بود که توانستیم‌ 23 هزار نسخه‌ خطی‌ را در وب‌ بارگذاری‌ کنیم‌.

رونق استفاده از کتابخانه در گروی دیجیتالی‌ شدن کتاب‌ها

 استاد تاریخ دانشگاه تهران‌ با اشاره به وجود صدها‌ نسخ خطی‌ در کتابخانه دانشگاه تهران گفت: باید‌ بتوانیم مخازن‌ اصلی‌، کتب و نسخ‌ خطی را به آسانی‌ در اختیار‌ دانشجویان‌ قرار دهیم‌. نقطه‌ محوری فعالیت‌های ما علوم دیجیتالی‌ است. متخصصینی‌ در زمینه نسخ‌ خطی و کتب سنگی داریم‌ که می‌بایست‌ از کمک‌ و تخصص‌ آنها در این زمینه‌ استفاده کرد‌.

 جعفریان‌ در ادامه افزود: طبق‌ آمارهای‌ کتابخانه سال گذشته‌ 40 هزار کتاب به دانشجویان به امانت‌ داده شد‌ در حالی که‌ امسال  20 هزار کتاب‌ به دانشجویان دادیم‌ اگر نتوانیم‌ کتب‌ موجود را به صورت دیجیتال‌ عرضه  کنیم کسی در سال‌های آیند‌ه برای گرفتن‌ کتاب‌ به صورت‌ فیزیکی‌ اقدام نخواهد کرد‌.

 جعفریان‌ در انتها یادآور شد: بحث اطفاء حریق‌ ابد‌اً شوخی‌ بردار نیست ما برای توسعه کتابخانه دانشگاه تهران به کمک همه افراد‌ از جمله‌ فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه تهران، کتابداران‌، اساتید‌ داخلی‌ و خارجی نیاز داریم.

 رسالات علمی دانشجویان نخبه ایرانی نیازسنجی نمی‌شود

ریاست‌ دانشگاه‌ تهران‌ در این مراسم‌ ضمن تسلیت‌ به داغ‌دیدگان‌ حادثه زلزله‌ کرمانشاه‌ گفت: همه ما کتابخانه را به عنوان نماد علم‌ می‌شناسیم‌ برای مثال‌ در زمینه‌ زلزله‌ دانشگاه تهران مسئولیت ملی رصد‌ زلزله‌ را بر عهده دارد.

 نیلی با اشاره به اهمیت بررسی‌ علمی زلزله‌، گفت: باید‌ بدانیم که هر 10 سال یک بار‌ یک زلزله‌ بزرگ در کشور داشته‌ایم‌ با وجود کم بودن آمار تلفات‌ در زلزله‌ اخیر‌ نسبت‌ به زلزله‌های‌ گذشته‌ آمار نشان‌ می‌دهد‌ سطح‌ خسارت‌ها تقریباً یکسان‌ بوده‌ و تنها‌ بروز یک پیش‌ زلزله‌ 4.5 ریشتری‌ مردم را هوشیار‌ کرد تا امروز‌ شاهد‌ فاجعه‌ای بزرگتر‌ نباشیم اما چرا آمار تخریب‌ها اینگونه باقی‌ مانده است؟ قطعاً اگر فکری برای زلزله‌ نکنیم‌ در سال‌های آینده‌ تلفات‌ و خسارت‌های به مراتب‌ بالاتری‌ را‌ شاهد هستیم‌.

وی با اشاره به اینکه‌ توان علمی کشور در عرصه‌ عمل‌ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد‌ افزود: 9 هزار دانشجوی دکترا‌ و 24 هزار دانشجوی‌ کارشناسی ارشد‌ با استفاده از بهترین‌ اساتید‌ کشور پروژه‌ها و پژوهش‌های مفیدی‌ را انجام می‌دهند‌ که معلوم‌ نیست آثار این پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی‌ کجاست‌؟ اگر موضوع رسالات‌ علمی این افراد به سمت‌ نیازهای‌ کشور حرکت کند قطعاً کشور‌ به شرایط‌ بسیار بهتری‌ خواهد رسید‌.

حل مشکل توسعه پایدار از طریق‌ علم و دانشگاه‌

ریاست‌ دانشگاه‌ تهران‌ در ادامه‌ با اشاره به اینکه‌ هیچ‌ کشوری با استفاده از ذخایر‌ طبیعی‌ به تنهایی نتوانست‌ یک توسعه پایدار را تجربه‌ کند گفت: هر گاه ما از علم جدا شدیم‌ و به استعدادهای‌ فردی‌ و طبیعی‌ تکیه کردیم‌ ضربه خوردیم‌ مشکل اشتغال‌ از دانشگاه می‌گذرد‌، مشکل توسعه پایدار از طریق‌ علم و دانشگاه‌ حل می‌شود.

 نیلی در ادامه افزود: در بسیاری از کشورها دانشجویان دکترا نباید‌ بدون استخدام‌ ثبت‌نام شوند‌ دانشجویان دکترا‌ می‌بایست‌ تمام وقت‌ در اختیار دانشگاه باشند‌ و از طرف‌ دانشگاه به آنها‌ حقوق‌ و مزایا‌  پرداخت شود در حالی که در ایران، دانشجویان دکترا‌ با مشکل‌ معیشتی‌ روبرو‌ هستند‌.

 وی در ادامه پیرامون رابطه‌ صنعت و دانشگاه گفت: چند تصمیم‌ و لایحه‌ بزرگ‌ نیاز است‌ تا رابطه‌ دانشگاه‌ و صنعت را برقرار شود‌ در حال حاضر‌ نه دانشگاه‌ مایل‌ به ارتباط  قوی‌ با صنعت است و نه صنعت انگیزه‌ای برای ارتباط‌ با دانشگاه دارد‌.

 نیلی با اشاره به سیر مدرک‌گرایی در دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: ما امروز‌ دچار‌ بی‌کیفیتی‌ هستیم‌ دانشگاه نتوانسته‌ است مشکل مدرک‌گرایی را حل کند‌ بسیاری از ساختمان‌های بی‌کیفیت‌ که در زلزله‌ اخیر شاهد ریزش آنها بودیم با امضاء کسانی‌ ساخته شد که در دانشگاه مدرک مهندسی‌ خود را گرفته‌اند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار