قالیباف در دانشگاه علم و صنعت:

به دنبال لفظ نواصولگرایی نیستیم/تعطیل کردن خط هفت متروی تهران یک اقدام سیاسی بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه نواصول گرایی به دنبال لفظ نیستیم و مهم آن محتوایی است که باید به آن عمل شود.

به دنبال لفظ نواصولگرایی نیستیم/بخشی از اصول‌گرایان کارنامه قابل قبولی دارندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف عصر امروز به منظور تبیین ایده‌ای که چندی پیش تحت عنوان نواصول‌گرایی مطرح کرده بود در میان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حاضر شد و ضمن شنیدن نقطه‌نظرات آنان به سوالات چند تن از دانشجویان پاسخ داد.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه در این جلسه باید نسبت به جریان‌های سیاسی کشور در چهار دهه گذشته آسیب شناسی کنیم، گفت: در حال حاضر دو جریان اصلی سیاسی کشور دو قطبی هستند که در همه شئونات مردمی، دولتی، سیاست داخلی و خارجی و عملکرد نظام سیاسی اثرگذار هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اصل وجود اصول گرایی اصلاح طلبی یک واقعیت است، اظهار کرد:‌ اگر این دو جریان درست عمل می‌کردند می‌توانستند بهترین مدل سیاست ورزی باشند.

قالیباف با بیان اینکه در آغاز انقلاب سه جریان سیاسی شکل گرفت و همان موقع تحت عنوان خط یک، دو و سه مطرح بودند، اظهار کرد: خط دو که خط بنی‌صدر بود در ابتدای انقلاب حذف شد اما در گذر زمان خط یک و سه به چپ و راست تغییر کرد و بعدها هم اصول‌گرا و اصلاح طلب نام گرفتند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبی ضرورت بوده و نیاز امروز جامعه است، اظهار کرد: ‌بخشی از این جریان به مبانی و اصول مکتب امام راحل و به آن برداشت سیاسی که ایشان از اسلام داشت تجدیدنظر و به دنبال تغییر در این مبانی حرکت کردند و در حوزه کارکردی رویکردی وبال مردم شدند.

شهردار سابق تهران با تأکید بر اینکه این بخش از اصلاح طلبی جامعه را به سمت بیگانه سوق داد، بیان کرد:‌ البته بخشی از این جریان به آ‌رمان‌های امام وفادار بوده و به آن عمل کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برخی از رفتارهای جریان اصول‌گرایی را به باد انتقاد گرفت و گفت:‌ جریان اصول گرایی در بیان اهداف و حوزه مسائل برنامه ریزی مبتنی بر مکتب امام راحل است و خود را به این موضوع پایبند می‌داند ولی وقتی از این اصول فاصله می‌گیریم و قرار است مردم هم این اصول را در زندگی خود احساس کنند می‌بینیم اصول‌گرایان هم در حالی که سخن از این مسائل زده‌اند در مقام عمل کارنامه قابل قبولی ندارند.

قالیباف گفت: وقتی با مردم سخن می‌گوییم برداشت آنها این است که جریان اصول گرا باید منافع مردم را در اجرا و پیاده سازی هم‌راستا می‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر دو رکن در انقلاب داشته باشیم یک رکن آن مردم هستند و جریان اصول‌گرایی اگرچه این موضوع را شعار می‌دهد ولی در مقام عمل در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به این شعار عمل نکرده و اعتقاد قلبی نداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: البته بخشی از اصول گرایان در حوزه امنیت و قدرت منطقه‌ای کارنامه قابل قبولی دارند.

قالیباف در ادامه به تبیین بحث نواصول گرایی که چندی قبل از سوی خودش ارائه شده بود پرداخت و گفت:‌ در حوزه نواصول گرایی به دنبال لفظ نیستیم و مهم آن محتوایی است که باید عمل شود ولی چون مبانی امام (ره) را در جریان اصول گرایی پایدارتر دیدیم حرف ما این است که اگر بخواهیم  تعریف کلی و جدید ارائه دهیم عنوان آن نواصول گرایی است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بر پایه آرمان‌های امام یک بنای جدیدی احداث کنیم، بیان کرد: در هدف‌گذاری و ابزار هم باید تغییر اساسی رخ دهد و به نظر می‌رسد هر دو جریان سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب باید به مکتب امام راحل رجعت کنند.

شهردار سابق تهران با اشاره به نامه‌ای که چندی پیش خود با عنوان نواصول‌گرایی منتشر کرده بود، گفت: وقتی نامه را نوشتم انتقادهای زیادی را به من کردند و گفتند چرا این نامه را عمومی کردی و خطاب به جوانان گفتی زیرا که بیان این مسائل در عرصه عمومی مورد سوء استفاده رقیب قرار می‌گیرد.

قالیباف با تأکید بر اینکه این نوع رفتار یکی از ضعف‌های جدی جریان انقلاب است، خاطرنشان کرد: کسانی که این حرف را زدند آسیب شناسی جریان انقلاب را دقیق انجام نداده‌اند زیرا که ما در این شیوه باید به جوان‌ها اعتماد کنیم و به آنها میدان دهیم زیرا که جامعه نیازمند چهره‌های جدید است.

وی در ادامه با اشاره به حضور طولانی مدت برخی از مدیران در مسئولیت‌های کشوری گفت: مسئولین ما مانند انرژی هستند، از بین نمی‌روند و از مسئولیتی به مسئولیت دیگر می‌روند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران که در روزهای پایانی منجر به تعطیلی خط هفت متروی تهران شد، گفت:‌ تعطیل کردن خط هفت متروی تهران یک اقدام سیاسی بود.

وی درباره سیاسی کاری نکردن در دوران ریاست خود در شهرداری تهران گفت: در شهرداری جدید آن دسته از اصلاح طلبانی را که در دوره قبل با من همکاری کردند به جرم همکاری با بنده از فعالیت در دوره جدید شهرداری بازداشته‌اند.

انتهای پیام/

 

صحبت های قالیباف در دانشگاه علم و صنعت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
سلام سردار .خدا قوت. خدا شما را سلامت بدارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
درود بر قالیباف . شهردار جدید با روشی که در پیش گرفته نمی تواند مشکلات شهر تهران را حل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
جناب قالیباف زحمت و تلاشی زیادی شما برای تهران انجام دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
تمام طرحهای عمرانی در زمان شما در تهران تکمیل شده و تهران احتیاج به هیچ طرحی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
علت توقف خط 7 چی بود راستی؟
Iran (Islamic Republic of)
مفتخری
۰۸:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
سلام دکتر دلمون برات تنگ شده کاشکی همه مانند شما کار جهادی میکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
حیف شد که رفتی
Canada
ناشناس
۰۸:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
اقاى دكتر قاليباف ، در شايستگى و درستكارى و لياقت و كفايت شما همين بس كه جزء هشت شهردار برتر جهان هستيد ، اين واقعيت رو به ايران عزيز تبريك ميگم ، و هميشه افسوس ميخورم كه چرا افرادى مثل شما رييس جمهور نميشن ، خدا يار و حافظ شماباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
لطفا بیشتر به فکر وضعیت ترافیک مردم تهران باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
درود سردار قالیباف پر تلاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
بنده هم مدت شش ماه است به علت بسته شدن کارخانه جات بیکار شده ام بیمه بیکاری جوابگوی خرج خانواده 4 نفره نیست اگر این وضعیت ادامه داشته باشه مجبورم بچه ها را تحویل بهزیستی بدم یا بفروشم به یک خانواده متمول . این کار بهتر از گرسنگی ، بی لباس و کفش و درس نخواند است حتی بهتراز زندگی با یک پدر بیکار وعصبی است .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
خط 7 به اون خوبی چه اشکالی داشت که تعطیل شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
قالیباف مرد کارو تلاشو عمل خیلی دوستت داریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
علت تعطیل کردن خط هفت مترو چی بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
تعطیل کردن خط هفت متروی تهران یک اقدام سیاسی بوود
Netherlands
ناشناس
۰۷:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
فكر نكنم اقدام سياسي داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
چرا خط هفت متروی تهران را تعطیل کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
درود بردکتر حیف شد از شهرداری رفت
Germany
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
حالا چرا خط 7 مترو رو تعطیل کردین؟
-
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
یعنی چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت ومطالب خوبتون .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
باتشکررررررررررررر
آخرین اخبار