وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق زلزله زده؛

اگر بلوکی آسیب کلی دیده باید از نو ساخته شود

وزیر راه و شهرسازی امروز در بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: اگر بلوکی آسیب کلی دیده باید برچیده شده و از نو ساخته شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان کرمانشاه از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بازدید کرد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از بیمارستان  تخریب شده سرپل ذهاب

وزیر راه و شهرسازی امروز در سفر به استان کرمانشاه وارد شهرستان سرپل ذهاب شد و ضمن همدردی با خانواده های درگذشتگان حادثه غم بار زلزله  از بیمارستان تخریب شده این شهرستان بازدید کرد.

اگر بلوکی آسیب کلی دیده باید از نو ساخته شود

دستور استمهال وام‌های مسكن مهر آسیب‌دیده در زلزله به مدت ۲ سال صادر شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دفعه اول به همراه رئیس جمهوری از منطقه بازدید كردیم تا فرصتی برای تهیه برنامه بازسازی ایجاد شود و در حالی كه نهادهای دیگر امداد رسانی بودند ما موظف به برنامه‌ریزی برای طرح بازسازی منطقه بودیم.

آخوندی افزود: تك تك واحدها را بررسی و ارزیابی خواهیم كرد تا مشخص شود كه كدام واحدها نیاز به تعمیرات جزئی و كلی دارند. همچنین بلوك‌هایی كه آسیب كلی دیده‌اند باید برچیده و بلوك‌های جدید جای آن‌ها ساخته شود.

آخوندی با اشاره به اینکه فعلا دستور استمهال وام‌های مسكن مهر آسیب‌دیده در زلزله به مدت ۲ سال صادر شده است و به طور قطع فرصت بررسی بیشتری در هیات وزیران خواهیم داشت. البته در مدت ۲ سال هیچ سودی به وام‌ها تعلق نمی‌گیرد گفت: برای تمام واحدها پرونده تشكیل خواهد شد و در مورد آن پرونده اقدامات صورت می‌گیرد.

دیدار وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه + عکس

 

اسکان موقت در کنار واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان ایجاد شود

عباس آخوندی در بازدید از بیمارستان صحرایی منطقه زلزله زده سرپل ذهاب گفت: این منطقه توسط بنیاد مسکن ۸ استان معین بازسازی خواهد شد.
وی افزود: این استان‌ها از هفته گذشته اینجا مستقر شدند و عملیات آواربرداری نیز در بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های زلزله زده آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: فکر می‌کنم در کمتر از دو ماه عملیات آواربرداری به پایان برسد و ما بتوانیم واحد‌ها را آماده بازسازی کنیم.
وی گفت: کاری که ما پیگیری می‌کنیم این است که محل استقرار موقت مردم در خود واحد‌ها باشد که مردم در خانه‌های خود حضور داشته و بتوانند از اموال و اثاثیه منزل نگهداری کنند.
آخوندی تاکید کرد: در شرایط فوق مردم به آب و برق مورد نیاز دسترسی خواهند داشت و برای آن‌ها مناسبتر است و خودشان نیز علاقه مندند هستند که در کنار اموالشان باشند.
وی خاطرنشان کرد: روشی که ما پیشنهاد می‌کنیم این است تا مردم در کنار منازل و اموال خود باشند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت کمک بلاعوض برای اسکان موقت زلزله زدگان گفت: پیشنهاد ما این است که اسکان موقت بخشی از اسکان دائم آن‌ها باشد.
وی افزود: اگر اسکان موقت مستقل از اسکان دائم باشد هزینه اضافه‌ای را در بر دارد و می‌تواند بازسازی را هم به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر جمع کردن خود آن نیز یکی از مشکلات آینده خواهد بود.
پرداخت کمک بلاعوض برای اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه
آخوندی  گفت: البته اختیار این موضوع با خود مردم است و آنچه مردم برای بازسازی صلاح می‌دانند را اجرا خواهیم کرد.
وی گفت: ما در کنار آن‌ها خواهیم بود و کمک‌های مالی، فنی و اعتباری و همینطور آواربرداری به آن‌ها خواهیم داشت، اما در پایان مدیر بازسازی خود مردم بوده و ما تا پایان کار در کنار آن‌ها خواهیم بود تا مردم واحد‌ها را بسازند و در آن‌ها مستقر شوند.
این مسئول در خصوص بیمارستان‌های تخریب شده اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب نیز گفت: از این بیمارستان‌ها بازدید داشتم و از همان روز اول زلزله دستور دادم که دو گروه مهندسی بیایند و یک برداشت مهندسی از این دو بیمارستان بکنند.
وی افزود: این گروه‌های مهندسی اول باید دلایل شکست این پروژ‌ها را بررسی کنند و سپس طرح مقاوم سازی و بازسازی را تهیه و ارائه دهند.
آخوندی ادامه داد: هر دو گروه فعال هستند و یک گروه گزارش مقدماتی اش را هم ارائه داده است و گزارش نهایی را هم ظرف ۳ هفته آینده ارائه خواهد داد. اگر بلوکی آسیب کلی دیده باید از نو ساخته شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه کامل بازسازی و مقاوم سازی نیز به آن‌ها داده خواهد شد و براساس آن اقدام می‌شود.

وی زمان دقیق بازسازی را منوط به طرح‌های مقاوم سازی دانست و گفت: زمان اتمام آن پس از ارائه طرح مذکور مشخص می‌شود.

 

انتهای پیام/پ

 

دیدار وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله زده کرمانشاه

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار