معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال روند صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی به لحاظ هم مرز بودن با چند کشور اروپایی و سایرکشور‌های هدف سیر صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سیب آذربایجان غربی که با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکل‌های کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه بیش از ۴۷ هزارتن از کل صادرات سیب به کشور‌های خارجی از محصولات آذربایجان غربی بوده، افزود: استان آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و دویست هزار تن سیب درختی رتبه اول کشور را دارد که کیفیت مطلوب سیب تولیدی استان صادرات به کشور‌های پاکستان افغانستان ترکمنستان و عراق را منجر شده است.
وی با بیان اینکه صادرات سیب کشور نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری داشته، اظهار کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده امسال ۷۰۰ هزارتن سیب درختی کشور به بازار‌های هدف صادر خواهد شد که تاکنون بیش از ۸۰ هزارتن سیب صادر شده است.
طهماسبی با اعلام اینکه به لحاظ میزان تولید و کیفیت مطلوب سیب آذربایجان‌غربی، هم اکنون میز سیب کشور در این استان تشکیل می‌شود، ادامه داد: پیگیری‌های لازم جهت تشکیل زنجیره صادرات سیب کشور در آذربایجان غربی در حال انجام است، اما اگر آذربایجان غربی خواستار ماندن زنجیره سیب در استان است، باید برر روی نحوه بسته بندی کالا‌ها و فرآورده‌های آن به لحاظ کیفیت باید بیشتر کار شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: جایگزینی تدریجی باغات قدیمی سیب با ارقام جدید و پایه کوتاه و اجرای سیستم‌های نوین تولید، سورت و بسته بندی وهمچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با تقویت تشکل‌های این بخش از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با بیان اینکه اگر هرس و استفاده از نهاده‌های کشاورزی جدی گرفته شود؛ ۸۵ درصد سیب تولیدی محصول مرغوب خواهد بود، گفت: با تعریف برنامه و آیین کار مشخص و تعریف شده، می‌توان روی بورس سیب و محصولات تولیدی از آن در استان کار کرد.

انتهای پیام/ن.م

افزایش 3 برابری صادرات سیب درختی آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.