استاد دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد:

مقام چهارمی استان اصفهان برای اضافه برداشت از آب های زیر زمینی

استان اصفهان بعد از استان‌های خراسان رضوی, کرمان وفارس در دهه اخیر بیشترین برداشت از سفره‌های اب زیرزمینی را دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در همایش صرفه‌جویی و مصرف آب در شاهین‌شهر با اعلام این خبر گفت: برداشت بی‌رویه آب در یک دهه اخیر در کشور به بیش از 120 میلیارد مترمکعب رسیده ، به طوری که فقط در دشت برخوار اصفهان، سطح سفره‌های زیرزمینی بین 50 تا 100 متر کاهش‌یافته است.

حمید رضا صفوی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر بارندگی در کشور 1.1 درصد کاهش و میزان تبخیر آب 4.5 درصد افزایش‌ یافته است، افزود : مدیران این استان چاره‌ای ندارند که روی همین مقدار منابع آبی که در اختیار دارند، مدیریت مصرف سخت‌گیرانه‌ای اعمال کنند.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این‌که گاوخونی تا سال 1400 از حوزه های پرتنش آب خواهد شد ادامه داد: با ادامه کاهش شدید بارندگی و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیر زیرزمینی تا سال 1400 از حوضه‌های پرتنش آب خواهد بود و با خشک شدن تالاب گاوخونی علاوه بر بروز فاجعه زیست‌محیطی بیماری‌های متعدد تنفسی گریبان مردم استان‌های هم‌جوار این تالاب را خواهد گرفت.

وی با بیان این که کشور در کمربند خشک کره زمین قرار دارد گفت : آموزش به خانواده‌ها، کشاورزان، کارآفرینان بخش صنعت و دستگاه‌های اجرایی به‌ منظور پرهیز از مصرف بی‌رویه آب و داشتن نگاه ملی به منابع آبی موجود در این استان می‌تواند از شدت بحران کمبود آب در استان اصفهان کاست.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد از مسؤولان کشوری و استانی ادامه داد: با وجود فعالیت صنایع ملی متعدد که نقش حیاتی برای کشور دارند، مدیریت منابع آبی این استان به جای مدیریت کشوری به‌ صورت استانی اداره می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.