سرپرست مرکز یونسکو در ایران؛

حل مشکل ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها جزو اولویت‌های ماست

سرپرست مرکز یونسکو در ایران گفت: کمبود ویتامین D. در مشهد حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد است که نیاز به اقدام جدی در این حوزه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مجید غیور، سرپرست مرکز یونسکو در ایران در نشست خبری که با موضوع دستاورد‌های تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: حل مشکل کمبود ویتامین D. در ایران از اقدامات پیش رو مرکز یونسکو است و کمبود ویتامین D. در مشهد حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد و در سبزوار ۹۴.۵ درصد است که نیاز به اقدام جدی در این حوزه را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های مرکز یونسکو این است که هم کار‌های بنیادی و هم بالینی را انجام می‌دهد و به دلیل اینکه کار‌های بالینی توسط مرکز بهداشت جهانی انجام می‌شود همکاری خوبی در این حوزه با سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است که سبب ایجاد اولین قرارداد رسمی بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سازمان بهداشت جهانی شد.

سرپرست مرکز یونسکو در ایران افزود: مشکل ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها جزو اولویت‌های ما است، زیرا هم مشکل بالینی و هم مشکل پایه‌ای را به وجود می‌آورد و همچنین اقدام بعدی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار است و هدف ما این است که الگوسازی‌هایی را انجام دهیم تا سبب حضور پررنگ‌تر در منطقه شود.

غیور درباره سوء تغذیه در ایران اشاره کرد و گفت: سوء تغذیه هم به صورت کاهش وزن و هم افزایش وزن تعریف می‌شود که سوء تعذیه با اضافه وزن و چاقی حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد در مشهد و کاهش وزن حدود ۱۰ درصد است و بخش زیادی از مشکل سوء تغذیه با ریزمغذی‌ها که جزو الویت‌های مرکز است برطرف می‌شود.

محسن تفقدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در ادامه این نشست  افزود: یونسکو تعدادی از مراکز علمی را در کشور‌های مختلف تأسیس می‌کند که این مراکز که توسط یونسکو به کشور‌ها اعطا می‌شود گروه یک و دو است که در وزارت بهداشت و درمان در ایران تاکنون مراکز یونسکو نداشتیم.

وی گفت: حدود چهار مرکز یونسکو در وزارتخانه‌های دیگر وجود داشته است و حدود دو سال پیش به دنبال راه‌اندازی اولین مرکز نوع ۲ یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودیم که پیگیری‌های زیادی برای تأسیس این مرکز انجام شد و در نهایت موفق به راه‌اندازی این مرکز در مشهد شدیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بعد از طی مراحل لازم اولین مرکز یونسکو در حوزه وزارت بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تصویب رسیده است و این مرکز در حوزه تغذیه عمل می‌کند و قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در دانشگاه و منطقه برای تمرکز و همکاری‌های ملی و منطقه‌ای با کشور‌های اطراف ایجاد می‌کند.

تفقدی ادامه داد: علاقه‌مندی یونسکو و ورود آن بیشتر در علوم پایه است و به دلیل پتانسیل‌هایی که در ایران برای ایجاد پل ارتباطی میان علوم پایه و علوم بالینی با تمرکز بر تغذیه وجود داشت یونسکو به ایجاد این مرکز در ایران علاقه‌مند شد همچنین با سازمان بهداشت جهانی نیز همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد و جلسات به صورت سه‌گانه با حضور سازمان بهداشت جهانی، سازمان یونسکو و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد علاوه بر امکانات مالی که این مرکز برای کشور ایجاد می‌کند سبب ارتقا شخصیت بین‌المللی ایران با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌شود و این وجه بین‌المللی پتانسیل خوبی را برای به رسمیت شناختن پتانسیل‌های علمی کشور ما در حوزه تغذیه و در کل منطقه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام//ف. غ

 

 نشست خبری سرپرست مرکز یونسکو در ایران با موضوع دستاورد‌های تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.