مدیرعامل بانک خون بندناف رویان:

انقلاب سلول های بنیادی در علم پزشکی/۹۸ درصد خون بندناف در ایران پس از زایمان دور ریخته می شود

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: سلول های بنیادی انقلابی در عرصه پزشکی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان، امروز پنج شنبه در نشستی با جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج با اشاره به اینکه سلول های بنیادی، انقلابی در عرصه پزشکی است، گفت: سلول های بنیادی دارای دو ویژگی مهم خودنوزایی( می توانند خودشان را برای مدت طولانی باز تولید کنند) و تمایز یا تخصصی شدن (می توانند تحت شرایط خاصی در بدن و یا در آزمایشگاه به انواع سلول ها تبدیل شوند) هستند.

وی با اشاره به اینکه در انواع بافت ها از جمله پوست، چربی کبد، روده ها، مغز و غیره سلول های بنیادی وجود دارد، عنوان کرد: مغز استخوان، سلول های خون محیطی و خون بندناف منابع سلول های بنیادی خونساز هستند.

ضرابی با بیان حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است، بیان کرد: در بانک خون بندناف عمومی در دنیا تاکنون ۷۵۰ هزار نمونه و بیش از سه میلیون نمونه هم در بانک خصوضی ذخیره شده است و ۳۵ هزار نمونه هم تاکنون تحت پیوند قرار گرفتند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان افزود: در بانک خون بندناف عمومی ایران هم که به صورت رایگان نمونه ها ذخیره می شود،۱۵ هزار نمونه تاکنون ذخیره شده است.

ضرابی اضافه کرد: بیش از ۸۵ هزار نمونه خون بندناف در بانک خصوصی کشورمان که بابت ذخیره سازی از متقاضیان هزینه دریافت می شود، ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان، با اشاره به اینکه ۵۴ درصد نمونه های ذخیره سازی شده خون بندناف متعلق به نوزادان پسر و ۴۶ درصد هم نوزادان دختر است، گفت: ۱۴ درصد نمونه هایی که ذخیره سازی شده مربوط به زایمان های طبیعی و ۸۶ درصد هم حاصل زایمان سزارین است.

ضرابی با بیان اینکه در دنیا ۹۵ درصد خون بندناف دور ریخته می شود،گفت: ۹۸ درصد خون بندناف در ایران پس از زایمان دور ریخته می شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اضافه کرد: در استانی هم چون اصفهان بیش از دو درصد خون بند ناف، در تهران ۱.۵ درصد و در کردستان زیر یک درصد خون بند ناف پس از زایمان ذخیره سازی می شود.

وی عنوان کرد: مهمترین دلیلی که خانواده های ایرانی از این ظرفیت ارزشمند استفاده نمی کنند عدم اطلاع و آگاهی آنها است که می طلبد رسانه ها در این رابطه بیشتر تلاش کنند.

انتهای پیام/ع

ذخیره سازی خون بند ناف در ایران نیازمند اطلاع رسانی به خانواده ها است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.