باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

خندیدن نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که همه انسان‌ها با استفاده از آن، می‌توانند بسیاری از درد‌های خود را تخفیف دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سخت شدن شرایط زندگی‌های امروزی باعث شده که اکثر افراد جز در موارد خاص کمتر بخندند و از معجزه خنده و اثر شگرف آن بر زندگی غافل شوند.

خیلی از افراد عبارات خنده بر هر درد بی درمان دواست و "بخند تا دنیا به رویت بخندد" را می‌شنوند و حتی گاهی به زبان می‌آورند، اما نه تنها از ته دل به آن اعتقادی ندارند بلکه بی ثمر و بیهوده می‌خوانند، درحالی که اگر کمی دقیقتر نگاه کنید می‌بینید که آنچنان بیهوده هم چنین عباراتی در زبان‌ها نیفتاده است.

هرچند که اخیرا جامعه با خنده و خندیدن غریبه شده و دیگر مردم مانند گذشته شاد زندگی نمی‌کنند، اما این ماجرا و غریبگی نباید بیش از این ادامه پیدا کند و همگان باید بدانند بسیاری از مشغله هایشان را به راحتی می‌توانند تنها با لحظاتی خندیدن کنار بگذارند و از زندگی لذت ببرند.

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

معجزه‌ای بنام خنده و اثرات آن بر سلامت روانی وجسمانی

رحمانی میوه فروش بازار روز ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: وقتی خدا روزیمو میرسونه و باهاش میتونم برای بچم یه چیزی بخرم و شادش کنم از ته دلم میخند.

موسوی یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: وقتی یه فیلم کمدی خوب و یا یه نمایش شاد میبینم از ته دل میخندم و شاد میشم و با این اتفاق حداقل تا چند ساعت حالم خوب میشه

پارسی نژاد عکاس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: بهترین عکس هایم از لبخند و خنده‌هایی است که اکثراً از ته دل بود.

 کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

خنده آچار فرانسه شادی

خندیدن ساده‌ترین کار در دنیاست، به شرطی که به آن مجال دهید.

اگر خودتان خوشحال نباشید، نمی‌توانید هیچ کس دیگر را شاد کنید. باید به خودی خود به خاطر خود بخندید، بی آن که منتظر دلیلی برای خندیدن باشید. اگر درون هر چیز را ببینید، دیگر قادر نخواهید بود خنده را متوقف کنید. همه چیز برای خندیدن مهیاست.

فهمیه اکبری مشاور و روانشناس و استاد دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شادی، خشم و غم را از هیجان‌های آدمی دانست و گفت: از آنجا که عمدتا افراد شاد، خنده را به عنوان یکی از الگو‌های رفتاری از خود بروز می‌دهند بنابراین خندیدن یکی از ابزار‌های شادی است.

وی درباره این موضوع که چرا امروزه افراد کمتر می‌خندند، افزود: برای بررسی این مسئله باید ریشه شاد نبودن فرد را در زندگی جستجو کرد چرا که با پیشرفت روز به روز سیستم‌های مدرن و شهرنشینی، استرس‌های کاری و زندگی افراد بسیار بیشتر از گذشته شده و به دنبال آن وظایف و مسئولیت‌های هر فرد بیشتر شده است.

اکبری گفت: وظایف سنگین، مدیریت و سپری کردن زندگی روزمره را سخت می‌کند و این باعث می‌شود تا فرد حس شادی خود را از دست دهد و درعین ناراضی بودن همیشه کسل باشد و نخندد.

مشاور و روانشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه خندیدن و فکر کردن دقیقاً متضاد یکدیگرند افزود: اگر واقعاً بخندید، فکر کردن متوقف می‌شود، ولی اگر فکر کردن ادامه پیدا کند، خنده، واقعی و از ته دل نخواهد بود.

وی گفت: هنگامی عمیقاً می‌خندید، ناگهان فکر ناپدید می‌شود.

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

فواید خنده و خنده درمانی

روانشناسان متعقدند: بررسی‌ها نشان داده است که اگر فرد بتواند به اندازه ۱۰ دقیقه از ته دل بخندد، این خنده خوب به اندازه نصف یک قرص واریوم اثر درمانی دارد.

فهمیه اکبری روانشناس  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در رابطه با فواید خنده گفت: اولا خنده از نظر تئوری نقطه مقابل گریه محسوب می‌شود و این همان چیزی است که می‌تواند باعث بالا رفتن خلق، احساس روانی، مثبت و به تبع آن افزایش سطح بهره وری هم در سیستم بدنی، هم در سیستم روانی و اجتماعی و اقتصادی شود.

وی افزود: شاید به همین خاطر است که گفته می‌شود دل هر کسی بر تنش پادشاه است، و یا تا توانی دلی به دست آور، دل شکستن هنر نمی‌باشد، به همین مضمون اشاره دارد که اگر فرد بتواند احساس شادمانی را در دیگران به وجود آورد، این احساس‌های خوب و مثبت تاثیرات دراز مدت را برای فرد خواهد داشت.

این روانشناس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگر فرد بتواند در شبانه روز به اندازه ۱۰ دقیقه از ته دل بخندد، این خنده خوب و مناسب می‌تواند به اندازه‌ی نصف یک قرص واریوم اثر درمانی داشته باشد.

اکبری افزود: خنده با بالا رفتن سطح هموگلوبین در خون اکسیژن رسانی را افزایش می‌دهد و با افزایش سطح اکسیژن تفکر فرد بهتر می‌شود و بالتبع میزان موفقیت‌ها افزایش پیدا می‌کند که بیشتر شدن موفقیت‌ها با افزایش اعتماد به نفس همراه است.

وی گفت: خنده با ترشح آندروفین به التیام درد‌ها کمک می‌کند. کسانی که مشکلات سردرد، کمر درد و پا درد دارند، می‌توانند با استفاده از خنده مناسب میزان دردهایشان را به میزان متناوبی کاهش دهند.

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

خندیدن داروی همه درد‌ها

خندیدن داروی موثری برای درمان درد‌های روحی و جسمی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  مزدرانی یکی از روانپزشکان مازندرانی درباره فواید خندیدن می‌گوید خندیدن و شادبودن امری ضروری است و با خنده می‌توان احتمال پبری را کم و با سلول‌های سرطانی مبارزه کرد، حرکات روده را تنظیم کرد واز آنفولانزا وسرماخوردگی جلوگیری کرد.

وی پایین آمدن فشار خون، تقویت یادگیری و تمرکز و تقویت سیستم ایمنی بدن، کم شدن اختلالات روانپزشکی، هماهنگ کردن دو نیمکره‌ی مغز، کمک به هضم غذا از فواید دیگر خندیدن برشمرد.

این روانپزشک مازندرانی گفت: یک دقیقه خندیدن از ته دل به اندازه‌ی ۱۰ دقیقه پیاده روی است و کالری می‌سوزاند. ۱۰ دقیقه خنده موجب شل شدن تمام عضلات می‌شود.

مزدرانی افزود: افراد ۳۰ برابر بیشتر در جمع می‌خندند تا در تنهایی و کودکان ۳۰۰ بار در روز و بزرگسالان ۱۷ بار در روز می‌خندند.

وی گفت: خانم‌ها ۱۲۶ درصد بیشتر از آقایان می‌خندند و شادترین مردم جهان به ترتیب در کشور‌های دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد، ایرلند، کانادا، سوئیس، نیوزلند، نروژ و بلژیک زندگی می‌کنند.

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

سپهر دانش آموز ساروی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: وقتی معلم نمرات رو برامون میخونه و نمره ام بیشتر از همه میشه از ته دلم میخندم و شاد میشم و وقتی به خونه میرم همین شادی به خانواده ام منتقل میشه و یه جورایی کل روز حالم خوبه.

اسماعیلی صدابردار صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: زمانی که من در گوشی دستگاه صدابرداری جملات زیبا و گاهی طنز می‌شنوم ناخوداگاه میخندم و شاد می‌شوم و انرژی مثبت می‌گیرم.

سازمان جهانی بهداشت معیار و میزان سلامت افراد را مقدار خنده‌هایی که فرد در طی شبانه روز انجام می‌دهد قرار داده است و بر این اساس ارزیابی می‌کند که فرد دارای سلامت روان هست یا خیر.

فواید خنده از دیدگاه اسلام

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حجت الاسلام فربهی کارشناس مذهبی هم درباره‌ی فواید خنده و سفارشاتی که در اسلام درباره خندیدن شده گفت:خوشرو بودن از ویژگی‌های مومن است و پیامبر اسلام و دیگر امامان به صنعت خوشرویی تاکید داشتند.

وی افزود: دعای بعد از خندیدن اللهم لاتمقطنی است.

روش ساده برای خلاصی از ناآرامی‌های ذهنی

خندیدن یکی از بهترین، ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه‌های خلاصی از شر ناآرامی‌های ذهن است.

اگر هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب قبل از باز کردن چشمانتان به خوبی بدنتان را کش و قوس دهید و خستگی احتمالی را به این ترتیب از تن خود بیرون کنید.

پس از سه یا چهار دقیقه همان‌طور با چشمان بسته شروع به خندیدن کنید. ‏برای مدت پنج دقیقه فقط بخندید.

در ابتدا ممکن است خنده شما واقعی نباشد، ولی پس از مدتی صدای این خنده مصنوعی باعث خواهد شد تا واقعاً بخندید.

خود را کاملاً رها کنید و به این خنده بسپارید. شاید چند روزی طول بکشد تا این حالت به‌طور واقعی اتفاق بیفتد و یک مهارت شود.

این مدیتیشن تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت و باعث می‌شود تا کل روز شما تغییر کند.

با خنده بیماری‌ها را دور کنید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کارشناسان معتقدند: کودکان پیش دبستانی و حتی کوچکتر در روز به طور متوسط ۴۰۰ مرتبه می‌خندند در حالی که این میزان در میان نوجوانان و جوانان تنها ۱۵ مرتبه و حتی کمتر است. زیرا همیشه و همه جا به ما آموزش داده شده که باید جدی باشیم و با افراد، جدی و خشک رفتار کنیم به خصوص در محیط کار، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

باید بدانیم بد نیست گاهی هم به فرد بذله گو و خندانی تبدیل شویم و این خنده بسیاری از کسالت‌های محیط کار را از بین می‌برد. حتی اگر کمکی هم به مشکلات شما نکند، ولی باز هم همین الان شروع به خندیدن کنید.

مبارزه با سلول‌های سرطانی، کم شدن پیری، تنظیم شدن حرکات روده، کمک به هضم غذا هماهنگی دو نیمکره‌ی مغز، پایین آمدن فشار خون، جلوگیری از آنفولانزا و سرماخودرگی، تقویت یادگیری و تمرکز و کم شدن اختلالات روانپزشکی از فواید مهم خنده است.

کاهش درد با معجزه‌ای بنام خنده

روز جهانی خنده

از آنجا که خنده بودن به گفته بسیاری از کارشناسان مسری است؛ هرساله در همه جای دنیا جشنی تحت این عنوان برگزار می‌شود تا حداقل یک روز در جهان بدون غم و اندوه باشد.

در سال ۱۹۹۸ هندی‌ها تصمیم گرفتند یک جشن خنده در بمبئی برگزار کردند که احتمالا چیزی شبیه خندوانه خودمان بوده است. در این مراسم دکتر مادان کاتاریا بنیان گذار حرکت یوگای خنده درباره تاثیرات خنده درمانی مقالات زیادی تهیه کرده بود و در نهایت به همت این دکتر ۱۱ ژانویه به عنوان روز جهانی خنده نامگذاری شد.

مرکز خنده درمانی نخستین بار در هند توسط دکتر کاتاریا در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد و اکنون یوگای خنده تبدیل به جنبشی جهانی شده و بیش از ۵ هزارو ۵۰۰ باشگاه خنده در ۶۰ کشور دنیا تشکیل شده است.

گزارش از حسین اصغری قاجاری

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.