سفیر سابق ایران در چین گفت: آمریکایی‌ها طی مذاکرات مشابه برجام با کره‌شمالی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

آمریکا هیچ نقشی برای کره‌شمالی در منطقه قائل نیست/ واشنگتن در مقابله با پیونگ یانگ در بن بست کامل قرار گرفته استجواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تقابل کره‌شمالی با آمریکا و چالش بین دو کشور، اظهار کرد: در یک دهه گذشته روابط پیونگ‌یانگ و واشنگتن تحت تأثیر عوامل و چالش‌های متعددی بوده است.

وی با بیان اینکه آمریکا هیچ نقش و نفعی برای کره‌شمالی در منطقه قائل نیست، ادامه داد: واشنگتن تمامی منافع منطقه را برای کره جنوبی، ژاپن و تایوان خواسته و پیونگ یانگ از این نظر به شدت معترض است.

سفیر سابق ایران در چین، افزود: آمریکایی‌ها طی مذاکرات مشابه برجام که با کره‌شمالی داشتند به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و پیونگ‌یانگ به همین دلیل شکایت دارد.

منصوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها به نوعی کره‌شمالی را بازوی اجرایی چین می‌داند، تصریح کرد: چالش واشنگتن با پیونگ‌یانگ به طور غیرمستقیم متوجه چین بوده و رئیس جمهور آمریکا گفته که چین نمی‌خواهد مساله کره شمالی حل شود.

وی اذعان داشت: اگر آمریکایی‌ها تسلیم کره شمالی شوند به نوعی در چندین منطقه جهان دچار مشکل شده و واشنگتن نمی‌خواهد از موقعیت قلدر مآبانه و دیکته کردن نظراتش به دیگران کوتاه بیاید.

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها دلایل منطقی کره شمالی را نیز پذیرا نیستند، یادآورشد: به نطر می‌رسد چالش دو کشور ادامه داشته و واشنگتن نمی‌خواهد جنگی در شرق آسیا اتفاق بیفتد و پیونگ‌یانگ نیز از این موضع آمریکایی‌ها مطلع است.

منصوری با بیان اینکه آمریکا و کره‌شمالی جنگ را ترجیح نمی‌دهند، بیان کرد: دو طرف برای امتیاز گرفتن از یکدیگر تهدیدات را افزایش می‌دهند.کره‌شمالی می‌داند اگر جنگی اتفاق بیفتد به زیان آمریکا و متحدان آنها از جمله ژاپن و حتی استرالیا است.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در مقابله با کره‌شمالی در بن بست کاملی قرار گرفته است، گفت: همانطور که می‌بینید ترامپ به دلیل بسته بودن راه‌ها ، با ادبیات بسیار سخیف و بی‌سابقه‌ای با رئیس جمهور کره شمالی صحبت می‌کند.

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: ترامپ می‌خواهد حریف را به انفعال وادار کرده ولی پیونگ‌یانگ متوجه است و حاضر به عقب‌نشینی نیست.

منصوری با بیان اینکه واشنگتن فکر می‌کند پیونگ‌یانگ با تحریم‌ها به زانو می‌افتد، اذعان داشت: کره شمالی می‌گوید که ما راه مقابله با تحریم‌ها را آموخته و تأثیری بر زندگی‌مان ندارد.

وی درباره به رسمیت شناختن قدرت هسته‌ای کره‌شمالی، افزود: بعید است که روسیه و چین قدرت هسته‌ای پیونگ یانگ را به رسمیت بشناسند، چرا که مجبور به رسمیت شناختن هسته‌ای شدن کره جنوبی نیز می‌شوند‌.

منصوری با بیان اینکه روسیه و چین نمی‌خواهند کره شمالی از موضع ضعف با آمریکا برخورد کند، خاطر نشان کرد: دولت چین اعلام کرده که اجازه نمی‌دهیم پیونگ یانگ توسط واشنگتن ضربه ببیند، به عبارت دیگر نمی‌خواهند آمریکا برگ برنده باشد.

انتهای پیام/

آمریکایی‌ها طی مذاکرات مشابه برجام با کره‌شمالی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار