مجبوریان خبرداد:

سهم ۲۰ درصدی ایران از تلفات جانی زلزله در جهان

قائم مقام خانه عمران از سهم ۲۰ درصدی ایران در تلفات جانی ناشی از وقوع زلزله در دنیا طی ۵ دهه اخیر خبر داد.

به گزارشسهم ۲۰ درصدی ایران از تلفات جانی زلزله در جهان خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن علی مجبوریان در نشست خبری با موضوع «ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله» با بیان این‌که طی 5 دهه اخیر به واسطه وقوع زلزله‌ حدود 470 هزار نفر در دنیا کشته شده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که به دلیل وقوع زلزله طی 50 سال اخیر حدود 114 هزار نفر در کشورمان جان خود را از دست داده‌اند.

مجبوریان با اشاره به اینکه صنعت ساختمان، بزرگترین و مهمترین  صنعت کشور به شمار می رود ادامه داد: درآمد سالانه کشور از صنعت ساختمان بین 80 تا 90 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است که گردش مالی و درآمد سالانه کشور از فروش نفت بین 70 تا 80 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: حجم سرمایه گذاری در بخش ساختمان باید افزایش یابد زیرا این صنعت، نقش مؤثری در افزایش ایجاد شغل در کشور دارد.

مجبوریان با بیان اینکه هزینه ساخت و ساز برای ایجاد اشتغال بین 20 تا 25 میلیون تومان است افزود: این در حالی است که هزینه ایجاد اشغال در سایر صنایع 150 میلیون تومان است بنابراین باید از فرصت های موجود در این صنعت برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طبق پژوهشی که یک مؤسسه ژاپنی در خصوص ساختمان های نا ایمن در ایران انجام داده است بین 50 تا 55 درصد از ساختمان ها در ایران نا ایمن هستند تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ژاپن در سال 2003، 75 درصد ساختمان ها ضد زلزله بوده و در سال 2015، تعداد ساختمان های مقاوم، به 90 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین مأموریت برای حفظ جان انسان ها به سازندگان ساختمان ها مربوط می شود افزود: اگر مسئله اقتصادی و یا رانت در این حوزه دیده نشود بطور قطع، کالا و ساختمان هایی با کیفیت بالا ساخته خواهد شد.

وی به ضعف های موجود در  ساخت و ساز اشاره کرد و تصریح کرد: دانش فنی، مدیریتی، طراحی، نظام مهندسی، اجرای نظارت، مصالح با کیفیت، رویه و مدل های اقتصادی از جمله ضعف هایی است که در ساخت و سازهای کشور دیده می شود.

مجبوریان اظهار کرد: در مورد ساختمان های ایمن باید مطالبه گر باشیم و در صورتی که ساختمانی، مبتنی بر استانداردهای لازم طراحی نشده باشد باید از سازنده آن شکایت کنیم.

 ظرفیت سرمایه گذاری بسیار بالا در بافت های فرسوده

در ادامه علی آجرلو عضو نظام مهندسی استان کرمانشاه و مشاور ارشد خانه عمران در خصوص طراحی اتاق ایمن در ساختمان های کشور اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم یک ساختمان کاملا ایمن در برابر زلزله بسازیم باید هزینه های زیادی را صرف آن کنیم که مقرون به صرفه نیست.

مشاور ارشد خانه عمران تصریح کرد: اولین نشانه ایمنی در ساختمان ها آن است که جان انسان ها حفظ شود و این خود اولین نشانه یک ساختمان ایمن در برابر زلزله به شمار می رود.

اجرای نوسازی بافت های فرسوده تا به امروز موفق نبوده است

آجرلو  از اجرای نوسازی بافت های فرسوده  که تا به امروز موفق نبوده اظهار کرد: این در حالی است که این بافت ها از نظر سرمایه گذاری برای مسوولان بسیار مفید اند به طوری که 3.68 برابر ارزش افزوده را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

وی در پایان گفت: فرهنگسازی و آموزش در جامعه نقش مؤثری را در بهبود فرایند ساخت و ساز و افزایش مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله را دارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار