در محضر مجتهدی؛

محبوبترین اعمال نزد خداوندکدام است؟

آیت‌الله مجتهدی: در شرح حدیثی از رسول اکرم(ص) به اهمیت بعضی از اعمال در نزد خداوند اشاره می کند.

 به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالله بن مسعود می‌گوید: روزی از رسول خدا(ص) سوال کردم: کدام اعمال نزد خدای عزوجل محبوبترین اعمال هستند؟»، حضرت فرمودند: «خواندن نماز در وقت آن»، پرسیدم: «بعد کدام عمل؟»، حضرت فرمودند: «نیکی به پدر و مادر»؛ سپس پرسیدم: «بعد چه چیز؟»، حضرت فرمودند: «جهاد در راه خدای عزوجل».

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح این حدیث، با بیان روایتی، این چنین می‌گوید: جابر می‌گوید: «مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: «من جوان هستم و بانشاط و نیرومند، به درد جبهه می‌خورم، اگر به جبهه بروم می‌توانم خیلی از کفار و دشمنان را بکشم.» حضرت فرمودند: «پس در راه خدا جهاد کن که اگر کشته شوی، نزد خدا زنده خواهی بود و روزی داده می‌شوی و اگر بمیری پاداشت به عهده خداست و اگر از میدان جنگ بازگردی، از گناهان پاک شوی، همانند روزی که متولد شده‌ای».

ایشان روایت را ادامه داد: آن جوان گفت: «ای پیامبر خدا، من پدر و مادر پیری دارم که آن‌ها گمان می‌کنند که به من انس گرفته‌اند و از این جهت، از رفتن من به جهاد کراهت دارند.»، رسول خدا(ص) فرمودند: «پس پیش پدر و مادرت باش؛ سوگند به آن خدایی که جان من در دست اوست، مأنوس بودن یک شبانه روز آن‌ها با تو، از جهاد یک سال بهتر است».

آیت‌الله مجتهدی با اشاره به اینکه اهمیت به مادران خیلی مهم است، افزود: مادر خیلی مهم است، خیلی به مادرتان اهمیت بدهید؛ به پدر هم باید اهمیت بدهید، اما به مادر بیشتر. استاد ما مرحوم شیخ علی اکبر برهان، روی منبر می‌گفت: «اگر می‌خواهید بدانید که مادر تا چه اندازه زحمت شما را کشیده، یک قلمش این است که یک شب دوآجر بگذارید روی شکمتان و با طناب آن ها را ببندید؛ ببینید خوابتان می‌برد یا نه؟»

ایشان در پایان بیان کرد: مادران ما نوعا از ما ناراضی هستند، و علت اینکه توفیقات از ما سلب می‌گردد این است که مادر از ما صد درصد راضی نیست. هر کس بخواهد توفیقات پیدا کند، باید صددرصد مادرش از او راضی باشد؛ امشب از مادرتان بپرسید که آیا از ما راضی هستی یا نه؟ اگر گفت نه، با گریه و زاری به دست و پایش بیفت.

 منبع: احسن الحدیث

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار