بررسی عملکرد تیم‌های لیگ برتر فوتبال در نیم فصل اول

پرونده نیم فصل لیگ هفدهم در حالی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که تیم‌های لیگ برتری عملکرد متفاوتی در لیگ امسال داشتند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازی های نیم فصل اول لیگ هفدهم روز گذشته با دیدار معوقه پرسپولیس و نفت آبادان به پایان رسید. نیم فصلی پر هیاهو و پر حاشیه که جذابیت آن به وضوح دیده می شد.

در نیم فصل لیگ هفدهم معاملات به گونه ای رقم خورد که کسی تصورش را نمی کرد.

نیم فصل اول به پایان رسید و عملکرد تیم ها را  با توجه به رتبه آنها در جدول رده بندی بررسی کردیم.

پرسپولیس 

پرسپولیس تیم پرطرفدار فوتبال ایران و قهرمان فصل گذشته  از روز اول لیگ هفدهم نشان داد که می خواهد در قهرمانی دبل کند و یک بار دیگر این عنوان را بدست آورد.

قهرمان فصل گذشته آن قدر دلنواز  بازی کرد که دوست و دشمن از دیدن بازی های این تیم لذت می برند. تیم برانکو رفته رفته بهتر هم می شود و با بازیکنانی که در ابتدای فصل جذب کرد  هماهنگ تر و قدرتمند تر نتیجه می گیرد. برای این تیم میزبان یا میهمان بودن فرقی نداشت چرا که از سد  حریفان خود یکی پس از دیگری عبور کرد.

شاگردان برانکو چنان قدرتمندانه عمل کردند که حتی تغییر مدیر عامل هم در روند نتیجه گیری اش  تاثیر گذار نبود.

قهرمانی نیم فصل اول هر چند جامی برای پرسپولیس در بر ندارد اما این قهرمانی به حق برازنده این تیم بود. این تیم با اختلاف 7 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم نشان داد که برای نیم فصل دوم از حاشیه امنیت برخوردار است و با این حاشیه امنیت با آسودگی خاطر برای قهرمانی قدم بر می دارد.

این تیم رکوردهای نیم فصل اول لیگ هفدهم را از آن خود کرد. پرسپولیس با کسب 36 امتیاز بهترین عملکرد درنیم فصل اول به نام خود ثبت کرد و در نهایت توانست رکورد سپاهان را در امتیاز گیری در نیم فصل بشکند.

پرسپولیس با 11 برد،3 مساوی،1 باخت، 27 گل زده و 6 گل خورده بهترین خط دفاع و خط حمله را از آن خود کرد.

این تیم در 6 بازی گل نخورده است و بیرانوند هم 686 دقیقه است که گلی دریافت نکرده است و بیشترین کلین شیت در نیم فصل اول داشته است.  

علی علیپور مهاجم پرسپولیس هم با زدن 10 گل بهترین گلزن نیم فصل اول شناخته شد. محسن مسلمان هافبک این تیم هم با 7 پاس گل، رتبه اول پاس گل را در اختیار گرفت.

پارس جم جنوبی

تیم پارس جم جنوبی امسال  به لیگ برتر فوتبال صعود کرد. کسی تصور نمی کرد این تیم شانه به شانه پرسپولیس در جدول رده بندی بالا بیاید . اگر بازیکنان پارس جنوبی با تجربه تر بودند به طور حتم صدر جدول را به پرسپولیس نمی دادند. این تیم هفته ها صدر جدول بود اما در اواخر بازی ها به علت بی تجربگی بازیکنانش توان رقابت با پرسپولیس را از دست داد و در پایان نیم فصل با اختلاف 7 امتیازی در رتبه دوم قرار گرفت.

تیم پارس جنوبی جم با 8 برد،5 مساوی،2 باخت،23 گل زده ، 11 گل خورده و تفاضل گل مثبت 12 در رتبه دوم جدول رده بندی قرار گرفت.

فولاد خوزستان

فولاد با سرمربیگری  پور موسوی برخلاف فصل گذشته که سعداوی هدایت این تیم را برعهده داشت خیلی خوب در نیم فصل اول نتیجه گرفت.

حضور در جایگاه سوم نشانگر این موضوع است که فولاد برای رسیدن به صدر جدول برنامه دارد و به طور حتم فولاد در دور برگشت حریف سر سختی برای همه تیم ها خواهد بود. طبیعی است همگان این تیم  را یکی از مدعیان کسب سهمیه بدانند.

تیم فولاد خوزستان با 7 برد، 6 مساوی،2 باخت،17 گل زده،12 گل خورده و تفاضل گل مثبت 5 و با 27 امتیاز در جایگاه سوم جدول رده بندی قرار دارد.

پیکان

تجربه نشان داده است که تیم های مجید جلالی همواره در نیم فصل اول نتایج خوبی می گیرند اما در نیم فصل دوم نزول می کنند. پیکان هم در نیم فصل اول لیگ هفدهم نتایج خوبی گرفت و ختی توانست تنها شکست پرسپولیس قهرمان نیم فصل را رقم بزند.

البته بعید است پیکان این روند را در نیم فصل دوم تکرار کند. پیش بینی می شود پیکان در پایان فصل به رده های میانی جدول سقوط کند.

تیم پیکان با 7 برد،4 مساوی،4 باخت،15 گل زده، 10 گل خورده و تفاضل گل مثبت 5 با 25 امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد.

سایپا

شاگردان علی دایی که تا هفته چهارم لیگ برتر هم امتیاز با پارس جنوبی جم و پرسپولیس بودند در صدر جدول حضور داشتند اما در هفته چهارم تا دهم حتی یک پیروزی هم بدست نیاوردند و تا میانه های جدول سقوط کردند.

البته نارنجی پوشان سایپا در چهار هفته پایانی نیم فصل اول به روزهای خوب ابتدای لیگ بازگشتند و با کسب 3 پیروزی در 4 بازی و همچنین با استفاده از کسر 6 امتیاز از پدیده به رتبه پنجم رقابتها صعود کردند. همچنین آنها شانس کسب سهمیه آسیایی را در نیم فصل دوم دارد.

تیم سایپا با 6 برد،5 مساوی،4 باخت،15 گل زده، 18 گل خورده و با تفاض گل منفی 3 و با 23 امتیاز  در جایگاه پنجم قرار گرفت.

صنعت نفت آبادان

برزیل ایران با جذب بازیکنان خوب خارجی عملکرد خوبی در لیگ برتر دارد اما این تیم با مشکلات مالی مواجه است و همین موضوع حاشیه های را برای این تیم ایجاد کرده است.

بازیکنان نفت آبادان برای اینکه به سرنوشت هم نام خود نفت تهران مواجه نشوند دست به اعتصاب زدند اما توافق صورت گرفته میان مدیر عامل و سرمربی حاضر به حضور در تمرینات شدند.

اعتصاب بازیکنان نفت آبادان کار دست آنها داد و در آخرین بازی نیم فصل خود برابر پرسپولیس شکست خوردند.

تیم صنعت نفت آبادان با 6 برد،3 مساوی،6 باخت،16 گل زده،17 گل خورده،تفاصل گل منفی 1 و با 21 امتیاز در جایگاه ششم قرار دارد.

ذوب آهن

تیم های قلعه نویی همواره در ابتدای لیگ برتر نتیجه نمی گیرند اما هر چه از بازی های لیگ برتر می گذرد روند رو به رشد خود را آغاز می کنند.

ذوب آهن هم از این موضوع مستثنی نیست و شاید در نیم فصل دوم نتایج بهتری بگیرد.

ناکامی تیم های اصفهانی یکی از نکات قابل توجه لیگ امسال است. تیم های اصفهانی همواره جزء بالانشینان لیگ برتر بودند و به هیچ حریف خود در داخل و خارج از خانه امتیاز نمی دادند اما تیم های قلعه نویی و کرانچار آن طور که باید نتوانستند حریفان سرسختی برای سایر تیم ها باشند.

تیم ذوب آهن با 4 برد،7 مساوی،4 باخت،21 گل زده،19 گل خورده و تفاصل گل مثبت 2 و با 19 امتیاز در جایگاه نهم قرار گرفت.

پدیده

تیم پدیده عملکرد خوبی در لیگ برتر داشت اما اشتباهات مدیریتی این تیم باعث شد که 6 امتیاز از این تیم کسر شود و از جمع بالا نشینان لیگ برتر کنار رود.

مدیران پدیده طلب بازیکن سابق خارجی خود را پرداخت نکردند و همین امر باعث شد که از این تیم 6 امتیاز کسر شود. شاید اگر امتیاز از این تیم کسر نمی شود یکی از مدعیان جدی کسب سهمیه در فصل هفدهم بود.

تیم پدیده با 6 برد،6 مساوی،3 باخت،25گل زده،16گل خورده و تفاضل گل مثبت9 و با 18 امتیاز در جایگاه دهم قرار گرفت.

تیم پدیده با 25 گل زده بعد از پرسپولیس بهترین خط حمله را در اختیار دارد.

تراکتورسازی

پرشورهای تبریزی با تفکرات یحیی گل محمدی روز به روز بهتر شدند و هر چه به پایان نیم فصل نزدیک می شدیم روند نتیجه گیری آنها بهتر می شد.

این تیم که از جذب بازیکن محروم بود اما با تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه توانست نتایج خوبی در لیگ برتر بگیرد.

به هر حال تراکتورسازی با رفع محرومیت نقل و انتقالاتی خود می تواند در نیم فصل دوم بازیکن جذب کند و این تیم نگاهی هم کسب سهمیه آسیایی در نیم فصل دوم دارد.

تیم تراکتورسازی با 4 برد،5 مساوی،6 باخت،15 گل زده،18 گل خورده و با تفاضل گل منفی 3 و با 17 امتیاز در جایگاه یازدهم قرار دارد.

سپاهان

زرد پوشان اصفهانی فصل کابوس واری را سپری کرد و نتوانست انتظارات هواداران خود را برآورده کند.

سپاهانی ها در سال های گذشته همواره جزء بالانشینان بودند اما امسال نتایج خوبی نگرفتند.

آنها تغییرات زیادی در ابتدای فصل هفدهم داشتند و بازیکنان این تیم به هماهنگی لازم با یکدیگر دست نیافتند.

به هر حال مدیران سپاهان از کرانچار حمایت کردند و قرار است با انتخاب دستیار برای او در نیم فصل دوم کادر فنی خود را تقویت کنند.

علاوه بر این قرار است سپاهان با جذب یک دروازه بان و یک هافبک بازیساز در نیم فصل دوم نتایج ضعیف خود را جبران کند.

به طور حتم تیم سپاهان در پایان فصل هفدهم سقوط نمی کند اما به نظر نمی رسد این تیم بتواند سهمیه آسیایی را کسب کند.

تیم سپاهان با 3 برد،6 مساوی،6 باخت،14 گل زده،19 گل خورده و با تفاضل گل منفی 5 و با 15 امتیاز در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

در انتهای جدول هم تیم های نفت تهران، سپیدرود رشت و سیاه جامگان حضور دارند.

استقلال خوزستان

تیم فوتبال استقلال خوزستان در هفدهمین دوره لیگ برتر با هدایت عبدالله ویسی و کسب 14 امتیاز در رده سیزدهم جدول رده بندی قرار گرفت و با صدرجدول فاصله 22 امتیازی دارد. این تیم که با تغییر مالکیت مشکلات ملی زیادی دارد، تلاش می کند تا با جذب بازیکن در تعطیلات زمستانی، خود را قدرتمندتر کند و از رده های پایینی جدول فاصله بگیرد.

 آبی های جنوب کشور در لیگ هفدهم، 3 برد، 5 تساوی و متحمل 5 شکست شدند و با 11 گل زده و 21 گل خورده در رده چهاردهم جدول قرار دارند.

ستاره های اصلی این تیم در نیم فصل نخست وحید شیخ ویسی و یونس دلفی بودند که با کلین شیت ها و گلزنی هایشان موفق شدند این تیم را از قعرجدول فراری دهند.

نفت تهران

مشکلات مالی و بلاتکلیفی مدیریتی نفت تهران باعث شد که وضعیت این تیم روز به روز بدتر شود و این تیم قدیمی پایتخت تاریکترین روزهای حضور خود را در لیگ برتر سپری کند. در نهایت این تیم با قرار گرفتن در رتبه چهاردهم بدترین نتیجه حضورش در لیگ برتر را بگیرد.

نفت با 9 گل زده و 20 گل خورده در کنار سیاه جامگان ضعیف ترین خط دفاع و خط حمله لیگ برتر را در انتهای نیم فصل اول در اختیار دارد.

تیم نفت تهران با 3 برد،4 مساوی،8 باخت،9 گل زده،20 گل خورده، تفاضل گل منفی 11 و با 13 امتیاز در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

سپیدرود رشت

تیم سپیدرود رشت که امسال به لیگ برتر فوتبال آمد در نیم فصل اول نتوانست نتایج خوبی بگیرد و با 12 امتیاز در انتهای جدول قرار گرفت.

این تیم شمالی با تغییر مدیرعامل، سرمربی و ترزیق پول امیدوار است که در نیم فصل دوم ناکامی های خود را جبران  و از انتهای جدول فرار کند.

تیم سپیدرود رشت با 3 برد،3 مساوی،9 باخت،13 گل زده،19 گل خورده، تفاضل گل منفی 6 و با 12 امتیاز در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

مشکی پوشان دیار خراسان (سیاه جامگان)

تیم سیاه جامگان که فصل گذشته به سختی توانست در لیگ برتر بماند امسال نتایج خوبی نگرفته است.

این تیم با اکبر میثاقیان لیگ هفدهم را شروع کرد اما بعد از چند هفته فرهاد کاظمی جایگزین میثاقیان شد. البته تغییر مربی به اینجا ختم نشد و رضا عنایتی در چند بازی انتهایی نیم فصل اول جانشین کاظمی شد.

به هر حال تغییرات پیاپی سرمربی هم نتوانست وضعیت سیاه جامگان را بهتر کند و این تیم مشهدی با 8 امتیاز در قعر جدول لیگ برتر حضور دارد.

تیم سیاه جامگان با 9 باخت و 1 برد بیشترین باخت و کمترین برد در  لیگ برتر فوتبال را در اختیار دارد.

همچنین سیاه جامگان با 9 گل زده و 20 گل خورده بدترین خط دفاع و خط حمله را به نام خود ثبت کرده است.

تیم سیاه جامگان با تفاضل گل منفی 11 همراه با نفت تهران بدترین تفاضل گل را به نام خود ثبت کرده است.

به هر حال تیم سیاه جامگان با 1 برد،5 مساوی،9 باخت،9 گل زده، 20 گل خورده، تفاضل گل، منفی 11 و با 8 امتیاز در جایگاه شانزدهم جدول رده بندی قرار دارد.

استقلال

تیم فوتبال استقلال در حالی لیگ هفدهم را با سرمربیگری منصوریان آغاز کرد که این مربی با حضورش در استقلال باعث شد تا استقلالی ها در 7 بازی ابتدایی تنها 5 امتیاز ،2 گل زده و 7 گل خورده را در کارنامه به ثبت برسانند.

با وجود نتایج ضعیف استقلال و قعرنشینی آبی پوشان در نهایت مدیران استقلال دست به کار شدند تا مربی جدیدی را جایگزین منصوریان کنند. پس از کشمکش های فراوان در نهایت مدیران استقلال وینفرد شفر آلمانی را جایگزین منصوریان کردند تا این تیم بتواند نتایج قابل قبولی را در ادامه بازی ها رقم بزند.

شفر در بدو ورودش به استقلال توانست در 7 بازی 12 امتیاز ،7 گل زده و یک گل خورده را در کارنامه آبی ها ثبت کند.

استقلالی‌ها از زمان حضور وینفرد شفر موفق به ثبت 5 کلین شیت مقابل تیم‌های فولاد خوزستان، نفت تهران، سیاه جامگان، گسترش فولاد و پیکان شده اند. جالب اینجاست که سیدحسین حسینی، دروازه بان اول استقلالی‌ها در همه این 500 دقیقه بوده است.

تیم فوتبال استقلال در 15 بازى در نیم فصل اول توانسته 5 برد،5 مساوى و 5 باخت را در کارنامه ثبت کند و به این شکل نیم فصل اول را به پایان برساند.

از طرفى گل نخوردن و استحکام خط دفاعی استقلال بزرگترین دستاورد حضور وینفرد شفر در این تیم بوده است.

همچنین آبی پوشان در حالی نیم فصل نخست را پشت سر گذاشتند که تنها 4 بار برای انجام بازی ناچار به خروج از تهران شدند. آبی‌ها ابتدا در هفته نخست در آبادان به میدان رفتند، سپس هفته ششم در جم بازی کردند که این دومین خروج این تیم از تهران بود.

سومین باری که آبی ها از تهران خارج شدند به هفته هشتم و حضور این تیم در شهر رشت باز می گشت و آخرین بار هم آبی پوشان در هفته دوازدهم برای دیدار با سیاه جامگان تهران را ترک کردند.

این تیم مقابل استقلال خوزستان، تراکتورسازی، سایپا، پدیده، ذوب آهن، فولاد، پرسپولیس، نفت تهران، گسترش فولاد تبریز، پیکان و سپاهان در تهران بازی کرد.

شرایط برای استقلالی‌ها در نیم فصل دوم قدری سخت‌تر است چرا که شاگردان وینفرد شفر که در نیم فصل اول تنها 4 بازی خارج از تهران داشتند، در نیم فصل دوم باید 7 بار برای بازی از تهران خارج شوند. آنها ناچارند با استقلال خوزستان در هفته هفدهم، تراکتورسازی در هفته هجدهم، پدیده در هفته بیستم، ذوب آهن در هفته بیست و دوم، فولاد در هفته بیست و چهارم، گسترش در هفته بیست و هشتم و سپاهان در هفته سی‌ام خارج از تهران دیدار کنند.

آبی پوشان از 4 باری که در نیم فصل نخست خارج از تهران به میدان رفتند 2 بازی با هدایت منصوریان مقابل صنعت نفت آبادان و پارس جنوبی بود که هر 2 بازی با شکست همراه بود. آنها همچنین یکبار هم با سرمربی موقتشان یعنی میک مک درموت در رشت به میدان رفتند که توانستند میزبان خود سپیدرود را شکست دهند تا درموت تنها مربی استقلال باشد که خارج از تهران پیروز شده است.

سهم وینفرد شفر هم از بازی‌های خارجی نیم فصل نخست آبی پوشان یک بازی بود و استقلالی‌ها در آن بازی مقابل سیاه جامگان بدون گل متوقف شدند.

گسترش فولاد

تیم فوتبال گسترش فولاد ابتدای لیگ هفدهم را با هدایت بوناچیچ آغاز کرد تا در نهایت نتایج ضعیف و قرار گرفتن این تیم در رده های پایین جدول باعث شد مدیران گسترش به فکر تغییر در راس کادر فنی بیفتند.

پس از برکناری بوناچیچ از راس کادر فنی در نهایت فیروز کریمی هدایت آبی پوشان تبریزی را عهده دار شد تا این تیم با پایان نیم فصل اول بتواند رده هشتم جدول را به خود اختصاص دهد.

شاگردان فیروز کریمی با 6 برد ،2 مساوی،7 باخت ،13 گل زده و 19 گل خورده را در کارنامه به ثبت برسانند.

آبی پوشان تبریزی با 20 امتیاز نیم فصل را به پایان رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار