احمدیان گفت: افرادى كه به دليل اختلالات روانی از سربازى معاف شده‌اند براى اخذ گواهينامه به كميسيون روانپزشكى ناجا می‌روند.

اتصال سامانه معافيت هاى سربازى به  مركز صدور گواهينامه براى شناسايى افراد فاقد صلاحيتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سردار سید محمدرضا سید احمدیان معاون بهداشت و درمان ناجا در کنگره روان شناسی ترافیک گفت: آنچه امروزه در پیشرفت‌هایمان جای آن خالی است علوم بین رشته ای است، روانشناسی ترافیک یعنی اشتراک علوم انسانی و علوم ترافیک و ما روانشناسی ترافیک را بخشی از علوم انتظامی می‌دانیم.

بررسى سلامت جسمى و روانى رانندگان با ٢ هزار پزشک دوره ديده هنگام صدور گواهينامه

وی افزود: پلیس از علم روانشناسی برای عملیات روانی جامعه ، استخدام نیروها، روانشناسی ترافیک و‌حمل و‌نقل استفاده می‌کند و کارهای زیادی را در این زمینه انجام می‌دهد.

سید احمدیان ادامه داد: در حوزه روانشناسی ترافیک در قسمت صدور گواهینامه ۲هزار پزشک دوره دیده در سراسر کشور معاینات سلامت رانندگان را انجام می‌دهند این معاینات 2 جنبه‌ی جسمانی ‌و روانی افراد متقاضی را بررسی می‌کند.

وى تصریح کرد: برای تمام کسانی که مشکلات جسمی دارند رویکردهای متفاوتی دیده شده است و‌ در زمینه مشکلات روانی نیز برای هر بیماری یک رویکرد و گایدلاین متفاوت داریم. به عنوان مثال کسی که اختلال شخصیت داشته باشد در سنین کمتر از ۲۵سال به او ‌گواهینامه داده نمی‌شود و حتما می‌بایست متأهل ‌و دارای شغل باشد و بعد از دادن گواهینامه به چنین افرادی عملکرد آنها در رانندگی پایش می‌شود.

دخالت عوامل انسانی در ۵۰ تا۹۰ درصد حوادث ترافیکی

معاون بهداشت ‌ و‌ درمان ناجا کفت: بین ۵۰ تا۹۰درصد حوادث ترافیکی مربوط به عوامل انسانی است و عوامل محیطی نیز مانند جاده و خودرو در این حوادث نیز تاثیر گذراند.

سيد احمديان افزود: در صدور گواهينامه براى اصلاح گايدلاين ها اقداماتى را انجام داده ايم و نياز به كمک دانشگاهيان داريم.

وى ادامه داد: رانندگان پرخطر را شناسايى كرديم و براى آنها كلاس هاى آموزشى را برگزار مى‌كنيم و كسانى كه صلاحيت كافى ندارند حق اخذ گواهينامه را از آنها سلب مى‌كنيم.

معاون بهداشت و امداد ناجا افزود: بسيارى از افراد گمان مى‌كنند كه رانندگى و اخذ گواهينامه يک حق است در صورتى كه گواهينامه يک حق نيست بلكه يك امتياز مهم است كه هر كسى صلاحيت آن را داشته باشد از اين امتياز استفاده مى كند.

سيد احمديان عنوان كرد: براى اخذ گواهينامه ، فرد بايد شاخص هايى داشته باشد و فرد بتواند خوب ببيند ، از نظر جسمى و حركتى سالم باشد و بتواند تصميمات درست بگيرد.

وى اظهار كرد: ما نياز به ابزارهايى داريم كه حساسيت لازم را داشته باشد تا بتوانيم افراد مشكل دار را شناسايى كنيم.

معاون بهداشت و امداد ناجا افزود : افرادى كه سابقه اختلالات روانشناسى داشته باشند و به دليل اين اختلال از سربازى معاف شده باشند براى اخذ گواهينامه به كميسيون روانپزشكى ناجا ارجاع داده مى شوند و بر اساس آمارها ٥٠ درصد اين افراد قادر به اخذ گواهينامه نيستند و ٥٠ درصد مشروط و با توجه به نوع اختلال روانشناسى گواهينامه چند ساله دريافت مى كنند.


انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار