بندرجاسک و در کل سواحل مکران از لحاظ استراتژیک برای کشورما حائز اهمیت بوده و به همان اندازه توسعه آن برای نظام جمهوری اسلامی ایران مهم است.

 به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته بود که با فرود اولین هواپیمای مسافربری در فرودگاه شهدای هفتم تیر بندر جاسک، این فرودگاه رسما افتتاح شد، فرودگاهی که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده وقبل از افتتاح رسمی، دارای کاربری نظامی برای این نیرو بوده است.

 توسعه جاسک در مسیر تامین امنیت منطقه

بندرجاسک و در کل سواحل مکران که این بندر نیز در آن  قرار دارد از لحاظ استراتژیک برای کشورما حائز اهمیت زیادی بوده و به همان اندازه توسعه آن برای نظام جمهوری اسلامی ایران مهم است.

مکران دروازه ی ورود ایران به آب های آزاد

بندر جاسک یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که در جنوب شرقی این استان قرار گرفته و از لحاظ موقعیت جغرافیایی این بندر مرز غربی منطقه‌ای به نام مکران است، مکران از شرق به جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان محدود می شود.

سواحل مکران درواقع مرز ساحلی ایران با دریای عمان می‌باشد که از لحاظ جغرافیایی این دریا، درهای ورودی جمهوری اسلامی ایران به اقیانوس هند و دریاهای آزاد است.

توسعه جاسک در مسیر تامین امنیت منطقه

جاسک؛ ترمینال اقتصادی نفت منطقه

با تاکید بر اهمیت خلیج فارس به عنوان قلب تپنده اقتصادی و شاهرراه حمل ونقل در منطقه خاورمیانه و اهمیت حفظ امنیت و حضور فعال در آن نباید از اهمیت سواحل مکران نیز غافل شد.

اگر در صورت بروز حادثه‌ای ما قادربه استفاده از تنگه هرمز و خلیج فارس برای حمل‌ونقل اقتصادی به خصوص درمورد نفت و گاز نباشیم، منطقی است که در خارج از خلیج فارس برای صادرات راه‌های مواصلاتی را برای کشور ایجاد کنیم؛ همانطور که بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقدام به تاسیس بنادری برای صادرات نفت وگاز خود خارج ازخلیج فارس کرده‌اند.

با توجه به موقعیت خاص خلیج جاسک در سواحل مکران این خلیج مناسب‌ترین گزینه برای این رسیدن به مقصد است ؛ عمق خوب برای کشتیرانی، بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب، موقعیت دریایی ایده‌آل و نزدیکی به کشتی‌های عبوری از دریای عمان تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند جاسک را به ترمینال مادر اقتصاد نفتی ایران و منطقه تبدیل کند.

بزرگترین پایگاه نیروی دریایی ارتش درسواحل مکران

حضور فعال و تحرکات نیروهای بیگانه درمنطقه خلیج فارس و دریای عمان، تامین امنیت کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی و نیز اهمیت اعلام حضور ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای درآب‌های آزاد لزوم مانور قدرت نیروهای نظامی ایران را درمنطقه جاسک تائید می‌کند.

بنابرتقسیم بندی های انجام شده بین نیروهای مسلح، مسولیت تامین امنیت خلیج فارس بر عهده سپاه پاسداران و دریای عمان و به تبع آن سواحل مکران بر عهده مسولیت ارتش می‌باشد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ایجاد پایگاه‌هایی در جاسک ، کنارک، چابهار و پسابندر توانسته این وظیفه را به خوبی به انجام برساند، ولی اهمیت بندر جاسک در بین این پایگاه‌ها به قدری بالا بود که این نیرو پایگاه مادر خود را دراین بندر احداث کرده است؛ موقعیت ژئوپولوتیک مناسب، وضعیت دریا و آرامش جاسک ، نزدیکی به تنگه هرمز و نزدیک ترین خلیج به کشور عمان و فجیره از جمله دلایل احداث بزگترین پایگاه نیروی دریایی ارتش در جاسک است.

توسعه جاسک در مسیر تامین امنیت منطقه

 تاکید فرمانده به رفع محرومیت منطقه

حضور دائمی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در آب‌های آزاد و نقش تعیین‌کننده در تامین امنیت خلیج فارس و دریای عمان از جمله موضوعاتی است که همواره مقام معظم رهبری به آن تاکید داشته‌اند؛ ایشان با راهبردی خواندن نیروی دریایی ارتش بارها به اهمیت سواحل مکران در دیدارهای خود با فرماندهان این نیرو اشاره کرده‌اند .

اما توجه به آبادانی و توسعه اقتصادی سواحل مکران و بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه از جمله نکات مهمی است که در سخنان ایشان می‌توان یافت، حضرت آیت‌الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش در آذرماه سال 93 اهمیت توسعه سواحل مکران را اینگونه بیان کردند:

"مسئله آبادسازی سواحل مکران  جزء کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود"

این درحالی است که دردهه‌های گذشته برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری اقداماتی آنچنانی درجهت رفع محرومیت منطقه انجام نشده و معضلاتی چون بیکاری و فقرمردم منطقه زمینه را برای افزایش قاچاق وحتی نفوذ گروه‌های تروریستی دراین منطقه فراهم کرده بود که خطربزرگی برای این منطقه استراتژیک محسوب می‌شود.

 توسعه جاسک در مسیر تامین امنیت منطقه

بندرجاسک مبدأ تاریخ جدید برای توسعه تمدن دریایی در سواحل مکران

 اما با حضور پایگاه‌های نظامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تامین امنیت منطقه که لزوم هر پیشرفت و توسعه اقتصادی است و نیز اجرای برنامه‌های عمرانی و اقتصادی در این منطقه، اکنون جاسک تبدیل به یکی از آبادترین بنادرجنوبی کشور شده است.

امیر دریادار خانزاده فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین افتتاح فرودگاه شهدای هفتم تیر با اشاره به اینکه بندر جاسک مبدأ تاریخ جدید برای توسعه تمدن دریایی در سواحل مکران است، گفت: رویکردی که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کوششی مسنجم از سوی نیروی دریایی، شما عزیزان در حوزه‌های مختلف ملی و تأکید خاص مقام معظم رهبری، نقش ارزشمندی در برقراری عدالت اجتماعی، برخورداری از ظرفیت‌های ملی و محرومیت‌زدایی از چهره سواحل مکران ایفا کرده و به فعال شدن قابلیت‌های آن در ابعاد مختلف کمک می‌کند؛ این موضوع فرصتی مناسب برای توسعه گفتمان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی را با تمرکز بر دریا و بندر راهبردی جاسک برای تأثیرگذاری کلان و پیوند زدن منافع و امنیت جمعی به منافع ملی برای شکوفایی اقتصادی و پیشرفت از طریق برقراری امنیت وصلح پایدار فراهم می‌کند.

توسعه جاسک در مسیر تامین امنیت منطقه

گزارش علیرضا حاتمی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار