عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر بنزین ۱۵۰۰ تومان شود، دولت ۱۳ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

لایحه بودجه ۹۷ با برنامه ششم مغایرت دارد/اگر بنزین ۱۵۰۰ تومان شود، دولت ۱۳ میلیارد تومان درآمد خواهد داشتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگوی ویژه خبری امشب، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت، گفت: بعد از رای اعتماد مجلس به اعضای کابینه کمیسیون انرژی دیداری را با زنگنه داشت.

وی ادامه داد: زنگنه در آن جلسه ضمن اشاره به چالش های کشور در صنعت نفت گفت که می‌خواهیم قیمت حامل‌های انرژی را احتمالاً تا آخر سال یا سال آینده افزایش دهیم که نمایندگان اعلام کردند این اقدام با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه انجام شود.

میرزایی بیان کرد: در تبصره 18 لایحه بودجه اعلام شده که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کنند البته بیشتر بر روی نحوه مصرف آن تاکید شده است.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی هنوز در حد گمانه زنی بود و دقیق اعلام نشده است.

در ادامه حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت حقیقت قانونی برای افزایش قیمت حامل ها انرژی دارد گفت: بله در سال گذشته بر اساس برنامه پنجم توسعه و امسال بر اساس برنامه ششم توسعه و بودجه دولت این اختیار را داشت. اما چرا دولت تخلف کرده و در برنامه پنجم توسعه واقعی سازی قیمت ها را صورت نداده است!

معین حسینی صدر مشاوره وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در این مورد تخلف کرده است، بیان کرد: دولت اختیار داشت 12 میلیارد تومان بیشتر از درآمد امسال از حامل‌های انرژی درآمد کسب کند اما برای افزایش قیمت حامل‌ها ملاحظاتی همچون صلاح کشور را در نظر داشت.

وی تاکید کرد: مجموعه دولت عوارض منفی و مثبت را بررسی می‌کنند و دولت هیچ الزامی برای افزایش قیمت‌ها نداشت.

حسینی صدر تصریح کرد: اگر مجلس در این مورد اصرار کنند مسیر مشخص است و در حقیقت دولت مجری تصمیمات قانونی مجلس است و در صورت تکلیف خانه ملت دولت می توانند هم اکنون قیمت ها را تعدیل کند.

 حاجی دلیگانی در ادامه بحث اظهار کرد: دولت باید هر سال به تدریج قیمت حامل ها را واقعی سازی می‌کرد تا دو نرخی بودن فساد و رانت از بین برود به شرط آن که مازاد آن را به حساب مردم بریزد.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در بودجه سال گذشته هم تصویب شد که یارانه ثروتمندان حذف شود متاسفانه اقدامی نشد و اکنون در لایحه سال ۹۷ این موضوع در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی می ‌خواهد انجام شود.

حسینی صدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال افزایش قیمت حامل‌های انرژی را خواهیم داشت گفت: افزایش قیمت حامل ها تصمیم یک نفر نیست و دولت هنوز در مورد این موضوع نتیجه ای به دست نیاورده و منتظر تصمیم مجلس است.

در ادامه حاجی بابایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اجرای قانون میان دولت و مجلس پاس‌کاری می‌شود، اظهار کرد: تمام مشکلات ما از عدم اجرای قانون نشأت می گیرد در ماده 39 برنامه ششم توسعه به صورت شفاف و روشن وضعیت درآمدها مشخص شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: این که باید این درآمدها در کدام حساب واریز شود و اینکه دولت با یک شرایطی اجازه دارد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و اینطور نیست که در صورت گران شدن بنزین مشخص نباشد که کجا خرج می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه دولت در لایحه بودجه سنواتی هر میزان که می‌خواهد می‌تواند حامل‌های انرژی را گران کنند اما پول آن را بر اساس اعلام مجلس باید در بخش های بهره وری صادرات غیر نفتی عدالت اجتماعی و ... هزینه کند.

حاجی بابایی تاکید کرد: مشکل اساسی ما اکنون مغایرت لایحه دولت با برنامه ششم توسعه است. دولت باید تمام هزینه ها و خرج را در بودجه براساس برنامه ششم مشخص کند اما دولت گرانی‌ها را به عهده مجلس گذاشته است.

در ادامه میرزایی در پاسخ به اظهارات حاجی بابایی گفت: در برنامه ششم توسعه تصریح نشده که دولت در سال اول در قالب بودجه سنواتی حامل‌های انرژی را گران کنند و تنها باید اصلاح قیمت آنها را درج کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: دولت امسال می‌توانند مقدمات را فراهم کنند و مصوبه را در مورد گران کردن حامل ها داشته باشد.

وی ادامه داد: منتقدان دولت بعد از گران شدن حامل های انرژی از یک طرف می گویند یارانه باید بیشتر شود و از سوی دیگر می‌گویند چرا حامل‌های انرژی را گران می کنید.

حاجی دلیگانی در ادامه تاکید کرد بار اول که بنزین از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش یافت تمام مسئولان از رسانه ملی و جلسات گفتند که می‌خواهیم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم اما قبل از آن مبالغی را به حساب شما می ریزیم که مردم انصافا همراهی کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در مرحله بعد قیمت بنزین از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسید اما اکنون چیزی را به مردم اضافه نکرده ایم ما با واقعی شدن قیمت برق آب نان و بنزین موافقیم اما به همان بر روی نوع هزینه هاست

 میرزایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما می گویید که انتقادات به دلیل بحث های سیاسی است گفت آقای حاجی بابایی می گوید پول هدفمندی یارانه ها به جیب مردم برود یارانه ثروتمندان قطع شود در صورتی که دوستان در طیف اصولگرا وقتی بحث قطع یارانه مطرح می شود می گفتند چرا این پول را به محیط زیست یا جاهای دیگری نمی دهید

 حاجی بابایی در انتقاد به این صحبت گفت: اصلاً بحث اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست ما به عنوان نماینده مردم صحبت می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ که اکنون مورد بحث در سراسر کشور قرار گرفته و حتی برخی می خواستند آن را تکذیب کنند در حقیقت می گویند دولت مکلف است در سال ۹۷ قیمت حامل‌های انرژی را به شکلی تعیین کند که نسبت به تاریخ یک فروردین ماه سال ۹۶ ، ۱۷۴ هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

وی ادامه داد: یعنی در صورت تصویب مجلس از مردم برای گران کردن حامل های انرژی ۱۷۴ هزار میلیارد ریال دریافت می‌شود و اگر بنزین ۱۵۰۰ تومان شود ۱۳ میلیارد تومان دولت درآمد خواهد داشت.

حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه تصریح کرد : در کجای لایحه دولت کمک و مساعدت وجود دارد ، در این لایحه در خصوص حذف یارانه ها و افزایش قیمت ها گفته شده است.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت حامل های انرژی قابل تحمل است، گفت: گرانی قیمت ها خوب است اما باید رعایت حال مردم را کرد، با این وضعیت اگر بودجه را مصوب کنیم برای مردم قابل تحمل و کشش نخواهد بود و اقشار پایین جامعه نمی توانند این وضعیت را تحمل کنند.

 حاجی بابایی با اشاره به تبصره ۱۸ لایحه بودجه اظهار کرد: سال ۹۷ درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها ۱۱۰ هزار میلیارد خواهد بود ، از این ۱۱۰ هزار میلیارد فقط ۳۰ هزار میلیارد در بودجه آمده است.

 وی با اشاره به اینکه باید در جامعه توازن ایجاد کرده ادامه داد: دولت باید همه درآمدهای خود را در لایحه بیاورند، نباید چیزی را مصوب کنیم که خلاف برنامه ششم توسعه باشد، ای کاش در رابطه با حقوق‌های نجومی در این لایحه بحث می‌شود.

 حاجی دلیگانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این برنامه با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش حامل های انرژی توسط دولت حدود ۱۱۰ هزار میلیارد است، گفت: دولت باید طرح توزیع خود را به صراحت بیان کند.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قیمت بنزین از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان رسید و وقتی از ۴۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسید میزان مصرف در کشور بالا رفت گفت: بخشی از مردم فقرای مطلع هستند و در برنامه پیشنهاداتی را ارائه داده ایم و مصوب شود و دولت به آن عمل خواهد کرد.

وی عنوان کرد: اگر دولت می‌گوید دیگران که نیازمند یارانه هستند برای جبران افزایش قیمت ها می توانند به بهزیستی و کمیته امداد مراجعه کنند این موضوع دور از شئونات مردم است.

 حاجی دليگاني ادامه داد: هر ایرانی کد ملی دارد و باید فیش برای آنها تعیین کنیم و سهم هر فرد ایرانی در آن نیز در نظر گرفته شود، اکنون در برخی از جاها شاهد افزایش قیمت هستیم مثلا وزارت نفت آبونمان را از قبوض گاز دریافت می کنند مگر دیوان عدالت اداری آن را لغو نکرده بود؟

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در برنامه پنجم تکالیف انجام شده یا خیر، افزود : کشور برای مردم است و باید حرف آنها را شنید، افزایش قیمت‌ها تناقض دارد ، از یک طرف دولت می خواهد تورم را تک رقمی نگه دارد و از طرف دیگر خودش افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تناقض حقوق از ۱ میلیون تا بالای ۵۰ میلیون در کشور وجود دارد لذاباید فاصله ها رفع شود، گفت: اصل ۵۹ قانون اساسی باید رعایت شود، به طوری که در مسائل بسیار مهم اقتصادی و سیاسی مراجعه مستقیم به عموم مردم است لذا باید رفراندوم برگزار کرد و از مردم پرسید که چگونه می‌خواهند سهمشان را در اختیار بگذاریم.

حاجی دليگانی عنوان کرد : بايد ديد چرا دولت درباره واقعی سازی قيمتها که در بودجه پنجم پيش بيني شده بود تخلف کرده است.

میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه دولت معمولاً دچار کسری بودجه است اما صادقانه با مردم و جوانان صحبت نمی‌کنیم که تنگناهای ساختاری داریم، اظهار کرد: فقط از رکود صحبت می کنیم اما چیزی از برون رفت از رکود و راهکارهای لازم ارائه نمی دهیم و اگر دولت راهکاری ارائه می دهد چند سنگ جلوی آن می اندازیم.

 وی با اشاره به اینکه در مجلس باید نگاه به اصلاح قیمت ها در مباحث کلان اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصادی کشور باشد، خاطرنشان کرد : اگر نگاهمان را فقط به یارانه ها، اصلاح قیمت ها و نحوه مصارف آن محدود کنیم نمی‌توان کمکی به توسعه کشور داشته باشیم.

 میرزایی با اشاره به اینکه در شرایط موجود درگیر رکود اقتصادی هستیم و ناگزیر اصلاحات را باید انجام دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون دولت کار قانونی انجام می دهد و در راستای آن چیزی که مجلس از دولت خواسته است اقدام می‌کند و لذا نباید به گذشته برگردیم .

میرزایی گفت: باید وضعیت مردم را ملاحظه کرد به طوری که بسیاری از آنها بیکار هستند و از طرف دیگر چشم ما به کارخانه ها و کارگاه ها است این در حالی است که تسهیلات برای توسعه و فعال سازی آنها داده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه اکنون فعالیت اقتصادی برای پالایشگاه ها توجیه ندارد، گفت: باید اصلاح قیمت انجام شود و دولت در این خصوص باید پول کافی داشته باشد.

حسینی صدر مشاور وزیر نفت در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه امسال ۱۰۶ هزار میلیارد از فروش نفت درآمد حاصل شد و این رقم نسبت به قبل کاهش یافته است افزود: کمتر از یک سوم درآمدهای کشور از فروش نفت است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مصارف پیش بینی شده قیمت ها افزایش پیدا می کنند، گفت: مصارف بودجه ریال به ريالش مشخص است، به طوری که درآمد حاصل شده در تبصره ۱۸ مشخص است.

حسینی صدر با اشاره به اینکه وابستگی به نفت باید کاهش پیدا کند و این امر نیز صورت گرفته است ادامه داد : در لایحه بودجه برای تمام دل مشغولی ها برنامه ریزی شده و لذا قیمت‌ها باید واقعی شود.

وی عنوان کرد : ۳۴۶ هزار میلیارد برای سال ۹۷ بودجه پیش بینی شده است که در آن درآمدها کاملاً مشخص است، تولید نیازمند یارانه است و باید برای آن منابع داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
بنزین رو ارزون کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضايى
۲۳:۴۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
اين آقاى مجرى در جواب آقاى حسن زاده كه پرسيد كدام كشور بنزينش عين ما گرون شد گفت كشور همسايه،مجرى جان منظورت كدام كشوره؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
زينب مظلوم
۲۳:۳۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
از ساعت ٨صبح كارميكنم تا ٩شب ولي خونه هم نميتونم اجاره كنم
Iran (Islamic Republic of)
amirin
۲۳:۱۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
دیگه تحمل فشار رو نداریم.خواهشمندیم ملاحظه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
کمر من جوون بیکار شسته بدترمون نکنید
آخرین اخبار