موگرینی: باید به توافقات بین المللی درباره قدس احترام بگذاریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریکا خواست درباره پیامد‌های تصمیمش درباره انتقال سفارت خانه خود به قدس اندیشه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: باید به توافقات بین المللی درباره قدس احترام گذاشته شود.

فدریکا موگرینی در نشست پارلمان اروپا جهت بررسی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل در استراسبورگ گفت: از آمریکا خواسته ایم درباره تاثیرات این تصمیم بر افکار عمومی منطقه و دیگر مناطق جهان اندیشه کند. آنچه در قدس اتفاق افتاد تبعات بین المللی به دنبال دارد، این اتفاق می‌تواند به تقویت گروه‌های تندرو و تضعیف گروه‌های میانه رو کمک کند و در واقع نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

وی افزود، ما در دو روز گذشته با برخی از شخصیت‌های آمریکایی به ویژه جرد کوشنر که مشاور ترامپ در امور خاورمیانه است مذاکراتی داشته ایم، این مذاکرات در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مواضع ما را می‌دانند و همین به ما اعتبار می‌بخشد و ما را شریکی معرفی می‌کند که نمی‌توان چنین شریکی را نادیده گرفت.

اختلاف کشور‌های اروپایی با رژیم صهیونیستی

موگرینی ادامه داد: دیدارما با بنیامین نتانیاهو، دیدار شفافی بود، ما اختلافاتمان را (با نتانیاهو) پنهان نمی‌کنیم، به او گفتیم به عنوان کشور‌های اروپایی باید به توافقات بین المللی درباره قدس احترام بگذاریم، گفتیم تا زمان حل موضوع و تعیین شرایط نهایی، باید به مواضع سفارتخانه هایمان احترام بگذاریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، ممکن است محمود عباس به زودی دیداری با ما داشته باشد، با او درباره امکان از سرگیری مجدد روند صلح منطقه گفتگو خواهیم کرد، با نتانیاهو نیز شب گذشته در این باره صحبت کردیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش اظهار داشت، قدس تنها یک شهر نیست، قدس مهد سه دین است، اجداد ما باور داشتند این شهر مرکز جهان است و همگان به این شهر توجه دارند، این شهر هم می‌تواند بذری برای تفرقه باشد و هم الگویی برای صلح و آرامش. جهان و منطقه به اتحادیه اروپا توجه دارد تا موضع واحدی اتخاذ و با اقدامی شفاف، پیام آشکاری ارسال کند و این هدفی است که آشکارا در پی آن هستیم.

بحران یمن به شکلی وحشتناک رو به گسترش است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما در نشست شورای امور خارجه درباره دیگر بحران منطقه خاورمیانه گفتگو کردیم. اول از همه من به یمن اشاره می‌کنم که ما نقش بشردوستانه‌ای در آن ایفا کرده ایم و بر روی ابتکار‌هایی سیاسی و دیپلماتیک کار کرده ایم. ما به همراه دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای ایفای نقش سیاسی در یمن در تلاش برای تسهیل دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحرانی که به شکلی وحشتناک رو به گسترش است، ابراز تمایل کردیم. ما نباید اجازه بدهیم این بحران، رویارویی گسترده‌ای را در منطقه به وجود آورد.

هدف ما درخصوص لبنان تضمین تمرکز این کشور بر اولویت‌های داخلی اش است.

در بحران سوریه، همه جاده‌ها به ژنو ختم می‌شود

ما درخصوص سوریه در حال آماده کردن مقدمات دومین کنفرانس بروکسل در بهار هستیم که فرصتی را به ما برای ارائه برخی اهرم‌های مثبت می‌دهد که استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل می‌تواند از آن‌ها برای ترغیب یک توافق سیاسی در ژنو استفاده کند. من در دو هفته گذشته چندین بار فرصت داشتم که بگویم ما معتقدیم در خصوص بحران سوریه، همه جاده‌ها به ژنو ختم می‌شود. ما معتقدیم تنها چارچوب معتبر برای یک راه حل سیاسی و مذاکره سیاسی توسط سازمان ملل متحد تضمین می‌شود و ما امیدواریم شاهد اقدامات پیش رو و راه حلی برای این کشور باشیم.

اکنون زمان فراموش کردن عراق نیست

من آخرین موضوع را به عراق اختصاص می‌دهم چرا که ما درحال آماده کردن راهبرد جدید اتحادیه اروپا برای حمایت از این کشور در این مقطع مهم هستیم. ما شاهد تحولاتی خوب در زمینه شکست داعش در میادین نبرد هستیم؛ ما معتقدیم اکنون زمان فراموش کردن عراق نیست. درست برعکس، اکنون زمان افزایش همکاری مان با این کشور است. ما برای حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق با حضور اقلیت‌ها و حفظ تنوع بافت جامعه این کشور از طریق حکومت داری فراگیر و بهتر تلاش می‌کنیم. ما برای تقویت نهاد‌ها از جمله ماموریت جدیدمان که از بیست و دوم نوامبر آغاز شده است برای کمک به اصلاحات بخش امنیتی در این کشور تلاش می‌کنیم. همچنین ما مثل همیشه برای حمایت از نقش جامعه مدنی، زنان و جوانان در مراحل دشوار پیش روی این کشور تلاش می‌کنیم. تلاش ما در حمایت از عراق در ماه‌های آینده به ویژه برای اطمینان از قرار گرفتن اربیل و بغداد در مسیر همکاری افزایش می‌یابد. ما همچنین به حمایت مان از عراق برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته ادامه می‌دهیم چرا که دست کم گرفتن مشکلات باعث تبدیل شدن آن‌ها به مشکلی جدی می‌شود که همه ما باید با آن مواجه شویم.

تجدیدنظر در همکاری‌های نظامی اتحادیه اروپا با میانمار

­مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اعلام کرد به سبب خشونت‌های ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیا، اتحادیه اروپا در همکاری‌های نظامی خود با میانمار تجدیدنظر خواهد کرد.

فدریکا موگرینی اعلام کرد همکاری‌های نظامی با میانمار مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد و درخواست دیدار فرمانده ارتش و نیز مسئولان نظامی این کشور به سبب نقض حقوق اقلیت مسلمان میانمار و تجاوزاتی که ضد مسلمانان روهینگیا در این کشور صورت گرفته است، به تعلیق درمی اید.

فدریکا موگرینی تصریح کرد به سبب استفاده غیرمتناسب از نیروی نظامی توسط ارتش میانمار، تصمیم گرفتیم که درخواست‌های رئیس ستاد ارتش و مسئولان بلندپایه نظامی این کشور را که با مسئولان اروپایی مطرح کرده اند به حال تعلیق دراوریم و همکاری‌های نظامی موجود با میانمار را مورد تجدیدنظر قرار دهیم.

این مسئول اروپایی تصریح کرد اکنون دولت میانمار باید اوضاع ایالت راخین را بهبود بخشد تا همه آواره‌ها بتوانند با امنیت و محترمانه به کشورشان بازگردند. ساکنان ایالت راخین باید حق اموزش و برخورداری از دیگر خدمات اجتماعی را داشته باشند و موانع و دشواری‌های مربوط به مسئله تابعیت ان‌ها حل شود.

موگرینی در بخش دیگری از سخنانش در پارلمان اروپا تصریح کرد از یکی از اردوگاه‌های اوارگان روهینگیا در بنگلادش در ماه نوامبر گذشته بازدید و اعلام کرده که فقط این اردوگاه بیش از ششصد و پنجاه هزار اواره را در خود جای داده است.

 گفتگوی دوباره درباره برجام گزینه‌ی ما نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تاکید کرد گفتگوی دوباره بر سر توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار نیست و افزود: اروپایی‌ها موضع خود را در قبال توافق هسته‌ای ایران خیلی صریح و شفاف با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده اند. خیلی ساده است گفتگوی دوباره گزینه‌ی ما نیست.

موگرینی تاکید کرد: «حفظ توافق هسته‌ای از جمله منافع امنیتی مشترک ما به شمار می‌آید و این توافق دارد اجرا می‌شود.»

وی افزود: مستحکم‌ترین نظام نظارتی را که تاکنون ایجاد شده است برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران در نظر گرفته ایم. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در ۹ گزارش پی در پی تاکید کرده است ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود پایبند مانده است. اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق هسته‌ای ۱۲ سال گفتگو‌های بسیار سختی را مدیریت کرد تا به این نتیجه رسیدیم. خیلی ساده بگویم گفتگوی دوباره بر سر توافق هسته‌ای با بخشی از آن دیگر گزینه‌ی ما نیست. هیچ کس حتی اگر حسن نیت هم داشته باشد نمی‌پذیرد که چنین مسیری را دوباره می‌توان پیمود. پس از آن که رئیس جمهور ترامپ از اتخاذ راهبردی تازه در قبال ایران خبر داد ما اروپایی‌ها موضع خود را خیلی صریح و شفاف اعلام کردیم. حفظ توافق از جمله منافع امنیتی مشترک ما به شمار می‌آید. اگر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای ۹ بار پی در پی تایید کند تعهدات هسته‌ای به خوبی اجرا می‌شود این یعنی توافق دارد اجرا می‌شود. تمام شد. این حقیقت ماجرا است.

موگرینی همچنین گفت:آنچه که برای من بسیار بسیار اهمیت دارد نیروی اجتماعی - سیاسی موجود در داخل این کشور است. مردم ایران به علت حل و فصل شدن موضوع هسته‌ای دستیابی به توافق هسته‌ای را جشن نگرفتند بلکه به این علت جشن گرفتند که برجام را فرصتی می‌دانستند که کشورشان با آن در مسیر تعامل بین المللی رهنمون خواهد شد و این است آن سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای که ما اروپایی‌ها باید به آن بیاندیشیم و انجام بدهیم.

انتهای پیام/

سخنان موگرینی در پارلمان اروپا درباره برجام و قدس اشغالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار