برگزاری گردهمایی استانداران ادوار هرمزگان

گردهمایی استانداران ادوار هرمزگان با موضوع اقتصاد دریامحور برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، فریدون همتی استاندار هرمزگان در این گردهمایی گفت: متاسفانه بودجه اختصاص یافته برای استان متناسب با درآمد‌های استان نیست.

خبرفریدون همتی گفت: سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان از گمرک و بنادر استان هرمزگان وارد خزانه کشور می‌شود، اما سهم کمی از این سرمایه به استان اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۳ هزار دستگاه وسایل نقلیه سنگین کار صادرات و واردات را در استان انجام می‌دهند، گفت: عملیات اجرایی بزرگراه بندرعباس - سیرجان تا دوماه آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: به زودی نیز پرواز‌های هوایی کوتاه به مقصد‌های کرمان، شیراز، عسلویه، سیستان و بلوچستان با هواپیما‌های‌ ای تی آر صورت خواهد گرفت.

استاندار هرمزگان افزود: احداث بزرگراه ساحلی از سیستان و بلوچستان تا خوزستان نیز از برنامه‌های دولت است.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از نیروی انسانی صنایع از خارج از استان تامین می‌شود، گفت: برخی از افراد کمبود نیروی تخصصی و وجود دفاتر صنایع در خارج از استان را بهانه می‌کنند تا نیروی بومی را استخدام نکنند، موضوعی که منجر به خارج شدن مالیات‌ها و ارزش افزوده صنایع از استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نبود تدبیر در بهره برداری از سدها، که موجب معضلاتی در دشت میناب شده و نگرانی مردم را در پی داشته است، افزود: در پیش گرفتن سیاست شیرین سازی آب دریا و ساخت آب شیرینکن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و طرح مشترک آب شیرین کن با استان کرمان و یزد موجب می‌شودکه با تامین بخشی از آب آشامیدنی مردم منطقه با آب شیرین کن‌ها، آب سد‌ها برای دشت‌های بحران زده و کشاورزی مصرف شود.

فریدون همتی افزود: هرمزگان سه برابر سواحل در شمال کشور ظرفیت و فرصت ایجاد بستر‌های گردشگری دارد، اما این ظرفیت‌ها کمتر دیده شده است و یکی از اشکالات این است که هرمزگان را به خوبی معرفی نکرده ایم.

وی با بیان اینکه تا پایان نیمه اول سال ۹۷ فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری خواهد رسید، گفت: با این بهره برداری تولید بنزین یورو چهار این پالایشگاه به ۲۴ میلیون لیتر درسال می‌رسد.

همتی افزود: در توسعه صنایع انرژِی بر در پارسیان زیرساخت‌ها در حال ساخت است و در آینده سالانه ۴۰ میلیون تن کالا‌های صنعتی و نفتی در این منطقه تخلیه و بارگیری خواهد شد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیکاری و بی آبی را دو چالش اساسی استان هرمزگان دانست.
احمد مرادی افزود: اگر دریا را محور قرار دهیم در حوزه گردشگری، صید و صیادی و تجارت ظرفیت‌های بی نظیری داریم.

وی گفت: در هیج جای کشور بیش از هزار کیلومتر مرز دریایی نداریم و زیباترین خور‌های دریایی در هرمزگان وجود دارد.

مرادی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس و مردم دغدغه اشتغال است، افزود: با وجود همه اقدامات، ۵۷ هزار خانوار هرمزگانی زیر پوشش کمیته امداد هستند و دو تا سه هزار خانواده نیز در نوبت برای پوشش قرار دارند و این زیبنده استان و کشور نیست.

 معاون وزیر کشور نیز در این جلسه گفت: زلزله‌های روز‌های گذسته در کشور زنگ خطری برای آینده است.

اسماعیل نجار افزود: این موضوع لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در کشور را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به زلزله بزرگ کرمانشاه گفت: به دلیل وقوع این زمین لرزه در ساعات ابتدایی شب بیش از ۹ ساعت عملیات امدادرسانی در تاریکی صورت گرفت و موفق شدیم خدمات مناسبی را در ساعات ابتدایی وقوع حادثه ارائه کنیم.

نجار گفت: هزار نیروی امدادی به همراه نیرو‌های ارتش و سپاه وارد کار شدند و تا ۱۵ روز بعد از زلزله هیچ جان باخته و مصدومی زیر آوار نداشتیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول اعطای کانکس است.

نجار افزود: مقرر شد ارتش دوهزار و سپاه ۸ هزار کانکس در منطقه تامین کنند که تاکنون ۴ هزار کانکس تامین شده است.

وی گفت: با توجه به قولی که به رهبر معظم انقلاب اسلامی داده است تا ۴۵ روز که اکنون ۱۷ روز آن گذشته است باید همه کانکس‌ها تامین شود.

وی افزود: برای نخستین بار در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعطای کمک‌های بلاعوض در دولت مصوب و بخش بزرگی از کمک‌های بلاعوض به دستگاه‌های اجرایی مربوط واگذار و امیدواریم کمتر از یکسال عملیات بازسازی به پایان برسد.

استاندار اسبق هرمزگان و مشاور عالی رییس جمهور نیز در این جلسه گفت: انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور برای استفاده صنایع اشتباهی بزرگ است.

اکبر ترکان افزود: باید به دنبال ایجاد صنایع در سواحل جنوبی کشور باشیم.

وی گفت: در سواحل مکران از ظرفیت خور‌ها غافل شده ایم در حالی که در کشور امارات خور‌ها به عنوان یک جاذبه گردشگری در سال میلیون‌ها دلار از محل حضور گردشگران درآمد کسب می‌کنند.

ترکان افزود: ۱۹ خور از سیریک تا کنارک در سواحل جنوبی کشور وجود دارد و می‌توانیم با برنامه ریزی و ارائه طرح‌های توسعه‌ای اتفاقات خوبی را در جهت توسعه و آبادانی سواحل مکران رقم بزنیم.

مشاور عالی رییس جمهور گفت: کمتر از دو درصد جمعیت شهری و روستایی ایران در حاشیه سواحل خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند که در حاشیه سواحل مکران کمتر از ۲۵ صدم درصد است.

اکبر ترکان افزود: ۴۰ سال پیش یک اشتباه شد و فولاد را از هرمزگان را به اصفهان بردند و امروز به دلیل کمبود آب تمدن اصفهان درحال نابودی است.

وی گفت: باید به دنبال ساخت یک بندر شهید رجایی دیگر در بندرلنگه باشیم تا تمدن فراموش شده بندرلنگه احیا شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۸ استاندار در هرمزگان مسئولیت گرفته اند که ۱۱ نفر از آن‌ها در نشست امروز حضور داشتند.

انتهای پیام/س

گردهمایی استانداران هرمزگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.