فواید باورنکردنی چای گل بامیه برای سلامتی

چای گل بامیه یک چای گیاهی است که با دم کشیدن گیاه گل بامیه در آب جوش درست می‌شود. چای گل بامیه مشابه چای کرن بری طعمی ترش دارد که می‌توانید آن را هم بصورت گرم و هم به صورت سرد بنوشید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحقیقات انجام شده پرده از خواص چای گل بامیه برداشته و نشان داده که این نوشیدنی مفید می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد، با باکتری‌ها مبارزه کند و حتی منجر به کاهش وزن شود. در این مطلب به 8 فایده‌ی نوشیدن چای گل بامیه اشاره می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: برای درمان فوری گلودرد این چای‌ها را حتما امتحان کنید


۱. غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که با ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و مانع آسیب آنها به سلول‌ها می‌شوند. چای گل بامیه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و به همین علت می‌تواند به پیشگیری از آسیب و بیماری‌های ناشی از ایجاد رادیکال‌های آزاد کمک کند. در مطالعه‌ای روی موش‌ها، عصاره‌ی گل بامیه موجب افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی و کاهش تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد تا حدود 92 درصد شده بود. مطالعه‌ای دیگر نیز یافته‌های مشابهی ارائه داد و معلوم شد بخش‌هایی از گیاه گل بامیه مانند برگ‌ها، دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

۲. کاهش فشار خون

فواید باورنکردی چای گل بامیه برای سلامتی

یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین خواص چای گل بامیه، قابلیت آن در کاهش فشار خون است. فشار خون بالا به مرور زمان می‌تواند فشار زیادی به قلب وارد کرده و موجب ضعف آن شود. فشار خون بالا موجب افزایش ریسک بیماری‌های قلبی نیز می‌شود. مطالعات گوناگونی دریافته‌اند چای گل بامیه می‌تواند هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک را پایین بیاورد. در مطالعه‌ای به 65 فرد دچار فشار خون بالا، چای گل بامیه یا دارونما داده شد. بعد از ۶ هفته، آنهایی که چای گل بامیه نوشیده بودند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک داشتند.

هر چند چای گل بامیه می‌تواند راهی بی‌خطر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا باشد، اما مصرف آن به افرادی که هيدروكلروتيازيد، دارویی که برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود، مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کند.

۳. کاهش چربی خون

برخی مطالعات دریافته‌اند که چای گل بامیه علاوه بر کاهش فشار خون، می‌تواند سطح چربی خون را نیز که ریسک فاکتور دیگری برای بیماری‌های قلبی است پایین بیاورد. در مطالعه‌ای 60 فرد مبتلا به دیابت، چای گل بامیه یا چای سیاه نوشیدند. بعد از یک ماه، آنهایی که چای گل بامیه نوشیده بودند، سطح کلسترول HDL شان بالا رفته و کلسترول کلی و کلسترول بد یا همان LDL خون‌شان کاهش یافته بود.

اما بیشتر مطالعات اینگونه نتیجه گرفته‌اند که فواید نوشیدن چای گل بامیه برای کاهش چربی خون، محدود به افرادی می‌شود که دچار بیماری‌های خاصی چون دیابت یا سندرم متابولیک هستند.

۴. تقویت سلامت کبد

فواید باورنکردی چای گل بامیه برای سلامتی

کبد شما عملکردهای بسیار مهمی را در بدن به عهده دارد؛ از تولید پروتئین گرفته تا ترشح زرداب برای تجزیه‌ی چربی. مطالعات انجام شده نشان داده که چای گل بامیه می‌تواند سلامت کبد را بهبود بخشیده و به عملکرد موثر آن کمک کند. پژوهشی که روی 19 فرد دچار اضافه وزن انجام شد دریافت مصرف عصاره‌ی گل بامیه به مدت 12 هفته می‌تواند استئاتوز کبدی را بهبود بدهد. استئاتوز کبدی در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد شده که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

5. کمک به کاهش وزن

مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که چی گل بامیه می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و با چاقی مبارزه کند. آزمایشی که روی 36 فرد دچار اضافه وزن انجام شد نشان داد بعد از 12 هفته، عصاره‌ی گل بامیه توانسته بود از وزن بدن، چربی بدن، شاخص توده‌ی بدنی و نسبت سایز لگن به درو کمر، کم کند.

۶. حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

گل بامیه سرشار از پلی فنول‌هاست که ترکیباتی هستند با خاصیت ضد سرطانی قوی. مطالعات نشان داده عصاره‌ی گل بامیه، تاثیرات بالقوه‌ روی سلول‌های سرطانی دارد؛ یعنی می‌تواند رشد آنها را مختل کرده و از تهاجم سلول‌های سرطانی کم کند. ضمنا معلوم شده که عصاره‌ی گل بامیه می‌تواند سلول‌های سرطانی معده را تا حدود 52 درصد مهار کند.

۷. مبارزه با باکتری‌ها

باکتری‌ها میکروارگانیسم‌های مجزایی هستند که می‌توانند موجب عفونت‌های زیادی بشوند، از برونشیت گرفته تا ذات الریه و عفونت‌های سیستم ادراری. گل بامیه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی نیز مبارزه کند.

۸. یک چایی خوش طعم که راحت هم درست می‌شود

فواید باورنکردی چای گل بامیه برای سلامتی

چای گل بامیه علاوه بر فوایدی که برای سلامتی شما دارد، خوش طعم بوده و بدون دردسر به راحتی در خانه تهیه می‌شود. کافیست کمی از گل‌های خشک شده‌ی بامیه را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. اگر دوست دارید می‌توانید با کمی عسل آن را شیرین کنید و بنوشید.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

خواص چای گل بامیه برای سلامتی

برچسب ها: سلامت ، پزشکی ، گل بامیه ، چای ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.