چه کسی همدم وحشت و تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت است

امام رضا(ع) در یک روایت به شخصیتی قرآنی اشاره کردند که همدم وحشت و تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت خضر(علیه‌السلام) از پیامبرانی است که خداوند متعال در آیاتی از قرآن به وی اشاره کرده است. البته برخی نبوت ایشان را ردّ می‌کنند و او را به عنوان بنده‌ای صالح معرفی می‌کنند و قائلند خداوند در قرآن از ایشان به عنوان عبد یاد کرده است و در لسان روایات نیز اینگونه دیده‌ می‌شود.

مشهورترین آیات مربوط به خضر(ع) را می‌توان در داستان موسی (ع) و خضر در سوره کهف دانست. زمانی که موسی (ع) با خضر نبی برخورد می‎کند، خداوند با واژه «عبد» از ایشان یاد می‌کند و می‌فرماید: «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ (موسی(ع) و یوشع) بنده‏ اى از بندگان ما را یافتند که از جانب خود به او رحمتى عطا کرده و از نزد خود به دانشى آموخته بودیم.»

اما مهم‎ترین مسأله‌ای که درباره حضرت خضر(ع) وجود داشته و دارد، ماجرای طول عمر ایشان به واسطه نوشیدن از آب حیات بوده است. این مسأله باعث می‌شد مردم مدام به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)رجوع کنند و از چگونگی زنده بودن خضر(ع) سؤالاتی بپرسند. اما پاسخی که اهل‌بیت(ع) به سؤال‌کنندگان می‌دادند، بیشتر ناظر بر فلسفه و علت زنده بودن خضر(ع) بود که همان مسأله مهدویت است هرچند درباره کیفیت نوشیدن ایشان از آب حیات روایاتی در تفاسیر شیعی دیده می‌شود.

سدیر صیرفى در حدیث مفصلى از حضرت صادق(ع) روایت می‌کند:

«اما طول عمر خضر، براى آن نبود که منصب نبوت به وى اعطا شود یا کتابى بر او نازل شود، یا دینش، دین انبیای پیش از خود را نسخ کند، یا داراى مقام امامت باشد که مردم پیروى او را لازم بدانند، یا به خاطر اطاعتى باشد که خداوند بر وى واجب کند بلکه چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غیبت او تقدیر شده بود و می‌دانست که بندگانش طول عمر او را انکار می‌کنند، از این رو عمر خضر را طولانى کرد تا در اثبات طول عمر قائم ما به وسیله آن استدلال شود و بدان وسیله ایراد دشمنان از میان برود و مردم را بر خدا حجّت و ایرادى نباشد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص333 ؛؛ الغیبة (للطوسی)کتاب الغیبة للحجة، ص172)

بر اساس این روایت علت طول عمر خضر(ع) جلوگیری از انکار طول عمر امام زمان (عج) بیان شده است.


بیشتربخوانید :  حدیث اباعبدالله الحسین (ع) درباره غیبت امام زمان (عج)


همچنین در یک روایت دیگر حسن بن على بن فضال می‌گوید از امام هشتم شنیدم فرمود:

«خضر از آب حیات نوشید و زنده است و نمی‌میرد تا دمیدن در صور او نزد ما مى‌‏آید و بر ما سلام مى‌‏دهد و صدایش را بشنویم و خودش را نبینیم و او هرجا نامبرده شود حاضر شود و هر کدام شما نام او را ببرد بر او سلام دهد. او هر سال در موسم حج حاضر شود و همه مناسک را بجا می‌آورد و در عرفه وقوف کند و بر دعاى مؤمنان آمین می‌گوید و خدا به واسطه او وحشت قائم ما را در حال غیبت بزداید و غربت و تنهایی‌اش را با وصلت او مرتفع سازد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص 384)

 متن حدیث:أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع یَقُولُ‏ إِنَّ الْخَضِرَ ع شَرِبَ مِنْ مَاءِ الْحَیَاةِ فَهُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ حَتَّى یُنْفَخَ فِی الصُّورِ وَ إِنَّهُ لَیَأْتِینَا فَیُسَلِّمُ فَنَسْمَعُ صَوْتَهُ وَ لَا نَرَى شَخْصَهُ وَ إِنَّهُ لَیَحْضُرُ حَیْثُ مَا ذُکِرَ فَمَنْ ذَکَرَهُ مِنْکُمْ فَلْیُسَلِّمْ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَحْضُرُ الْمَوْسِمَ کُلَّ سَنَةٍ فَیَقْضِی جَمِیعَ‏ الْمَنَاسِکِ وَ یَقِفُ بِعَرَفَةَ فَیُؤَمِّنُ عَلَى دُعَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیُؤْنِسُ اللَّهُ بِهِ وَحْشَةَ قَائِمِنَا فِی غَیْبَتِهِ وَ یَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُ.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
مگه امام زمان با آن مقام و جلال و جبروت مگه وحشت هم دارند ......
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
چطور وحشت نداشته باشنند هیچ کس به فکر ایشون نیست ۱۲۰۰ ساله اسیر گناه های ماست مکه میشه تنها نباشند جانم فدای مظلومیت امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۹:۳۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
سلام یه دریاچه در کرمانشاه وجود داره به نام خضر الیاس .کسی اطلاع داره که چرا این نام براش گذاشته شده؟؟؟من تا الان فکر میکردم مرقد الیاس در اونجا واقع شده؟؟؟لطفا اگه کسی اطلاع داره جواب بده ممنون
Germany
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
مگر امام زمان زن و فرزند ندارد ؟