میکروب‌های قطب جنوب فقط با هوا قادر به حیات هستند

براساس تحقیقات میکروب‌های قطب‌ جنوب صرفا با هوا و حتی در نبود خاک قادر به حیات هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میکروب‌های خاکی که در بیابان‌های قطب جنوب هستند نیازمند شرایط خشک مانند خاک فاقد مواد مغذی و ۲۴ ساعت تاریکی به مدت نیم سال برای ادامه زندگی هستند. اکنون مطالعه ژنتیکی بر روی این میکروب‌ها انجام گرفته نشان میدهد برخی از این میکروبها قادرند در هوا و نبود خاک نیز دوام بیاورند.

به گفته بلیندا فراری، میکروب شناس دانشگاه ولز جنوبی استرالیا، کشف این موضوع که چطور حیات میتواند در شرایط سخت و فاقد مواد مغذی همچون قطب جنوب وجود داشته باشد، این امکان را که گازهای جوی باعث حیات در دیگر سیارات شوند، بوجود می‌آورد.


بیشتر بخوانید: مکان هایی که با حداقل ارتباط انسانی می‌توانید زندگی کنید


زندگی در خارج از محدوده

محققان میکروب‌های خاکی را از که مناطق مختلف شرقی قطب جنوب که عاری از یخ و پوشش گیاهی بودند را جمع آوری کردند. اولین منطقه نمونه برداری "رابین ریج" در "ویلکس لند" و دومین منطقه زمینی متروک به نام "آدامز فلت" در "پرینسس الیزابت لند" بود.

تیم محققان قادر به اسکن ژنوم ۲۳میکروب از جمله میکروب باکتریایی بنام WPS-2و Ad3 بودند که پیش از این توسط محققان شناسایی نشده بودند. دانشمندان متوجه شدند، سرسخت ترین این میکروبها آنهایی بودند که به واسطه ژن شان توانایی حیات در هوا را پیدا کرده بودند.

فراری افزود: بیشتر انرژی مورد نیاز آنها با مهار گازهای اتمسفر مانند مونوکسید کربن و هیدروژن تامین می‌شود .

زندگی آرام

به گفته محققان این نوع زندگی و تغذیه با هوا روش شایع حیات میکروب‌ها در قطب جنوب است. همچنین به گفته محققان میکروب‌های مناطق دیگر از جمله بیابان آتاکاما در آمریکای جنوبی نیز که یکی از خشک ترین بیابان‌های جهان است، به صورت تغذیه از گازهای اتمسفر حیات دارند.

دون کوآن و تولانی فخلاین، پژوهشگران دانشگاه "پرتوریا" در آفریقای جنوبی می‌گویند ما فهمیدیم که باکتری‌ها قادر به زنده ماندن با مونوکسیدکربن و هیدروژن هستند و در ادامه افزودند میکروبها قادر به حیات در شرایط خالی از اکسیژن مانند عمق دریا نیز هستند و برخی باکتریها مانند Geobacter sulfurreducens انرژی مورد نیازشان را از کربن مونواکسید هوا تامین می‌کنند.

به گفته پژوهشگران باکتری‌ها بیشتر سال را در خواب سپری می‌کنند و سالانه ساعات کمی به خوردن و تکثیر می‌پردازند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

حیات میکروب‌ها در قطب جنوب به چه صورت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.