جهانگیری:

برخی چالش‌های نظام بانکی رانمی‌توان بازگو کرد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی توان مطرح کرد، گفت: وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش های جدی اقتصاد ایران است.

برخی چالش‌های نظام بانکی رانمی‌توان بازگو کردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری در دومین کنفرانس اقتصاد ملی در سالن همایش رایزن اظهار کرد:  هیچ کدام از این چالش ها صرفا به حوزه اقتصاد مرتبط نیستند، بلکه چالش های پیش رو، تمامی موضوعات کشور رادرگیر کرده است، این در حالی است که برخی از این چالش ها قدیمی هستند.

وی ادامه داد: تورم یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد کشور است که اتفاقا بسیار قدیمی است و باید با ابعاد خود به آن پرداخت، به این معنا که چالش هایی نظیر آب، دیگر یک موضوع ساده نیست که در حوزه دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی باشد، بلکه نهادهای امنیتی و وزارت کشور نیز درگیر آن هستند، این در حالی است که محیط زیست دیگر یک موضوع فانتزی نیست؛ بلکه تالابهایی در سراسر کشور خشک شده اند که تبدیل به تهدیدکننده های حیات شده اند.

معاون اول رییس جمهور یادآورشد: پیش از انقلاب تا کنون کلید واژه های همچون رشد اقتصادی و یا رشد اقتصادی شتابان در طول تاریخ تکرار شده است اما علی رغم همه تکرارها همچنان مهمترین دغدغه مردم و مسوولان مسائل اقتصادی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران همانند دیگر کشورها به توسعه صنعتی نرسیده است، پاسخ داد: ایران در سیاست گذاری ضعف دارد و یکی امر یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث عقب ماندگی ایران شده است.

جهانگیری با توجه به مسئله بیکاری اضافه کرد: در جمعیت 80 میلیونی ایران حدود 3 میلیون بیکار وجود دارد و باید برای افرادی که کشور برای آن ها بیمه کرده است کاری متناسب با تخصص آن ها در نظر بگیرد و این امر نیازمند برنامه ریزی های دقیقی می باشد پس طرح این مطلب که با خروج افغانی های پناهنده معضل بیکاری حل می شود مردود است.

معاون اول رییس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: تأمین مالی کشور ، با محدودیت هایی روبه رو بوده است و در بازار سرمایه و بانک ها هم با چالش هایی روبه رو بوده ایم.

جهانگیری با بیان اینکه نباید هماهنگی و همگرایی اقتصادی و سیاسی در حوزه اقتصاد مقاومتی را از دست داد، گفت: برنامه جامعی که اهداف کمی مشخص و قابل اندازه گیری داشته باشد، نتوانسته ایم حاکم کنیم، این در حالی است که برنامه ششم توسعه وضعیت خاصی داریم. اکنون این چالش ها پیش روی سیاستهای اقتصادی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حوزه سیاستگذاری ها، نبود دیدگاه علمی سبب شده است که این سیاستهای نادرست نقد نشده است، این در حالی است که هر سیاستی که نقد شده به دیدگاههای سیاسی نسبت داده شده است و فارغ از دیدگاههای سیاسی، این تحلیل ها مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تحلیل علمی راجع به سیاستها داده نشده است، یادآورشد: سیاستهای اشتغال زودبازده و ضربتی و همچنین خرج کردن منابع برای اشتغالزایی همواره به کار گرفته شده ولی هیچگاه نقد کارشناسی نشده است؛ این درحالی است که در مورد ارز، هنوز برخورد علمی صورت نگرفته است و مجدد اشتباهات تکرار شده است که باید نهادهای پژوهشی نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: نهادهای پژوهشی باید بر سر مسائل اساسی کشور تلاش کنند تا نظرات واحد و مشترکی اعمال شود؛ تا همگرایی لازم ایجاد شود؛ ضمن اینکه درک مشترکی از شرایط موجود اقتصادی را هم به دست آورند. به این معنا که مولفه های تشکیل دهنده شرایط اقتصادی ایران نیز باید سنجیده شود تا بتوان راهکارها را مورد توافق قرار داد.

جهانگیری اضافه کرد: دنیا در این زمینه دستاوردهای زیادی داشته است و الزاما منظور از دنیا کشورهای پیشرفته صنعتی نیست؛ بلکه باید به سایر کشورها و خطاها و توفیق های آنها اشاره کرد. این در حالی است که اکنون جوانان تحصیلکرده امروز در اختیار کشور هستند و باید با رویکرد علمی به مسائل پیش روی کشور برخورد کرد. البته انباشت مطالعات باید در جایی شکل گیرد.

وی  افزود: برخی مطالعات را همانند یک میراث می دانند و آن را در اختیار دیگری قرار نمی دهند، در حالیکه باید این مطالعات را در اختیار دیگران قرار داد.

معاون اول رییس جمهور افزود: استفاده از تجربه های دنیا و به کار گیری روش های علمی می تواند راهکار های نوینی برای حل چالش ها به وجود بیاورد؛ البته تنها نگریستن به کشور های توسعه یافته کافی نیست و برخی از کشور های در حال توسعه هم می تواند الگوی خوبی برای وضعیت فعلی کشور باشند.

انتهای پیام/

استفاده از تجربه های دنیا، می تواند راهکار های نوینی برای حل چالش ها باشد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
همه چیز همش گرون میشه
آخرین اخبار