شریعتمداری در مراسم آغاز تولید دو محصول جدید ایران خودرو:

سهم دولت از مالکیت دولتی باید به صفر برسد/ تأمین منابع مالی خودروسازی دچار ضعف است

وزیر صنعت و معدن گفت: تبدیل سهام به صورت خصولتی مدنظر ما نبوده و باید خصوصی‌سازی واقعی انجام شود.

سهم دولت از مالکیت دولتی باید به صفر برسد/ تأمین منابع مالی خودروسازی دچار ضعف استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن در مراسم "رونمایی از آغاز تولید دو محصول جدید ایران‌خودرو" در محل شرکت گروه صنعتی ایران‌خودرو با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور طی سنوات گذشته دوران پر فراز و شیبی را گذرانده است،‌ گفت: این فراز و نشیب‌ها متأثر از تحریم‌ها بوده است. 

وی ادامه داد: امروز بین خواسته‌های به حق مردم و تولیدات خودروسازان کشور فاصله‌ وجود دارد، بخشی از آن ناشی از عوامل درون زا و بخشی دیگر عوامل برون زا و خارج از اراده صنعت خودروسازی است.

وزیر صنعت و معدن با اشاره به ایجاد یک تا دو شغل جدید به ازای تولید هر خودرو و ایجاد اشتغال در صنعت قطعه‌سازی، صنایع پایین و بالادستی و خدمات خودرویی افزود: امروز نزدیک به 30 بنگاه بزرگ خودروسازی در ایران فعال هستند و ایران خودرو هنوز پیشتاز صنعت خودروسازی کشور است.

شریعتمداری با بیان اینکه نخستین خودرو در سال 1281 شمسی به کشور وارد شد، اظهار کرد: امروز باید گام‌هایمان را مستحکم در این صنعت برداشته و جبران مافات کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 1404 اهداف دستیابی به رتبه نخست خودروسازی منطقه‌، پنجم آسیا و یازدهم جهان هدفگذاری شد و تولید حدود سه میلیون دستگاه خودرو در آن سال مدنظر قرار دارد.

وزیر صنعت و معدن تأکید کرد: همچنین تولید 120 هزار خودروی تجاری و صادرات 30 هزار دستگاه از آنها در دستور کار خواهد بود، امروز 18.8 درصد ارزش افزوده کل صنعت کشور در خودروسازی است که تا سال 1404 باید به 20 درصد افزایش یابد.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه مشکل مدیریت و مالکیت دولتی در این حوزه وجود دارد، گفت: دولت باید سهم خود از مالکیت دولتی را به صفر برساند و تلاشمان بر این است که این مسیر را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: تبدیل سهام به صورت خصولتی هم مدنظر ما قرار ندارد و باید خصوصی‌سازی واقعی انجام شود، متأسفانه حمایت‌های دولتی منجر به عدم کارایی شده است و باید تمامی این مسائل اصلاح شود.

وزیر صنعت و معدن با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی خودروسازی دچار ضعف است، گفت: متأسفانه مقررات بانکی ما امروز تفاوتی میان صنعت پیشتاز و غیره قائل نیست و از همان محدودیت‌ها و سود بانکی برای همه به صورت یکسان استفاده می‌کند.

شریعتمداری گفت: باید تفاوت‌هایی برای ارائه تسهیلات به آنها قائل شویم تا مشکلات حوزه خودروسازی مرتفع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خصوصی سازی کمک بزرگی به ارتقای کیفیت خودرو است
آخرین اخبار