در گفتگوی 18:30 بررسی شد؛

اجرای طرح راهبردی تنفس جنگل به منظور حفظ منابع طبیعی کشور

به منظور حفاظت از محیط زیست جنگل های کشور ، طرح راهبردی تنفس جنگل ها اجرا شده که به موجب آن هرگونه بهره برداری از جنگل ممنوع است.

به گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع در برنامه 18:30 شبکه خبر اظهار داشت:به منظور حفاظت از محیط زیست جنگل های کشور ، اجرای طرح راهبردی تنفس جنگل ها را آغاز کردیم که به موجب آن هرگونه بهره برداری از جنگل ممنوع است.

وی افزود:در مذاکرات برنامه ششم و تعیین تکلیف جنگل های شمال در ماده سی و هشت این قانون متجلی شد. در این قانون بهره برداری از درختان سراسر کشور از سال چهارم این برنامه به طور کامل ممنوع می شود و در سه سال اول یعنی سال 96و 97 و98 با سازمان جنگل ها فقط براشت از درختان شکسته، افتاده و افت زده محدود می شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع گفت:در جنگل های شمال درباره شاخص های پایداری مثل تنوع زیستی،سلامت و بهداشت و کارکردهای اکولوژیکی در شمال دارای نقصان هستیم و اجرای این طرح این برای این است که فرصت طولانی برای بازسازی جنگل های طبیعی داده شود.

مقدسی تصریح کرد:در سه سال اول برنامه برداشت جنگل از درختان به درختان شکسته محدود می شود بعد از آن یعنی از سال 99 طرح جایگزین استفاده می شود که باید طرح جنگل های سنتی با رویکرد بهره برداری جایگزین خواهد شد.

وی ادامه داد: معتقدیم جنگل های ایران طی چند سال گذشته به دلیل برداشت های بی رویه ، ضعیف شده اند و باید برای حفظ آن اقدام اساسی صورت گیرد.

مقدسی افزود: از ابتدای سال 96، اجرای 950 هزار  طرح  جنگلی را آغاز کردیم که تاکنون 600 هزار طرح تکمیل شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با همکاری سازمان میزاث فرهنگی و محیط زیست 10 نقطه که دارای ارزش طبیعی هستند را شناسایی کردیم .

وی اظهار داشت: طبق تفاهمنامه ای که با وزارت صنعت معدن و تجارت به امضا رسیده هرگونه بهره برداری از معدن در مناطق جنگلی ممنوع شده است؛ همچنین 500 معدنی که در این چند سال اخیر مجوز آن داده شده را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدسی تصریح کرد:در حال حاضر 220 هزار هکتار زمین به منظور زراعت چوب داریم که تا پایان برنامه ششم باید به 300 هزار هکتار برسد.اکنون واردات خوبی در زمینه چوب خام داریم به طوریکه 1.5 میلیون متر مکعب ام دی اف، 1.5 میلیون متر مکعب خمیر کاغذ ووارد کشور شده و با کشورهای مبدا صادرکننده چوب به ایران توافق کرده ایم برای جلوگیری از انتقال آفات کار قرنطینه چوب نیز در این کشور ها انجام گیرد.

وی افزود: در حال حاضر با اجرای طرح تنفس جنگل ها تمرکز خود را بر حفاظت از منابع طبیعی کشور قرار داده ایم زیرا جنگل های ایران باید فقط جنبه اکولوژیک داشته باشد نه اینکه مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار