قائم مقام وزیرراه و شهرسازی:

امریکا در پی توقیف پرداخت های ایران برای خرید هواپیماست/بحث ممنوعیت فروش هواپیما مطرح نیست

فخریه ‌کاشان درباره مصوبه تازه کنگره امریکا درباره نظارت بر قراردادهای فروش هواپیما به ایران گفت: 2 هدف این طرح ترساندن موسسات مالی از هرگونه معامله با ایران و ردیابی یا توقیف پول‌های پرداختی ماست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اصغر فخریه ‌کاشان تصریح کرد: دولت آمریکا باید هر سه ماه عملیات مالی در خصوص فروش هواپیما به ایران را با مشخصاتی که در آن مصوبه آورده شده، به کنگره اعلام کند.

فخریه ‌کاشان ادامه داد: بنابراین بحث ممنوعیت فروش هواپیما مطرح نیست.

لازم به ذکر است کنگره امریکا با 252 رای مثبت در مقابل 167 رای منفی 2روز پیش لایحه ای را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران و تامین مالی آن باید تحت نظارت دقیق کنگره انجام شود.

عنوان این مصوبه « عملیات مالی فروش هواپیما به ایران» با کد HR٤٣٢٤ است.

فخریه‌ کاشان اعلام کرد: اگر این مصوبه تایید شود خرید بویینگ و ایرباس با مشکل روبرو می شود که نقض صریح برجام از سوی آمریکاست. چون یکی از روشن‌ترین بند‌های برجام به فروش هواپیما به ایران اختصاص دارد.

وی افزود: در این بند آمده است دولت آمریکا اجازه فروش هواپیما به ایران را صادر می کند؛ آن هم نه فقط هواپیما بلکه براساس توافق باید قطعات، خدمات پس از فروش و تکنولوژی آن نیز به ایران فروخته شود؛ بنابراین آنقدر صریح در برجام در باره هواپیما گفته شده است که هر تصمیم آمریکا دراین‌ باره، نقض برجام تلقی می‌شود.

وی گفت: مصوبات کنگره در صورتی لازم‌الاجراست که سنا نیز آن را تصویب کند اما اگر سنا نیز این مصوبه را تصویب و تبدیل به قانون کند به ایران حق شکایت علیه آمریکا به کمیسیون مشترکی 1+5 داده می‌شود.

فخریه‌ کاشان اضافه کرد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم در صورت بروز مشکل و ممنوعیت فروش، پول‌هایی را که به بوئینگ یا ایرباس داده‌ایم، بازپس بگیریم. در واقع هرچه را به ‌عنوان پیش‌ پرداخت در ازای ضمانت‌نامه داده‌ایم برخواهیم گرداند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به لحاظ تجاری ما در این قرارداد با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد. بوئینگ و ایرباس نیز نمی‌توانند تصمیمی برای ممنوعیت یا فروش بگیرند و دولت آمریکا باید این تصمیم را به آن‌ها ابلاغ کند، اما در صورت ممنوعیت فروش، حتما اروپایی‌ها موضع می گیرند و دولت آمریکا نمی‌تواند به صورت یک ‌طرفه یکی از بند‌های صریح قانون را نقض کند.

بر اساس این گزارش، ایران ایر برای خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت قرارداد دارد و نخستین فروند آن قرار است در سال 2018 به این شرکت تحویل شود.

ایران ایر همچنین قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما را با ایرباس منعقد کرده و تاکنون سه فروند آن را تحویل گرفته است.

انتهای پیام/

تشریح ۲ هدف اصلی آمریکا برای توقیف پول‌های ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه اجازه نداد هیچ هواپیمای آمریکایی حق استفاده از فضای منطقه رو نداره و نمیذاریم تو منطقه پرواز کنن مخصوصا به فرودگاههای امارات و قطر که از همه جای دنیا میان توش
آخرین اخبار