آخوندی تاکید کرد:

افزایش بهره وری با هوشمندسازی حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید با هوشمندسازی و افزایش ایمنی در جاده ها، میزان بهره‌وری را در بخش حمل و نقل را افزایش دهیم.

افزایش بهره وری با هوشمندسازی حمل و نقلبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و راهداری اظهار کرد: مسائل لجستیکی و راهداری بسیار گسترده هستند و این موضوع در بخش حمل و نقل اثر بسیار زیادی بر جای می‌گذارد.

آخوندی تأکید کرد: توسعه بخش‌ راهداری و حمل و نقل اثرات بسیار گسترده‌ای در تولید ناخالص داخلی دارد و موجب آبادانی کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: زمانی که از آبادانی یک کشور صحبت می‌کنیم باید بخش‌های جاده‌ای، ریلی و بندری و همچنین تمامی زیر ساخت‌ها در این حوزه وجود داشته باشند که این امر نشانگر اهمیت این بخش است.

وی با بیان اینکه  40 سال گذشته تنها 50 هزار کیلومتر جاده ها آسفالت بود گفت: در حال حاضر این میزان از آسفالت جاده‌ها 4 برابر و به 207 هزار کیلومتر رسیده است.

آخوندی اظهار کرد: در گذشته تنها 2 میلیون خودرو در جاده‌ها تردد می‌کرد اما امروزه این میزان به 20 میلیون خودرو افزایش یافته به طوری که سالانه 1.2 میلیون خودرو وارد جاده‌های کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش حمل و نقل از پیچیدگی اجتماعی بسیار گسترده‌ای برخوردار است افزود: در وزارت راه و شهرسازی به موضوع ایمنی توجه بسیاری داریم .

وی در خصوص ایمنی گفت: نباید ایمنی را در حوزه حمل و نقل جایگزین موضوع دیگری کرد و همواره باید ایمنی در رأس حمل و نقل باقی بماند زیرا یک لحظه غفلت از آن خطرآفرین خواهد شد.

آخوندی اظهار کرد: ایمنی هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا باید تبدیل به یک فرهنگ شود و متأسفانه در این بخش بسیاری فکر می‌کنند که باید ایمنی تنها در جاده‌ها ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ایمنی باید از شروع طرح تا بهره‌برداری در رأس اقدامات قرار گیرد و یک فرهنگ رفتاری و مهندسی باید در بهره‌برداران قرار گیرد.

وی گفت: بهبود جاده‌، بهبود وسیله نقلیه، اعمال قانون امداد و درمان، بهبود رفتار بهره‌برداران از جمله مسائلی است که در بحث کمیسیون ایمنی باید پیگیری شود.

آخوندی در ادامه به هوشمند شدن حمل و نقل اشاره کرد و گفت: بدون هوشمندسازی، ایمن شدن بسیار دشوار است در نتیجه در بخش هوشمندسازی تمرکز بسیاری کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هزار و 270 دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها نصب شده و مابقی دوربین‌ها نیز در مراحل اجرایی شدن قرار دارد.

آخوندی در ادامه به دسترسی به اطلاعات حمل و نقلی اشاره کرده و گفت: این موضوع جنبه روانی دارد و زمینه‌ساز توسعه بازار خدمات حمل و نقل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاعات حمل و نقلی باید به صورت آزاد در دسترس باشد گفت: مردم به مسائلی از جمله سوانح بسیار متمرکز هستند بنابراین باید تمامی اطلاعات لازم در این بخش به صورت کاملا آزاد در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه به سامانه 141 اشاره کرد  و گفت: تمامی مردم از این سامانه برای مقاصد گردشگری و نیز دریافت اطلاعات هواشناسی استفاده می‌کنند و این سیستم توانسته است تا به امروز بسیار مفید باشد.

آخوندی به حمل و نقل هوشمند و نوبت‌گیری بر خط اشاره کرد و گفت: در گذشته تمامی رانندگان کامیون و بارهای آن حداقل 15 روز در نوبت تخلیه و بارگیری قرار داشتند اما امروزه این مدت انتظار تنها به دو روز کاهش پیدا کرده و این خود زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده کالا شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما باید این میزان انتظار را توسط هوشمند کردن حمل و نقل کوتاه تر کنیم و از سوی دیگر نرخ بهره‌وری در این بخش افزایش دهیم.

وی در خصوص حاشیه‌های سود حمل و نقل گفت: در تمامی دنیا حاشیه‌های سود حمل و نقل یک یا دو درصد تعیین می‌شود و در ایران نیز باید به این موضوع نیز توجه کنیم زیرا کاهش یک درصد نیز باعث از بین رفتن رقابت در این بخش می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی دو موضوع همواره پیگیری می‌شود گفت: یک موضوع مربوط به زنجیره لجستیک از مبدإ تا مقصد است و در این بخش تخلیه، بارگیری و حمل و نقل کالا باید به صورت زنجیره وار به یکدیگر مرتبط باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورتی ایران در این حوزه موفق می‌شود که بتوانیم از این وضعیت استراتژیک خود استفاده کنیم و رقابت با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد:ایمنی و کیفیت کار بدون رقابت ایجاد نمی‌شود و ما حوزه حمل و نقل را نمی‌توانیم با تعارف بهبود بخشیم.

آخوندی با بیان اینکه تمام ادعای ما برای داشتن کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است گفت: کریدور بین‌المللی باید در بخش فراملیتی و کشوری کالا را جابه‌جا کند و ما باید در این بخش اقدامات خود را تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: لجستیک، هوشمندسازی حمل و نقل دو مفهوم بسیار مهمی هستند که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دادیم و امیدوار هستیم بتوانیم از این طریق میزان بهره‌وری نرخ آن را افزایش دهیم.

وی گفت: باید در این حوزه ایده‌های نو مطرح شود و استارت‌آپ‌ها و سیستم بازرگانی نوین را ایجاد کنیم تا از طریق آن بتوانیم بارنامه کاغذی را حذف کنیم.

آخوندی افزود: متأسفانه در حوزه حمل و نقل با یک بخش سنتی و یک  بخش فناوری و هوشمند سازی روبه‌رو هستیم که هر روز این حوزه شامل تحولات جدیدی است بنابراین ما باید بتوانیم در کنار هوشمندسازی مدیریت را در این بخش افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی از فعال شدن حمل و نقل ترکیبی خبر داد و گفت: باید بتوانیم از طریق کریدور شمال به جنوب میزان حمل و نقل بار را در قالب یک حمل و نقل ترکیبی افزایش دهیم و با مدیریت و دسترسی جدید بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.

وی گفت: زمانی کریدور شمال به جنوب فعال می‌شود که تمام بخش ریلی از قزوین به آستارا برسانیم و این موضوع خود باعث افزایش نرخ بهره‌وری می‌شود.

آخوندی تأکید کرد: باید دسترسی افراد را به منابع باری و حمل و نقلی تسهیل کنیم و با ایجاد تعهد در این بخش یکپارچگی ایران را به پیش ببریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار