ظریف در نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران:

هیاهوسالاران بین‌المللی و منطقه‌ای اندکی تاریخ مقاومت مردم ایران را مطالعه کنند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم ایران به حفظ هویت و استقلال خود حساس هستند و امیدواریم هیاهوسالاران بین‌المللی و منطقه‌ای اندکی تاریخ مقاومت مردمان این مرز و بوم را مطالعه کنند.

هیاهوسالاران بین‌المللی و منطقه‌ای اندکی تاریخ مقاومت مردم ایران را مطالعه کنندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه در نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط حساس فعلی در جهان و به خصوص در منطقه آسیای غربی، بازخوانی تحولات مرتبط با روابط خارجی ایران بویژه دویست ساله اخیر که تأثیر وقایع ناگوار آن هنوز بر زندگی ایرانیان لمس می‌شود ضرورت خود را پیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: توجه به مطالعات تاریخی بویژه تاریخ روابط خارجی ایران برای جامعه علمی کشور و کارگزاران روابط خارجی یک وظیفه ملی به شمار می‌رود.

ظریف تصریح کرد: ایرانیان به عنوان ساکنان کشوری که سابقه تمدنی طولانی و تاریخی مدون چند هزار ساله دارند از کهن ترین ایام سعی در برقراری ارتباطات با دیگر ملت‌ها داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ما به مطالعه تاریخ خود و نحوه ارتباط با دیگران نیازمندیم، گفت: ما از مطالعه تاریخ گذشته به‌ دنبال افزایش آگاهی و حساسیت‌های تاریخی و بهره گیری از آن به منظور ایجاد پیوند گذشته و امرور در حوزه عمل هستیم.

ظریف بیان کرد: نگاه برخی رسانه‌ها بر این است که ایران در پی احیای امپراطوری کهن است و اینها گزاره‌های باطل و بی‌بنیادی است که فقط برای تنیدن در پروژه ایران هراسی پرداخته شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و استقلال آنها تأکید دارد و منافع خود را در منطقه قدرتمند، پیشرفته و با ثبات می‌بیند.

وی با بیان اینکه سابقه تمدنی و تاریخ دویست ساله ایران مملو از اتفاقات مهم و سرنوشت ساز است، اذعان داشت: انقلاب اسلامی با شعار محوریت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران، خواست تاریخی مردم یعنی استقلال واقعی را تحقق بخشید. جمهوری اسلامی ایران در موقعیت کنونی کنشگری موثر و موفق در تحولات منطقه ای و بین‌المللی است.

ظریف با تأکید بر اینکه تاریخ برای درس گرفتن و بهتر زیستن است، گفت: برای دیگران نگاهی گذرا به تاریخ ایران باید این واقعیت را روشن کند که مردمان این مرز و بوم به حفظ هویت و استقلال همه جانبه خود حساس هستند و امیدواریم هیاهوسالاران بین‌المللی و منطقه‌ای اندکی تاریخ مقاومت مردم ایران در طول تاریخ را مطالعه کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امیدوارم برگزاری نخستین همایش تاریخی روابط خارجی ایران بتواند بستر مناسبی را برای تبادل نظر اندیشمندان این رشته در یک فضای علمی فراهم کند، به طوری که دستگاه دیپلماسی بتواند از نتیجه مباحث، نظرات و گفتگوها در جهت پیشبرد هرچه بهتر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و ثبات و امنیت منطقه و جهان بهره برداری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار