کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در شهرستان بناب

سرپرست فرمانداری بناب از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری و آب‌های سطحی در شهرستان بناب خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛امین رفیعی سرپرست فرمانداری بناب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بناب از برداشت سالانه 25 میلیون متر مکعب آب توسط چاه‌های غیرمجاز بناب برای آبیاری محصولات پر مصرف کشاورزی خبر داد و گفت: 7893 حلقه چاه از منابع آبی زیرزمینی این شهرستان تغذیه می‌کنند که 4750 مورد آن را چاه‌های غیرمجاز تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آب برداشتی از این چاه‌ها به‌علت عدم نظارت به‌صورت غیر بهینه و بیشتر برای آبیاری محصولات پرمصرف استفاده می‌شود که باعث نفوذ آب شور لایه‌های زیرین به آب شیرین در قسمتی از دشت بناب شده است.

سرپرست فرمانداری بناب با اشاره به اینکه 50 درصد نیاز آبی شهرستان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اذعان داشت: اگر مدیریت مصرف به‌درستی انجام نشود در آینده نزدیک شاهد شوری آب و افت کیفیت آن خواهیم بود که به هیج وجه قابل تجدید نیست.

رفیعی با اشاره به صدور حکم قضایی برای مسدود کردن 50 حلقه چاه غیرمجاز تاکید کرد: در صورتی که کشاورزان به‌صورت داوطلبانه برای تجمیع چاه‌های غیرمجاز مراجعه کنند برای هر پنج حلقه چاه غیرمجاز مجوز یک حلقه چاه مجاز صادر می‌شود که نقش به‌سزایی در حفظ میزان و کیفیت آب‌های موجود دارد.

وی بیشترین چاه‌های غیرمجاز این شهرستان را مربوط به روستای قره‌چپق اعلام کرد و تصریح کرد: این روستا دارای 1200 هکتار اراضی کشاورزی است که دارای 790 حلقه چاه غیرمجاز با بهره‌برداری دو میلیون مترمکعب است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب در خاتمه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت پیاز از 500 هکتار به 10 هکتار کاهش یافته و به‌جای آن محصولات کم‌مصرف کشت می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

 

بارندگی در بناب ۵۰ درصد کاهش داشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار