ناصر خسرو محله ای تاریخی است که امروزه به دلیل محوریتش گرد فراموشی روی نام و اعتبارش نشسته است.

ناصر خسرو قدمتی تاریخی دارد که نباید آن را فراموش کنیممهدی باقری کارگردان مستند بلند «در جستجوی خانه خورشید» در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: زمانی که بخواهیم بدنامی را از محله ای پاک کنیم، تنها راه حلش پرداختن به بخش تاریخی و فرهنگی آن مکان است تا ساکنان آنجا متوجه قدمت تاریخی محله شان شوند. مستند بلند «در جستجوی خانه خورشید» درباره خیابان ناصرخسرو است و می توان آن را در ادامه پروژه‌ای دانست که از ۲ سال پیش با مستند «اهالی خیابان یک طرفه» درباره خیابان سی تیر دانست. این مستند به مدت ۷۰ دقیقه ساخته شده که سعی کردیم نگاه متفاوتی نسبت به دیگر آثار شهری که در ایران ساخته شده است، داشته باشیم. می توان گفت نگاه ما به مکان در این مستند صرفا نگاه کرونولوژیک(دارای ترتیب تاریخی ) نیست، بلکه این مستند خوانشی است که از یک مکان شروع می شود و سعی کردیم تا این خوانش را به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران از ۱۴۰ سال گذشته تا امروز نزدیک کنیم.

وی تاکید کرد: ناصرخسرو بخشی از یک پروژه شهری است که قرار است سه مستند از آن ساخته شود و خیابان ها در این مستندها بهانه ای هستند که هم به تاریخ بپردازیم و بعد از آن به وضعیت اجتماعی، فرهنگی و مردمی که ساکن این خیابان ها هستند پرداخته شود. در پروژه قبلی «انتهای خیابان یک طرفه» به دلیل شکل و موقعیت خیابان سی تیر، به سمت بررسی زندگی هشت نفر از ساکنان این خیابان رفتیم.

باقری گفت: ناصرخسرو یکی از خیابان های ویژه به شمار می رود؛ زیرا مرز بین تهران قدیم و تهران مدرن بعد از قاجار و پهلوی است. ابتدای این خیابان به محله بازار وصل است و انتهای آن به محله دولت یا میدان توپخانه متصل می شود یعنی این مرز بین دو نقطه شهری و دو لحظه تاریخی به شمار می رود. این خیابان در قدیم یک گذر برای رفتن مردم از شهر قدیم به شهر جدید بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که درباره خیابان ها و یا یک مکان شهری در ایران فیلم ساخته می شود، نگاه تاریخ نگاری صرف در مستند دیده می‌شود. این نگاه همیشه از بالا به مکان شهری مورد نظر  باعث می شود اصل زندگی مردم در این نوع از مستندها حذف شود. البته من منکر لزوم ساخت چنین مستندهایی نیستم، اما نگاهی که در این پروژه دنبال می شود این است که ارتباط زندگی مردم در دوره های مختلف با یک مکان شهری را پیدا کنیم. نباید این را فراموش کرد که براساس انتخاب خیابان، فرم برخورد و نوع به تصویر کشیدن موضوع در مستند متفاوت است. به عنوان مثال فرمی که در مستند «اهالی خیابان یک طرفه» اجرا شده، امکان نداشت که برای مستند «در جستجوی خانه خورشید» و خیابان ناصرخسرو به دلیل ویژگی های خاص تاریخی، اجتماعی و از همه مهم تر سیاسی این خیابان، دنبال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار