دبیر علمی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی مطرح کرد؛

تحریک سلول‌های مغزی؛ درمان جدید افسردگى و پارکینسون

شمس گفت: تحریک مغزی برای بیماری‌های روانپزشکی، مغز و اعصاب، افسردگی و بیماری‌های مختلف قابل استفاده است.

تحریک سلول‌های مغزی؛ درمان جدید افسردگى و پارکینسونبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمال شمس ‎دبیر علمی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در آستانه برگزاری ششمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، افزود: کنگره امسال چند ویژگی دارد که مهمترین آن تاكيد بر مشاركت و حضور متخصصین علوم پایه و علوم بالینی اعصاب است تا دستاوردهای خودشان را به اشتراک بگذارند و از افراد صاحب نظر در فیلدها و زمینه های مختلف دعوت شده تا اطلاعات و تجربیات خودشان را با همکاران دیگر به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در کنگره امسال این است که به دانشجویان پزشکی و رشته های مرتبط با علوم اعصاب بهای زیادی داده شده و پنل های مختلف در اختیارشان گذاشته شده و سعی کردیم دانشجوها را ترغیب کنیم تا وارد حوزه پژوهش های علوم اعصاب شوند و علت این اقدام این است که قرن حاضر، قرن مغز شناخته شده و اکثر کشورهای دنیا كه پیشرو در پژوهش هستند و برای مغز سرمایه گذاری کرده اند.

چرخه ارتباط علم و تکنولوژی در کشور ما دچار نقصان است

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: همه دست اندرکاران علوم مربوط به بشر در جریان هستند که پژوهش های زیادی در زمینه هوش مصنوعی و ربات ها انجام شده و سرمایه گذاری زیادی در خصوص این تکنولوژی ها کرده اند که این ها همه مرتبط با مغز است و ما هم برای اینکه عقب نمانیم باید این کارها را انجام دهیم.

دبیر علمی ششمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالین گفت: خوشبختانه کشور ما جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید علم قرار گرفته است ولی به رغم اینکه جزو تولید کننده های علم هستیم و با شیب خیلی تند در زمینه تولید علم در حال پیشرفت هستیم، متاسفانه در استفاده از نتایج عقب هستیم و هنوز نتوانسته ایم از نتایج تولیدات خودمان استفاده کنیم. در واقع تولید علم داریم ولی تولید تکنولوژی نداریم و چرخه ارتباط علم و تکنولوژی در کشور ما دچار نقصان است و برای اینکه بتوانیم در این زمینه هم پیشرفت کنیم باید کیفیت پژوهش ها را بالا ببریم و با دید کاربردی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: امسال سعی کرده ایم به رغم ترغیب دانشجوها پژوهش های کاربردی را بیشتر مطرح کنیم و همکاران را ترغیب کنیم تا با تغییر نگرش به سمت استفاده از نتایج و کاربردی کردن پژوهش برویم.

این روانپزشک در خصوص درمان های جدید، گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر روی تحریک سلول های مغزی به طور مستقیم کار زیادی شده، ما هم سعی کردیم پنل هایی را در این زمینه داشته باشیم و تمامی روش های مختلف تحریک مغزی در این کنگره ارائه خواهد شد تا همکاران با آشنایی که پیدا می کنند بتوانند در زمینه بالین مورد استفاده قرار دهند.

وی در خصوص کاربرد تحریکات مغزی، افزود: این تحریکات برای بیماری های روانپزشکی، بیماری های نورولوژی مثل پارکینسون، افسردگی و بیماری های مختلف قابل استفاده است و جدیدا این روش برای بیماری اوتیسم نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

شمس در پایان گفت: از موارد دیگر این کنگره استفاده از مطالعات ژنتیک در درمان است که سعی داریم در بیماری های علوم اعصاب گسترش دهیم و از زمینه هایی هستند که نیاز به همکاری بین متخصصین علوم پایه و علوم بالینی را می طلبد و امیدواریم در آینده شاهد نتایج درخشانی باشیم.

گفتنی است؛ ششمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از ۲۹ آذر ۹۶ در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار