قاتل خاموش در کمین است

فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز و بالا رفتن آمار مرگ و میر‌ها در اثر مسمومیت گازی، مراقب مرگ‌های خاموش باشیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، امسال فصل پاییز با سرما آغاز شده استفاده از وسایل گرمایشی نیز افزایش یافته و به تبع آن حوادث مرتبط در نتیجه استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف نیز افزایش می‌یابد.

همه ساله با سرد شدن هوا مهمترین عاملی که موجب نگرانی در بین آحاد مردم می‌شود حوادث ناشی از گازگرفتگی در روز‌های سرد سال و انتشار خبر‌های ناراحت کننده‌ای مبنی بر مرگ یک فرد یا اعضای یک خانواده است.

فصل سرما و مرگهای خاموش

منو کسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، اما بسیار خطرناک و کشنده که به قاتل نامرئی معروف است و هر ساله جان تعداد زیادی از افراد را می گیرد و این درحالیست که بسیاری از افراد جامعه متاسفانه از خطرات گاز منوکسید کربن آگاهی نداشته و با نصب نادرست وسایل گاز سوز و یا عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل به مرگ خاموش و یا خفگی با گاز منوکسید کربن دچار می شوند.

 فصل سرما صفحه حوادث روزگار هم از آمار مرگ‌‌ومیر ناشی از گازگرفتگی سیاه می‌شود، حوادثی که علت اصلی آن بی‌احتیاطی در نصب وسایل گرمایشی و رعایت نکردن ایمنی است.

آمار تعداد فوت شدگان بر اثر گازگرفتگی نشان دهنده میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و رعایت نکردن نکات ایمنی در فصل سرما است و مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به عنوان قاتل نامرئی، کشنده‌ترین مسمومیت غیر عمدی در کشور محسوب می‌شود، قاتلی که اگر توصیه‌های کارشناسی در نصب وسایل گرمایشی و گازسوز به درستی مراعات شود دیگر امکان مرگ آفرینی نخواهد داشت.

فصل سرما و مرگهای خاموش

وسایل گاز سوز مانند بخاری اکسیژن موجود در هوا را گرفته و به جای آن گاز دی اکسید کربن و در صورت سوخت ناقص منوکسید کربن تولید می کنند.

 پنج نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سیستان و بلوچستان جان باختند

عبدی مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:پنج نفر در هشت ماهه نخست امسال بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان جان خود را از دست دادند.

عبدی  افزود : این آمار نسبت سه فوتی مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته است.

فصل سرما و مرگهای خاموش

وی تاکید کرد: با توجه به برودت هوا و افزایش احتمال تلفات مسمومیت با گاز، شهروندان باید در زمینه رعایت مسائل ایمنی در زمان استفاده از وسائل گرمایشی دقت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: بر اساس آمار‌های موجود بیشترین زمان تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتا در ماه‌های آذر و دی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۱۲ نفر سال گذشته در استان بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که ۱۰ نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته اند.

عبدی اظهار داشت: مونوکسیدگازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید، که بسیار سمی است، اما رنگ و بوی خاصی ندارد، به همین دلیل کربن مونوکسید قاتل نامریی نامیده می‌شود.

وی گفت: میل ترکیبی کربن مونوکسید با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است، در خون انسان حدود پنج درصد کربن مونوکسید وجود دارد، اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد سبب مرگ خواهد شد.

عبدی ادامه داد: رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارهای این اداره کل در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و در بسیاری موارد ماه های آذر، دی و بهمن بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است.

آمار قربانیان منوکسید کربن در فصل سرما بیش از هر زمان دیگری است

مدیر کل پزشکی قانونی استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه آمار قربانیان منوکسیدکربن در فصل سرما بیش از هر زمان دیگری است، عنوان داشت: سردرد همراه با احساس سنگینی، حالت گیجی، تهوع و استفراغ و سوزش در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه از مهمترین علایم مسمومیت و گاز گرفتگی با گاز منوکسید کربن است.

فصل سرما و مرگهای خاموش

عبدی  با اشاره به اینکه نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با منوکسید کربن و سایر انواع گاز گرفتگی هستند، رساندن اکسیژن به آنها است، گفت: باید فوری دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم گرفته و منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنیم.

وی افزود: با اورژانس تماس گرفته و هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته ندهیم و به زنان باردار و کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب دیده ها کمک کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، اظهار داشت: کنترل دودکش ها، اطمینان از خوب کار کردن آبگرمکن، بخاری نفتی و گازی و کمک گرفتن از سرویس کار وسایل گرمایشی در جلو گیری از نشت گاز منوکسید کربن بهترین راهکار است.

هشدار پزشکی قانونی در خصوص برودت هوا و رشد تلفات مسمومیت باگاز 

در همین خصوص پزشکی قانونی استان به هم استانی ها هشدار می دهد در بکارگیری و نصب سیستم های گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و سوخت صحیح وسایل گرمایشی توجه کنند.

مسمومیت ۳۸  نفر با گاز منوکسیدکربن در استان

راشدی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بااشاره به آمار حوادث ثبت شده مربوط به مسمومیت و فوتی‌های ناشی از گاز منواکسید کربن در استان گفت: از ابتدای آذر ماه ۳۸ نفر مسموم   و ۵ نفر  براثر گازگرفتگی جان خودرا از دست دادند .

فصل سرما و مرگهای خاموش

راشدی با اشاره به مسمومیت‌های گاز مونواکسیدکربن به تفکیک شهرستانی افزود: از مجموع  ۳۸ مسمومیت بر اثر گازگرفتگی در دو ماه آبان و آذر سال جاری به تفکیک ۱۴ نفر در شهرستان زاهدان، ۹ نفر شهرستان سراوان، در حوزه زابل ۵ نفر در شهرستان نیمروز، ۶ نفر در ایرنشهر، ۲ نفر شهرستان هامون و ۲ نفر ازشهرستان هیرمنده بوده است.

همچنین راشدی آمار فوتی‌های بر اثر گاز گرفتگی را ۵ نفر و به تفکیک ۲  فوتی در شهرستان سراوان، ۱ فوتی در ایرنشهر  و ۲ فوتی در شهرستان  سراوان  اعلام کرد.

 وی هشدار داد: یکی از مهم ترین عواملی که امروزه باعث گاز گرفتگی در افراد می شود استفاده نامناسب از بخاری های بدون دودکش است، مردم دقت داشته باشند این دسته از بخاری ها به هیچ عنوان در منزل و مکان های کوچک قابل استفاده نیستند چرا که در غیر این صورت به سرعت افراد را درگیر مسمومیت و حتی مرگ می کند.

راشدی با توجه به علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن، یادآور شد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی بی حالی، کاهش سطح هوشیاری و استفراغ از جمله مهم‌ترین علائم مسمومیت با گاز CO است. متاسفانه در برخی موارد سطح هوشیاری به قدری کاهش می‌یابد که بیمار سریع به کُما رفته و یا دچار مرگ می‌شود.

توجه شهروندان به رعایت نکات ایمنی وسایل گاز سوز

طهرانی مدیر عامل شرکت گاز استان سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاکید کرد و گفت: شهروندان در خرید و نصب لوازم گازسوز به خصوص بخاری دقت داشته باشند.

طهرانی  افزود: در استفاده از کلاهک H در مبادی خروجی دودکش ها، استفاده نکردن از لوله های آکاردئونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز، استفاده از بست فلزی و شیلنگ استاندارد در نصب بخاری های گاز سوز باید دقت کرد.

فصل سرما و مرگهای خاموش

وی ادامه داد: از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز و بخاری بدون دودکش خودداری شود.

به نظرمی رسد برای رفع این چالش و جلوگیری از جان باختن افراد بر اثر مسمومیت گاز مونواکسید کربن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ضروری است زیرا جامعه آگاه و مطلع امور ، کمتر دچار چنین مشکلاتی می شوند.

گزارش از عاطفه گنجعلی بنجار

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار