سمن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم دارند

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی قوه قضاییه گفت: سمن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم دارند.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سید علی‌اصغر رفاهی در «همایش همسویی سازمان‌های مردم نهاد و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم» در شهرکرد گفت: از ۱۰ جرم اولویتی کشور، چهار جرم از مظاهر خشونت هستند که سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در پیشگیری از وقوع این جرایم دارند.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر برخی از جرایم از جمله سرقت و افترا، و همچنین طلاق توافقی و مطالبه مهریه در کشور افزود: مطالبه مهریه در شش ماهه اول امسال، ۱۶ و هفت دهم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشت.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ریشه یابی علل جرایم و آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع مجدد آن‌ها و مراقبت‌های پس از صدور احکام قضایی برای متهمان و خانواده را از اولویت‌های این معاونت بیان و اضافه کرد: به همین منظور ضرورت دارد بسیج مردمی راه اندازی شود.

رفاهی اظهار داشت: شبکه سازی و توانمندسازی سمن‌ها و انجمن‌های مردمی برای استفاده از ظرفیت آن‌ها نیز در این زمینه موثر است که بایستی انجام شود.

وی همچنین از عملیاتی شدن سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) به نشانی اینترنتی sajam.adliran.ir و با هدف پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه مردم با مشارکت‌های مردمی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد در کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه، دیده بانان پیشگیری پس از ثبت نام و فراگیری آموزش‌های لازم، می‌توانند بازوان توانمند قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی باشند.

رفاهی افزود: با نام نویسی و ثبت مستندات علاقمندان در این سامانه، کارشناسان قضایی با شناسایی و پیگیری مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، حقوق مردم را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

وی، از رؤسای کل دادگستری ها، دادستان‌ها و قضات خواست: اصل را بر پیشگیری از وقوع جرم در جامعه قرار دهند و در این راستا تلاش کنند.

«همایش همسویی سازمان‌های مردم نهاد و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم» با حضور ۵۰۰ نفر از اعضای سازمان‎های مردم نهاد و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم چهارمحال و بختیاری، در سالن ابن سینای شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ف

سامانه سجام در کشور عملیاتی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.