آقابابایی در نشست خبری:

موضوعی مبنی بر توقف کولبری وجود ندارد و قصد داریم کولبران را ساماندهی کنیم

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: کولبری متوقف نخواهد شد و قرار است وزارت کشور به ساماندهی بازارچه‌های مرزی بپردازد.

کولبری ساماندهی می‌شود/ هیچ توقفی در این حوزه ایجاد نخواهد شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه( 29 آذرماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: از سال‌های گذشته مرزنشینان کشورمان در مرزهای شرق، غرب و جنوب با مرزنشینان کشور مقابل مراوده داشتند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: با توجه به شأن و کرامت انسانی کولبری هیچ‌گاه مورد تأئید مسئولان نبوده و وزیر کشور هم از زمان ورود خود به وزارت کشور به نوع این عمل ناراضی بودند.

وی ادامه داد: موضوعی مبنی بر توقف کولبری وجود ندارد و در واقع قصد داریم وضعیت کولبران را ساماندهی کنیم.

آقابابایی خاطرنشان کرد: وزارت کشور با همکاری دستگاه‌ها برای ساماندهی وضعیت کولبران ورود کرد، بنابراین در مرحله نخست ساماندهی بازارچه‌های مرزی مورد توجه قرار گرفت، چرا که در جریان کولبری سود واقعی عاید مرزنشینان و کولبران نمی‌شد و بهره‌وران افراد دیگری بودند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: زمانی که کولبری رواج داشت، دستگاه متولی در جایگاه اصلی و تعیین شده وجود نداشت و کالاهای غیراستاندارد به دلایل مختلف به کشور وارد می‌شد و خطرات جانی و مالی، بهداشتی و ... برای هموطنانمان به وجود می‌آمد.

وی اضافه کرد: طبق تأکیدات وزیر کشور باید کرامت مرزنشینان کشورمان حفظ شود، از این رو آئین‌نامه‌ای با محوریت وزارت کشور و همکاری وزارت اقتصاد، صنعت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا تدوین شد تا مسیرهای 13 گانه در 4 استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان ساماندهی شود.

آقابابایی گفت: پس از 2 سال جلسات مستمری که برای ساماندهی وضعیت کولبری انجام شد، پیش‌نویس این آئین‌نامه‌ نوشته و برای دولت ارسال شد، نهایتا هم در تاریخ 1 مرداد 96 آئین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی در 4 استان به تصویب هیئت وزیران رسید.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اظهار کرد: طبق آئین‌نامه‌ای که برای کولبران در هیئت وزیران به تصویب رسید، مقرر شد وزارت کشور نسبت به هدایت و انتقال مبادلات غیررسمی مرزی در مرزهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان به گمرک‌ها رسمی و بازارچه رسمی اقدام کند.

وی تصریح کرد: در ماده 1 آئین نامه تصویب شده برای کو‌لبران ذکر شده که کو‌لبری تعطیل نخواهد شد در حقیقت نوع عمل تغییر پیدا می‌کند.

 آقا‌بابایی ادامه داد: با توجه به نوع سامان کو‌لبری، مسئولیت مدیریت و ساماندهی بازارچه‌ها بر عهده سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر اساس تعریفی که برای مرزنشین‌ها قرار گرفت در استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه افرادی که دارای 3 سال اقامت در فاصله 20 کیلومتری از نقطه صفر مرزی در شهرستان‌های مورد هدف هستند و در شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان حداکثر در فاصله 50 کیلومتری نقطه صفر مرزی مشمول استفاده از تخفیف سود بازرگانی و مشمولیت آئین نامه هیئت وزیران در خصوص ساماندهی وضعیت کو‌لبران قرار می‌گیرند.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه نوع عمل ساماندهی بازارچه‌های غیررسمی بوده این شاملیت‌ مربوط به 13 شهرستان می‌شود که این شهرستان‌ها عبارتند از سر‌دشت و پیر‌انشهر در آذربایجان غربی، سرو‌آباد، مریوان‌ و بانه‌ در استان کردستان، ثلاث‌ بابا‌جانی، سر‌پل ذهاب و شهرستان پاوه‌ در استان کرمانشاه و شهرستان‌های میر‌جاوه، هیرمند، نیمروز، ز‌هک و سر‌اوان در استان سیستان و بلوچستان.

 وی افزود: 15 بازارچه مرزی در 13 شهرستان هدف گذاری شده ایجاد می‌شود، به این منظور 2 بازارچه در سر‌دشت و 2 بازارچه هم در شهرستان سر‌اوان استان سیستان و بلوچستان ایجاد خواهد شد.

 آقا‌بابایی گفت: در وضعیت فعلی 13 معبر کو‌لبری وجود دارد با اعلام کنم که نگاه وزارت کشور به وضعیت کو‌لبران بسیط و گسترده است.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در حوزه کو‌لبری برخی اجناس خاص و کالاهای تعریف شده استانی وارد کشور می‌شدند در حالیکه در آئین نامه جدید، کالاهایی که از لحاظ قانونی مشکلی نخواهند داشت وارد کشور می‌شوند.

 وی ادامه داد: بر اساس آئین نامه مصوب شده کالاهایی که وارد کشور می‌شوند، توسط سازمان توسعه تجارت مطابق قانون تعریف خواهد شد.

 آقا‌بابایی یادآور شد: کلیه اقلام قابل ثبت و سفارش با رعایت موارد مربوط به محدودیت فصلی، شرایط نمایندگی، ضوابط و مقررات صادرات و واردات قابلیت ورود خواهند داشت.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در ادامه درباره امتیاز ساماندهی بازارچه‌های مرزی بیان کرد: مرزنشینان‌ به مفهوم کو‌لبری گذشته فعالیت نخواهند داشت و تعریفی که برای گمرک صورت گرفته در واقع عمل ترانزیت داخلی است.

 وی اضافه کرد: گمرک، مجاز است کالاهای ترانزیتی و سایر مرزهای رسمی کشور را پس از طی تشریفات گمرکی و اخذ مجوز‌های قانونی با نظارت عوامل گمرک به غرفه‌ها و بازارچه‌های مشترک مرزی منتقل کند. لذا با استفاده از این ظرفیت آسیب پذیری هموطنا‌نمان در سرما و گرما به حداقل خواهد رسید و موضوع تردد به کشورهای مقابل هم قطع خواهد شد.

 آقا‌بابایی اظهار کرد: طبق آئین نامه مصوب شده در هیئت وزیران افرادی که دارای 3 سال اقامت در فاصله  20 و 50 کیلو متری از نقطه صفر مرزی در شهرستان‌های مشخص شده هستند می‌توانند برای واردات از تخفیف سود بازرگانی ماهانه حداکثر به مبلغ 5 میلیون ریال بهره‌مند شوند.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: هر خانواده 5 نفره می‌تواند با استفاده از کارتی که برای سرپرست صادر می‌شود حدود 225 میلیون ریال تخفیف سود بازرگانی ماهانه دریافت کند.

 وی تصریح کرد: نگاه دولت و وزارت کشور به مرز نشینان‌ به عنوان مرزبانان واقعی، ارتقاء درآمد و تقویت اقتصاد این افراد است چراکه آنها با فعالیت در مناطق مرزی به امنیت کشور کمک کردند.

 آقا‌بابایی بیان کرد: ساکنان شهری مرکز شهرستان‌ها شامل دریافت این تسهیلات نمی‌شوند، در واقع این نگاه، نگاهی جامع به مرز‌نشینان است تا بتوانند از این تسهیلات بهتر استفاده کنند.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه، یکی از امتیازهای مهم آئین نامه ترانزیت داخلی است، افزود: عبور اقلام کالاهای مورد نیاز مرز‌نشینان از سایر مبادی به این بازارچه‌های مرزی و گمرک‌ها مجاز اعلام شده و این موضوع مهمی است که مرز‌نشینان از میزان سقف نهائی هزینه، کاهش چشمگیری خواهد داشت.

 وی تصریح کرد: در گذشته زمانی که کولبران‌ وارد کشورهای مختلف می‌شدند هزینه رفت‌وآمد آنها بسیار سنگین بود اما اکنون با تصویب آئین نامه در هیئت وزیران و ساماندهی وضعیت کولبران‌ این هزینه تا اندازه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد.

 آقا‌بابایی گفت: فهرست کالاهای قابل ورود به نسبت بازارچه‌های مرزی موجود روان‌تر خواهد بود زیرا در بازارچه‌های مرزی موجود فهرست اقلام حدودا‌ 41 قلم است که در کار‌گروه ماده 12 قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب می‌شود در حالیکه به غیر از کالاهای خاص و دارای محدودیت، سایر کالاها قابل ورود است.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد: وزارت کشور موظف است تمام معابر غیرمجاز را تعطیل و آنها را به سوی مسیرهای قانونی هدایت کند.

 وی ادامه داد: دستورالعملی که در کار‌گروه ویژه مرز در تاریخ هفتم مردادماه 96 به ریاست وزیر کشور در اجرای این آئین نامه مصوب و ابلاغ شد، نحوه و چگونگی ورود اسامی مرز‌نشینان مشخص است که در ابتدا با مسئولیت فرماندار‌ان به شهرستان‌های مشمول طرح نسبت به شناسایی، احصا‌ و معرفی واجدان‌ شرایط ساکن در مناطق مرزی تعیین شده به سازمان صنعت و معدن استان معرفی خواهند شد.

 آقا‌بابایی یادآور شد: سازمان توسعه و تجارت بر اساس کارت‌های الکترونیکی مرز‌نشینان که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت به اصلاح این روش می‌پردازند و کسانی که فاقد کارت مرز‌نشینی هستند برای آنها کارت جدید صادر خواهد شد که البته صدور کارت برای سرپرستان خانوار انجام می‌شود.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: اگر خانواده تشخیص دهد و فرزند کبیر داشته باشند می‌توانند به صورت مستقل عمل و کارت الکترونیکی دریافت کنند.

 وی گفت: یکی از امتیازهای دستور‌المعل ویژه مرز آن است که هیچ یک از کارکنان موسسات و شرکت‌های دولتی اعم از لشکری کشوری، اصناف، نهاد‌ها، موسسه‌های عمومی و غیردولتی حق استفاده از تسهیلات مقرر در این آئین نامه را ندارند.

 آقا‌بابایی تاکید کرد: کسانی که در مناطق هدف گذاری شده دارای درآمد هستند و یا مشغول خدمتگذاری‌ در یکی از شرکت‌های خصوصی و یا دولتی هستند حق استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و در واقع این نگاهی است که نشان می‌دهد دولت به موضوع مرز‌نشینان متمرکز است.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور یادآور شد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد، کمیته‌ای با مسئولیت وزارت کشور موضوعات را بررسی و اشکالات آن را رفع کند اما در عین حال معابر کولبری‌ تعطیل نخواهد شد بلکه به سوی مجرای قانونی هدایت می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: برخی مرز‌نشینان به دلیل رفت‌وآمد به کشور مقابل در طول روز نمی‌توانستند به کشورمان باز گردند، از این رو مسئله ورود آنها به کشور و شناسایی آنها با عوامل تروریستی و ضد انقلاب برای مرزبانان‌، نیرو‌های نظامی و انتظامی قابل تفکیک نبود و منجر به برخی درگیری‌ها و تیر‌اندازی‌ها در غرب کشور می‌شد که این موضوع زیبنده مرزبانان نبود به همین دلیل در آئین نامه مصوب شده تشخیص سره از ناسره‌ برای مرزبانان وجود خواهد داشت.

 آقا‌بابایی افزود: اخیرا وزیر کشور مصوبات لازم را به استانداران چهارگانه‌ و مسئولان اجرایی ابلاغ کرده است تا مرز‌نشینان از بستر مطلوبی که ایجاد شده استفاده کنند.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اظهار کرد: 500 هزار مرز‌نشین و 110 هزار خانوار از این آئین نامه استفاده می‌کنند در واقع شاملیت‌ این مصوبه هدفمند است و در عین حال نگاه وزارت کشور به سوی مرز‌نشینان معطوف خواهد بود.

 وی در ادامه با اشاره به سقف تخفیف سود بازرگانی برای مرز‌نشینان گفت: دولت سالانه 900 میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی برای مرز‌نشینان در نظر گرفته، بر این اساس برای هر فرد 500 هزار تومان تخفیف سود بازرگانی وجود خواهد داشت.

 آقا‌بابایی درباره بازگشایی مرز تمرچین‌ اضافه کرد: وزارت کشور در حال پیگیری برای بازگشایی مرز تمرچین‌ و پرویز‌خان است البته باید در این زمینه تعاملی با کشور عراق صورت بگیرد، همچنین باید اطمینانی از سوی اقلیم فراهم شود،‌ این در حالی است که درگیری‌های جدی در این منطقه گزارش شده، لذا تحولات سیاسی اقلیم برای ما حائز اهمیت است.

 مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای صدور کارت مرز‌نشینان مالیاتی از آنها دریافت می‌شود، تاکید کرد: خیر، مالیاتی از مرز‌نشینان دریافت نمی‌شود، در واقع تخفیف سود بازرگانی به صورت ماهانه برای مرز‌نشینان تعریف شده است که دست آنها را برای انتخاب نوع کالا باز می‌کند.

 وی متذکر شد: سامانه خاصی در نظر گرفته شده است که فرآیند فعالسازی‌ مبادله در بازارچه مرزی را تعریف می‌کند، همچنین مدیران ستادی و استانی و می‌توانند نظارت لازم را اعمال کنند و در واقع تمامی اطلاعات لازم برای سازمان توسعه تجارت و گمرک قابل دسترسی خواهد بود.

 آقا‌بابایی با بیا اینکه مرز‌نشینان باید مطابق مقررات قوانین تردد کنند، اظهار کرد: عبور از مرز‌های غیر حقوقی، اقدامی غیر قانونی است و گروه‌های تروریستی و قاچاقچیا‌ن سازمان‌یافته در برخی از این مناطق فعالیت دارند از این رو مرز‌نشینان نباید از معابر غیر رسمی عبور کنند همچنین طبق تعریف حریم امنیتی، مرز‌نشینان باید از معابر رسمی تردد داشته باشند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار