علوم پزشکی همدان به مناطق زلزله زده می رود

دانشگاه علوم پزشکی همدان طبق اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 23 دی‌ماه تا پایان دی‌ماه تمام امور بهداشتی، درمانی و دارویی را در منطقه زلزله‌زده به عهده دارد.

علوم پزشکی همدان به مناطق زلزله زده می رودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد ربیعی‌یگانه مدير گروه بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گزارشی از اقدامات بهداشتی انجام شده در اربعین حسینی ارائه کرد و گفت: سال گذشته چهارمین سالی بود که کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه در پايانه مرزی خدمات ارائه کردند.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های بهداشتی پس از بازگشت زائران حسینی ادامه داشت، گفت: افراد می‌توانند بعد از بازگشت باعث اپیدمی بیماری شوند بنابراین مراقبت مناسب در استان ضرورت داشت و به این منظور برنامه‌ریزی مناسبی در این حوزه انجام شد.

مديرگروه بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه از 12 آبان‌ماه کارشناسان بهداشتی در مرز مهران مستقر شدند اظهار کرد: نظارت بر پخت مواد غذایی در موکب‌ها، صدور کارت تندرستی و پرهیز از برخی اقدامات سودجویان، کلز‌زنی آب شرب و توزیع آب آشامیدنی و دفع بهداشتی زباله و اقدامات دیگر توسط این کارشناسان انجام شد.

وی با بیان اینکه سه لایه محافظتی برای خدمات بهداشتی به زائران اربعین حسینی و مدیریت این موضوع ایجاد شد، اقدامات مربوط به هر یک از لایه‌ها را تشریح کرد و گفت: سال اول خدمات ارائه شده توسط کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه در پايانه مرزی 70 تا 80 درصد بود و امسال بیش از 95 درصد مراقبت سندرمیک انجام شد.

یگانه افزود: از 12 تا 22 آبان کل پایانه مرزی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت که طبق بررسی‌های انجام شده عملکرد خوبی در مرز داشتیم همچنین هیچ موردی از بیماریهای التور و آنفولانزا که موجب اپیدمی شود وجود نداشت.

وی با بیان اینکه زلزله منطقه غرب کشور بعد از اقدامات اربعین حسینی اتفاق افتاد گفت: تیم با تمام تجهیزات فنی و تخصصی و با امکانات مناسب صبح روز اول بعد از زلزله به مناطق اعزام شدند و نیروهای اعزامی بلافاصله از روز اول به روستاها اعزام و در چادرها مستقر شدند.

مديرگروه بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه افزود: در روز اول 5 هزار قوطی شیر خشک، 10 هزار دز واکسن توأم، 10 هزار دز واکسن آنفولانزا به کرمانشاه ارسال شد همچنین در کنار ارسال واکسن محیط کشت التور، آنفولانزا و انواع سموم به منطقه فرستاده شد و سمپاشی محيط، راه‌اندازی و نظارت بر چشمه‌های دستشویی توسط نیروهای بهداشت محیط و نظارت بر بهداشت آب و غذا انجام شد.

وی ادامه داد: با فاصله یک روز بعد از اعزام تیمها ارزیابی از منطقه صورت گذفت و بعد از برگشت نیروهای تیم اول کارشناسان تیم دوم آماده شدند و با فاصله چهار روز به منطقه اعزام شدند و کارهای بهداشتی از صفر تا صد برای 45 روستا انجام شد.

یگانه اضافه کرد: به تیم دوم ماموریت داده شد به همراه چهار دانشگاه دیگر بر اساس چک لیست‌های خاص موارد را بررسی کنند و هر یک از مراکز و واحدهای بهداشتی بررسی وارزیابی شوند به این ترتیب در قدم اول سرپل ذهاب طی سه روز بررسی شد و در نهایت گزارش ارزیابی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد.

وی با بیان اینکه دورترین روستاهای قمر توسط نیروهای اعزامی بررسی شد خاطر‌نشان کرد که تیم سوم به فاصله یک هفته در منطقه حاضر شد و دکتر قدیمی به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در منطقه قرار گرفت و فراخوان برای برگشت تیمها اعلام شد و بعد از چند روز تیم چهارم با درخواست به منطقه اعزام شد.

مديرگروه بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه طبق تقسیم‌بندی انجام نشده 23 دیماه تا پایان دیماه دانشگاه علوم پزشکی همدان تمام امور بهداشت، درمان و دارو را در منطقه زلزله زده به عهده دارد یادآور شد که هر هفته یک دانشگاه برای انجام اقدامات مطرح شده در منطقه حضور پیدا می‌کنند.

وی با قدردانی از کمکهای مردمی به زلزله زدگان غرب کشور گفت: مردم در این زلزله بسیار کمک کردند به طوریکه در زمان اعزام تیم دوم به منطقه حدود پنج ساعت در ترافیک کمکهای مردمی بودیم که نشاندهنده حسن نیت و نوع دوستی مردم ایران است.

انتهای پیام/ د

علوم پزشکی همدان امور بهداشتی، درمانی و دارویی منطقه زلزله‌زده به عهده دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.