دید و بازدید در بلندترین شب سال

صله رحم که موحب نزدیک تر شدن دل ها بهم می شود در بلندترین شب سال یعنی شب یلدا شدت بیشتری می گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ ایرانیان بویژه گیلانیان که به مهمان نوازی و برپایی مهمانی مشهورند در شب چله از انواع خوراکی‌ها مصرف کنند و مثل مناطق مختلف آداب و رسوم ویژه‌ای دارند.
گیلانیان در شب یلدا از تنقلاتی مانند هندوانه، آب ایزگیل یا آب کونوس، برشته برنج و سه میوه محلی پرتقال، گلابی محلی به نام «خوج» و لیمو استفاده می‌کنند.
در گیلان هندوانه را حتماً فراهم می‌کنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمی‌کند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد.

 همچنین مردم شهرها و روستاهای شرق گیلان در شب یلدا هنگام بریدن هندوانه شعری را با مضمون «امشب شب چله / خانم جیر (زیر) پله / چاقو بزنیم / هندانه کله (سر)» می‌خوانند.

 آوکونوس یکی دیگر از خوردنی‌هایی است که در گیلان در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه می‌شود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره می‌ریزند، خمره را پر از آب می‌کنند و کمی نمک هم به آن می‌افزایند و در خم را می‌بندند و در گوشه‌ای خارج از هوای گرم اطاق می‌گذارند.

برخی از مردم گیلان با حضور در آسایشگاه های سالمندان، یلدای خود را در کنار آنان می گذرانند.

خانواده های شهداء نیز با حضور در گلزار شهدا بلندترین شب سال  را در کنار شهیدان خود سپری می کنند.

عده ای از گیلانیان امشب بخاطر شاد کردن دل زلزله زدگان استان کرمانشاه در شهرهای زلزله زده و در کنار مردم غیور کُرد به برپایی جشن پرداخته اند.

انتهای پیام/اص

در بلندترین شب سال گیلانیان از یکدیگر دید و بازدید می کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.