توقف موقت خودسوزی در دشت خانمیرزا

با انتقال آب کشاورزی به دشت خانمیرزا در شهرستان لردگان، خودسوزی این دشت به صورت موقت، متوقف شد.

توقف خود سوزی تالاب خانمیرزابه گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ محمدصادق خانجانی مدیر جهادکشاورزی لردگان گفت: با اجرای شبکه لوله گذاری و انتقال  ۵۰ لیتر آب بر ثانیه از بخش کشاورزی این شهرستان به  دشت خانمیرزا، خودسوزی این دشت به صورت موقت، متوقف شد.
 
وی اضافه کرد: از این مقدار آب، ۱۰ لیتر بر ثانیه از طریق لوله گذاری به طول ۵۰۰ متر از نزدیکترین چاه عمیق کشاورزی و ۴۰ لیتر بر ثانیه با لوله گذاری به طول ۷ کیلومتر از چشمه دایمی شهر آلونی، وارد این دشت می‌شود.
   
خانجانی افزود: خودسوزی دشت خانمیرزا یکی از نادرترین پدیده‌های زیست محیطی در کشور می‌باشد که بعد از تالاب «پریشان» در استان فارس و بر اثر تداوم خشکسالی و کم بارشی در این دشت رخ داده است.

وی در مورد چگونگی این پدیده گفت: مواد آلی انباشته شده در لایه‌های زیرین، سبب تشکیل تورب یا ذغال سنگ نارس شده که با ترکیب گاز متان، قابلیت بالای اشتعال پیدا می‌کند و نتیجه این آتش سوزی به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می‌شود.
 
به گفته خانجانی؛ دشت خانمیرزا تا قبل از دهه ۶۰ به صورت تالاب بود و طبق تصاویر هوایی سال ۱۳۴۰، مساحت آن به دو هزار هکتار می‌رسید که هم اکنون به یکی از دشت‌های بحرانی استان تبدیل شده است.
 
انتهای پیام/خ

توقف خودسوزی دشت خانمیرزا با انتقال آب کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.