شیخ مطرح کرد؛

دچار فقر نیروی متخصص هستیم/ برخی می‌خواهند شهرداری تبدیل به ماشین سیاست شود

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه در شهرداری تعدیل نیرو نداریم، گفت: برخی می‌خواهند شهرداری تبدیل به ماشین قدرت و سیاست شود.

دچار فقر نیروی متخصص هستیم/ برخی می‌خواهند شهرداری تبدیل به ماشین سیاست شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در نشست خبری که صبح امروز(دوشنبه) برکزار شد، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین سرمایه در همه جوامع نیروی انسانی است، اظهار کرد: در چهل روز نخست حضور بنده از وضعیت موجود یک ارزیابی را به عمل آوردیم که در مجموع 9 چالش نهایی برای ما محرز شد.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران طی این نشست ضمن تشریح 9 چالش اساسی شهرداری تهران، گفت: ما تعدیل نیرو نداریم و نخواهیم داشت و علاوه بر این دچار فقر نیروی متخصص هم هستیم.

وی با اشاره به روندی که در گذشته در شهرداری تهران وجود داشت،افزود: برخی می‌خواهند شهرداری تبدیل به ماشین قدرت و سیاست شود.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در ادامه 9 چالش اساسی شهرداری تهران را برشمرد و گفت: اولین چالش ما عدم جامعیت نظام آماری است.

شیخ با اشاره به اولین ملاقات کاری که با شهردار تهران داشت، بیان کرد: نجفی در خصوص تعداد نیروی انسانی از من سوال کرد و گفت که هر کس در این زمینه عددی متفاوت ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: از این رو ما یک بانک جامع از نیروی انسانی در سطح عدد و رقم هم نداشتیم تا با سرعت بتوانیم آمار دقیقی اعلام کنیم.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران فساد و کاهش سلامت اداری را دومین چالش شهرداری برشمرد و گفت: در یک نظرسنجی در پی مراجعات به شهرداری برای دریافت خدمات خاص مشخص شد 32 درصد از مراجعه کنندگان هنگام دریافت خدمات با تقاضاهایی غیر از تقاضاهای قانونی مواجه می‌شوند.

شیخ فرهنگ غیرحرفه ای حاکم بر سازمان را چالش سوم برشمرد و تاکید کرد: در این فرهنگ افراد تلاش می‌کنند بر اساس روابط به سمت‌های بالاتر برسند.

شیخ با بیان اینکه به ازای یک میلیون نفر جمعیت تهران، 5 هزار نفر در شهرداری شاغل هستند، گفت: تهران 8 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که با این حساب 45 هزار نفر در شهرداری کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: تعداد پرسنل سازمان دو برابر تعداد پست‌ها است و این بدین معنا است که ما با تراکم نیروی انسانی مواجه هستیم و در یک سال اخیر افرادی که به سازمان اضافه شدند، مسئله تراکم را بیشتر دامن زدند.

شیخ با تاکید بر اینکه همزمان با تراکم نیرو دچار فقر نیروی انسانی متخصص هستیم، خاطرنشان کرد: در یکی از مناطق شهرداری 11 درصد نیروها دارای مدرک روابط عمومی و یک درصد دارای مدرک معماری و شهرسازی هستند.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران ناکارآمدی نظام عملکرد را چالشی دیگر برشمرد و گفت: ما یک سیستم شفاف نداریم که مشخص کند چه افرادی دارای عملکرد برتر و چه افرادی ضعیف هستند و تاکنون وجود داشته که عملکرد نیروها را رتبه‌بندی کنند.

وی چالش ششم را عدم کفایت تعهد به شایستگی عنوان و تاکید کرد: در شهرداری تهران تعهد کافی به شایستگی و شایسته‌سالاری را نداریم و تصمیم‌گیری‌های مقامات ارشد در شهرداری صرفا مبنی بر شایسته سالاری نبوده است.

شیخ ناکارآمدی نظام جامع مدیریت را چالش هفتم برشمرد و گفت: در شهرداری تهران سیستمی برای پرورش مدیران از درون نداریم، در صورتی که در تمام دنیا پرورش مدیران مهم‌ترین کار شرکت‌ها برای تضمین آینده آن سازمان است.

وی با ابراز تاسف از اینکه مکانیزمی برای پرورش مدیران آینده نداریم، گفت: وقتی که در شب یلدا در مرکز مدیریت بحران بودم، متوجه شدم که اگر بحرانی رخ دهد، ما مدیران توسعه یافته برای حل بحران به اندازه کافی نداریم.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران ناکارآمدی نظام بازنشستگی و تامین آینده را هشتمین چالش شهرداری تهران برشمرد.

وی با بیان اینکه ناکارآمدی نظام جبران خدمات نهمین چالش اساسی شهرداری تهران است، اظهار کرد: برای پاسخ دادن به این چالش 5 موضوع را مطرح کردیم.

شیخ در توضیح این 5 موضوع گفت: اولین آن توسعه فرهنگ و اخلاق حرفه‌ای است و توسعه مبتنی بر شایسته‌سالاری موضوع دوم است.

وی در ادامه چابک‌سازی، هوشمندسازی و ارتقا و بهبود رفاه حال و تامین آینده کارکنان را از دیگر موارد این موضوعات برشمرد.

شیخ با تاکید بر اینکه ما تعدیل نیرو نداریم، گفت: تعدیل زمانی است که ما یک قرارداد استخدامی داریم و سازمان بنا بر ملاحظاتی عذر فردی را می‌خواهد، از این رو ما یک نمونه هم تعدیل نداشته و نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از وقتی که ما به شهرداری آمدیم فقط 0.2 درصد از نیروی انسانی آن کم شده است و اینها افرادی بودند که یا نتوانستند مدرک تحصیلی ارائه بدهند و یا دچار تخلفات بودند و برخی هم استعفا دادند که به اینها خروج طبیعی می‌گوییم.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با این وضعیت باید یک ساماندهی داشته باشیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که از سیستم خارج شده‌اند شامل بازنشستگان بودند که در مجموع تعداد 135 نفر از پرسنل سازمان کم شده‌اند و ما باید نیروی انسانی را سامان دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق شهرداری با افزایش نیروی انسانی در یک تخصص مواجه‌ هستیم، اظهار کرد: در سازمان دیگر دچار کمبود همان تخصص هستیم.

وی با بیان اینکه در حال تدوین دستورالعملی هستیم که عده‌ای از نخبگان را وارد شهرداری کنیم، گفت: البته فعلا جزء دستورات اولیه ما نیست و ممکن است در آینده این کار صورت پذیرد.

شیخ با بیان اینکه عمده افرادی به سیستم شهرداری اضافه شده‌اند در لایه‌های مدیریتی بوده‌اند، اظهار کرد: تعداد بسیار اندکی از افراد از خارج سازمان وارد شدند.

وی در ادامه به موضوع انتصابات شهردار تهران پرداخت و گفت: من تلاش کردم جعبه سیاه انتصابات را باز کنم.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران اظهار کرد: در 100 انتصاب اول شهردار تهران، 29 درصد افراد بین 30 تا 40 سال، 42 درصد بین 40 تا 50 سال و 29 درصد بالای 50 سال بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 43 درصد از مدیران شهرداری در تهران به دنیا آمده‌اند، خاطرنشان کرد: اما استفاده از نیروهایی که در خارج از تهران بوده اند بلامانع است.

وی در خصوص به کارگیری بازنشستگان گفت: آن‌ها در شرایطی می‌توانند ادامه کار دهند که جزء مقامات (شهردار تهران و معاونان آن) و یا  جانبازان باشند.

وی با بیان اینکه هر سازمانی نیاز دارد افرادی را خارج از سازمان خود بیاورد تا از ایده‌ها و افکار جدید استفاده کند، بیان کرد: اعضای شورای تحول شهرداری شامل رئیس یا قائم مقام و معاون منابع انسانی یا معاون اداری و مالی هستند.

شیخ با بیان اینکه هر هفته یک تحول در حوزه منابع انسانی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اولین طرح تحول ما درخواست شهرداری برای مشارکت کارکنان و شهروندان بوده تا ایده‌ها و نظرات خود را راجع به منابع درآمد پایدار برای شهرداری مطرح کنند.

وی در خصوص دو انتصاب حاشیه‌ساز که یکی در روابط عمومی و دیگری در موسسه همشهری بود، گفت: من آقای زمان‌آبادی را نمی‌شناسم و در این دو مورد به همکارانم تذکر داده‌ام که ملاحظات اجتماعی را رعایت کنند و هیچ کدام از این دو نفر تاکنون استخدام نشده‌اند.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید از افراد متخصص سالم‌ و پاکدست استفاده شود، اظهار کرد: برخی می‌خواهند شهرداری تهران به ماشین قدرت و سیاست کشور تبدیل شود، چنانچه در دوره‌های گذشته این اتفاق رخ داده است.

شیخ در ادامه با اشاره به برخی انتظارات مبنی بر سیاسی کاری در شهرداری تهران گفت: به نظر من همان شهروندانی که یک فکر را برای اداره شهر انتخاب کردند، به دنبال حکمرانی شهری هستند که مشکلات آن‌ها را حل کند نه آن که نظام شهری تبدیل به ماشین قدرت شود.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت شهرداری‌ها در دهه بیست در ایالات متحده آمریکا گفت: در آنجا وقتی که تیم‌های شهرداری تبدیل به ماشین قدرت شدند، شهرها گرفتار بلایای بزرگی شدند.

وی با اشاره به سهام شهرداری در پروژه سارینای دو گفت: اگر سهام شهرداری فروخته شود، 400 میلیارد تومان از اعتبارات ما آزاد می‌شود.

شیخ در پایان خاطرنشان کرد: من از عملکرد صندوق ذخیره کارکنان راضی نیستم و اعلام میزان سود یا ضرر آن چون محرمانه است، فعلا امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار