تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد دچار سرماخوردگی باید بابونه را به همراه گیاهانی مانند گل بنفشه، آویشن و پونه مصرف کنند.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره خواص بابونه اظهار کرد: بابونه طبع گرم و خشک و به سمت معتدل دارد، 2 نوع بابونه در کشور ما وجود دارد که عبارت‌اند از بابونه معمولی و شیرازی، بابونه شیرازی برای رفع اختلالات گوارشی و سردرد‌های میگرنی بسیار مفید است.

وی بیان کرد: بابونه ضد درد، التهاب و اسپاسم است، بابونه مسکن و کورتون طبیعی بدن محسوب می‌شود. این گیاه برای درمان ورم‌های بدن بسیار مفید است.

عظمایی افزود: بابونه آرام بخش اعصاب است، مصرف بابونه روند ترمیم زخم‌های بدن را تسریع می‌کند، این گیاه همچنین در ترمیم سوختگی، آلرژی و رفع نفخ کاربرد دارد، بابونه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید: تیر خلاص بابونه به میگرن


این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: بابونه آنتی‌بیوتیکی گیاهی است، مصرف این گیاه سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود طبق نظر متخصصان طب سنتی بابونه در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد، به طور مثال بابونه اگر با گیاهانی همچون سنبل الطیب، گل گاوزبان و به‌لیمو ترکیب شود آرامش قلب و اعصاب را به همراه دارد، در صورتی که بابونه با گیاهانی مانند آویشن، پونه کوهی و گل ختمی مخلوط شود، خواص آنتی‌بیوتیکی بسیاری پیدا می‌کند. بابونه نقش مؤثری در درمان سرماخوردگی، عفونت‌های ادراری مردان ، عفونت‌های داخلی دارد.

وی تصریح کرد: بنا به گفته جالینوس، بابونه برای درمان تب و لرزهای نوبه‌ای (دوره‌ای) کاربرد دارد، همچنین جانهیل نیز مصرف این گیاه را به افرادی دچار سردرد‌های میگرنی شدید توصیه می‌کند؛ ابن سینا نیز معتقد است که بابونه از هر دارویی برای رفع خستگی سودمندتر است.

خواص بابونه بر پوست

عظمایی گفت: بابونه ضد التهاب پوست است و مثل کورتون طبیعی عمل می‌کند. مصرف این گیاه به افرادی که دچار جوش های غرور جوانی و اگزمای پوستی هستند، توصیه می‌شود. اشخاصی که پوست‌های خشک و حساس دارند نیز باید از کرم حاوی بابونه استفاده کنند؛ مبتلایان به کهیر نیز باید پوست خود را با دم کرده بابونه و گل بنفشه شست و شو دهند، بابونه همچنین پوست را ضد عفونی و ورم سینه را رفع می‌کند.

تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

خواص گوارشی بابونه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افراد کم اشتها برای تقویت اشتهای خود می‌توانند بابونه را همراه با سکنجبین میل کنند. بابونه همچنین به هضم غذا کمک و اسهال عصبی و کولیت (IBS) را رفع می‌کند. این گیاه تأثیر بسزایی در درمان ورم کبد و طحال دارد، مبتلایان به زخم معده و ورم معده نیز باید برای رفع مشکلشان بابونه را همراه با شیرین بیان مصرف کنند، دم کرده بابونه نقش مؤثری در بهبود بواسیر دارد.

تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

خواص هورمونی بابونه

وی بیان کرد: بابونه سبب تنظیم قاعدگی در زنان می‌شود همچنین این گیاه در رفع اختلالات یائسگی و تسکین درد قاعدگی نیز کاربرد دارد.

خواص کلیوی بابونه

عظمایی افزود: بابونه نقش مؤثری در رفع ورم کلیه و مثانه دارد، مبتلایان به سنگ مثانه باید بابونه را با خارخاسک مصرف کنند بابونه همچنین در درمان قطره قطره آمدن ادرار نیز نقش مؤثری دارد.


بیشتر بخوانید: بابونه، داروخانه ای در یک گیاه


 تأثیر بابونه بر سیستم اسکلتی و عضلانی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: بابونه ضد التهاب مفاصل است و سبب تسکین درد استخوان‌ها می‌شود، مصرف این گیاه به درمان نقرس و پیچ‌خوردگی عصب مفاصل کمک شایانی می‌کند، مبتلایان به آرتروز و کمر درد نیز برای رفع مشکلشان باید در وان حاوی بابونه دراز بکشند بابونه همچنین تأثیر چشم‌گیری در شل شدن عضلات دارد.

تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

 تأثیر بابونه بر سیستم عصبی

وی تصریح کرد: بابونه آرام بخش دستگاه عصبی مرکزی است، مصرف این گیاه به مبتلایان سردردهای میگرنی، اضطراب، بی‌خوابی، صرع و تشنج توصیه می‌شود. بابونه همچنین نقش مؤثری در درمان مالیخولیا (جنون) دارد.

تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

 خواص قلبی و عروقی بابونه

عظمایی گفت: بابونه فشار خون را کاهش می‌دهد، مصرف این گیاه به درمان آب آوردن قلب ( پریکاردیت ) ، کمک شایانی می‌کند بابونه همچنین رقیق کننده خون نیز است.


بیشتر بخوانید: خواص بابونه چیست؟


خواص ریوی بابونه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بابونه ضد سرفه، التهاب و ورم  ریه است، این گیاه همچنین در درمان تنگی نفس نیز کاربرد دارد مبتلایان به سرماخوردگی باید بابونه را همراه با گیاهانی مانند گل بنفشه، آویشن و پونه مصرف کنند.

تأثیر معجزه‌آسای بابونه در درمان سرماخوردگی

خواص آنتی بیوتیکی بابونه

وی بیان کرد: بابونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، همچنین سبب رفع عفونت‌های داخلی بدن مردان و زنان نیز می‌شود افرادی که دچار عفونت و خارش رحم هستند نیز باید از بابونه به همراه آویشن و گل ختمی به صورت موضعی استفاده کنند همچنین آن‌ها می‌توانند ترکیب بابونه، آویشن و گل ختمی را نیز میل کنند.

عظمایی گفت: مبتلایان به عفونت گوش باید برای رفع مشکلشان روغن بابونه را داخل گوش خود بچکانند افرادی که دچار سینوزیت هستند نیز باید دمنوش بابونه را مصرف کنند همچنین آن‌ها باید پیشانی خود را با روغن بابونه ماساژ دهند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: زنان باردار باید از مصرف بابونه خودداری کنند، همچنین مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی، ناراحتی پروستات و بیماری‌های ریوی نیز باید در مصرف بابونه احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنند.

انتهای پیام /

خواص عجیب بابونه در درمان بیماری‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
چرا بابونه طعم تلخ دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالیه ..پس دیگه بیشتر مصرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
جالب بود
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
روغن بابونه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۵۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
عالیه
آخرین اخبار