خانکه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پروژه ملی ایرانوم تا دهه فجر راه اندازی می شود

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی از راه اندازی بزرگترین پروژه بررسی ژن ایرانی همزمان با دهه فجر خبر داد.

پروژه ملی ایرانوم تا دهه فجر راه اندازی می شودحمیدرضا خانکه‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: پروژه ایرانوم‌ که به بررسی ژن ایرانی می‌پردازد در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مراحل مختلف را گذرانده است و امروز معاونت فناوری وزارت بهداشت از این پروژه بازدید کرد؛  طی این بازدید مشخص شد که مراحل پروژه آماده بهره برداری و تا دهه فجر راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اولین دانشگاه کشور است که می‌تواند ژن ایرانی را بررسی کند و با تشکیل دیتا‌ بانک و بهره گیری از ژن‌های موجود در این بانک از پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی و درمانی حمایت کنیم.

توانبخشی به عنوان سطح سوم سلامت نیازمند حمایت متولیان سلامت است

خانکه‌ اظهار کرد: تکنولوژی پیشرفته پروژه ایرانوم‌ این توانایی را دارد که مجموعه اطلاعات ژنتیکی فرد را خوانده و آنالیز کند و از آنجایی که این تکنولوژی در کشور نبوده است و برای اولین بار با ساخت و بهره برداری این مرکز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌توانیم شاهد ارائه خدمات تخصصی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی اقصار نقاط کشور باشیم.

وی در ادامه از بازدید معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به مرکز رشد و فناوری دانشگاه بهزیستی و توانبخشی خبر داد و افزود: با صحبت‌های انجام شده قرار است این دانشگاه قطب و مرجع توانبخشی کشور باشد که در عرصه راه‌ اندازی و بازسازی نیز معاونت فناوری حمایت مالی خود را اعلام کرده است و شاهد توسعه مرکز ملی فناوری توانبخشی و تجهیزات توانبخشی خواهیم بود.

خانکه‌ گفت: توانبخشی به عنوان سطح سوم سلامت نیازمند حمایت متولیان سلامت است و امیدواریم با راه اندازی پروژه ملی ایرانوم‌ و همچنین مرکز ملی فناوری توانبخشی و تجهیزات توانبخشی شاهد توسعه خدمات توانبخشی در کشور و ارتقاء نظام سلامت باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار