کانون‌های وکلای دادگستری یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی

رئیس کانون وکلای خوزستان گفت: کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهاد های مدنی در عرصه صیانت از حقوق شهروندی و گسترش عدالت، فعالیت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،نوال نزاری، رئیس کانون وکلای خوزستان بیان داشت: کانون های وکلای دادگستری به عنوان یکی از قدیمی ترین نهاد مدنی در عرصه صیانت از حقوق شهروندی و گسترش عدالت، فعالیت کرده است چرا که یکی از ابزارهای حاکمیت قانون و تأمین حقوق شهروندی، کانون های وکلا هستند.

نزاری ادامه داد: کارکرد کانون های وکلا به عنوان یک نهاد مدنی، تضمین دموکراسی و حمایت از حقوق مردم است و از زمان تشکیل و کسب استقلال همواره در کنار قضات وظایف سنگین امور دادرسی در مراجع قضائی را عهده دار بوده اند.

وی بیان کرد: نقش وکیل به عنوان یکی از 2 بازوی عدالت در تحقق دادرسی عادلانه، انکار ناپذیر است ولی برای اجرای اصل دادرسی عادلانه وکیل باید از استقلال کافی برخوردار باشد.

رئیس کانون وکلای خوزستان یادآور شد: وکیل نماد حق دفاع اصحاب دعوی است و چنانچه این نماد لطمه یا آسیب ببیند در واقع امنیت حق دفاع آسیب دیده؛ بنابراین وقتی صحبت از استقلال می شود؛ یعنی برخورداری از مصونیت شغلی است.

نزاری اضافه کرد: بدیهی است قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در راستای اجرایی شدن استقلال وکیل دارند و انتظار می رود که این 2 نهاد نقش تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند و در طرح ها و لوایح به ویژه طرح ها و لوایحی که مربوط به وکلا و کانون های وکلا است از وکلا به عنوان متخصصان استفاده شوند.

وی عنوان داشت: امید است الزامی شدن وکالت و خدمات وکالت در راستای کاهش کار و دسترسی به یک دادرسی عادلانه گام های مثبتی با کمک اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور برداشته شود چون کانون وکلا تنها یک نهاد صنفی صرف نیست که تنها مسئولیت رسیدگی به مسائل صنفی وکلا را دارد بلکه کانون وکلا نقش مهمی در صیانت از حقوق مردم را ایفاد می کند.

انتهای پیام/م

قوه های قضائیه و مقننه نقش بسزایی در استقلال وکلا دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.