عدالتی مطرح کرد؛

سالی 200 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می‌شود

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: هر سال ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و شهرستان‌های تهران در آینده با این روند می‌توانند ادعای استان شدن داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح روز پنج‌شنبه در تالار علامه امینی دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی برگزار شد.

در این همایش شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ اتفاقات توسعه ای متفاوتی در ایران رخ داده و طی ۶۰ سال جامعه ایران از نظر جمعیت قطبی شده است.

وی به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: آمایش درباره تعادل صحبت می کند و هنر ایجاد تعادل میان ارکان فضا و جمعیت است و طی این سال ها ما در معرض صنعتی شدن قرار گرفتیم و همین باعث شد تا با فضایی رو به رو شویم که تمرکز قدرت و ثروت را در خود دارد. هم اکنون تمام جمعیت در هرم آتشفشانی جمعیت در تهران مستقر شده اند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: در رشد و توسعه سرزمینی نگرش آمایش در تحقق مفهوم عدالت فضایی، تعادل منطقه ای در ترسیم آینده سرزمینی گم شده است. همچنین عدم توجه به آمایش توجه صرف به تحقق رشد اقتصادی در برنامه های میان مدت و عدم توجه به مزیت های اقتصادی مناطق مختلف سرزمین را باعث شده است.

هیچ قانونی برای کنترل مهاجرت جمعیت در پایتخت وجود ندارد

عدالتی با بیان اینکه هیچ قانونی برای کنترل مهاجرت جمعیت در پایتخت وجود ندارد، گفت: متاسفانه زیرساخت های قانونی در ایجاد توازن منطقه ای و کنترل رشد جمعیت در کشور وجود ندارد و ۱۱۳۰ شهر طی ۵۵ سال به شهرهای کشور اضافه شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ افزایش شهرنشینی و کاهش روستانشینی داشته ایم، این در حالی است که تا سال ۶۵ در ایران فقط یک شهر میلیونی داشتیم و بیشتر از ۲۰ میلیون جمعیت ایرانی در ۱۰ نقطه شهری کشور قرار گرفته است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در طول چند دهه ۴ استان جدید از دل تهران به دنیا آمد و قوانین و ضوابط تقسیمات شهری به این قطبی شدن کمک کرد. اما اهداف آمایش با آنچه که در کشور رخ می دهد در تعارض است.

تهران ۵۰ درصد مالیات کشور را تهران تامین می کند

وی گفت: تهران شرایط ویژه ای نسبت به شهرهای دیگر کشور دارد، ۶۰ درصد شرکت ها، ۲۶ درصد تولیدات ناخالص داخلی در تهران وجود دارد و ۵۰ درصد مالیات کشور را تهران تامین می کند. با این حال آمارها نشان می دهد هر سال ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود و شهرستان هایی در تهران وجود دارد که در آینده با این روند و قانون می توانند ادعای استان شدن داشته باشند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: روند رشد جمعیت از سال ۹۰ تا ۹۵ شتاب پیدا کرده، تردید نداشته باشید با خشک شدن دریاچه ارومیه مقصد بیشتر هموطنانمان تهران است.

عدالتی با تشریح نقشه ها و آمارها به محققان همایش گفت: یک پهنه استان تهران کلانشهر غرب و جنوب است که عمده فعالیت آن ها صنعت و ساختمان و به شکل غیردولتی است و جمعیت آن ها را صنعتگران تشکیل داده و سطح سواد ابتدایی و راهنمایی است.

وی افزود: همچنین فعالیت پهنه شمال شرق تهران اغلب کشاورزی و کارکنان مستقل در حوزه کشاورزی و جنگلداری دیده می شود. بیشترین جمعیت استان تهران از سال ۵۵ تا کنون در پیرامون آن شکل گرفته که افزایش ۱۱ برابری را نشان می دهد.

۹۶ درصد روستاهای تهران در حریم شهرها قرار گرفته است

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: استان تهران به ۶ ناحیه شهری تهران، شهریار-ملارد، پردیس-دماوند، پاکدشت، گلستان-بهارستان، ورامین-پیشوا تقسیم بندی می شود. همچنین ۹۶ درصد روستاهای تهران در حریم شهرها قرار گرفته است. تهران دارد به اختاپوسی تبدیل می شود که یال های آن در حال رشد و بزرگ شدن است و جدیدا یال معروف پردیس هم شکل گرفته است.

وی افزود: راه حل این است که ما در حوزه قوانین نیازمند اصلاح جدی هستیم. تاکید ما این است اگر تهران قانون منفک از ما بقی سرزمین ها نداشته باشد، مشکلات آن تشدید می شود.  بین شهرداری ها و دولت باید یک تلقی مشترک از سرزمین به وجود بیاید. در حوزه پدافند غیر عامل، به ویژه در بحرانی مثل زلزله انباشت جمعیت خطرناک است. ۲۰ میلیون جمعیت تهران در معرض بدترین گسل ها قرار دارد. باید آمایش و اهداف آن به عنوان میثاق ملی سرزمینی اجرایی شود.

فرهنگ اهرم تغییر است

در ادامه علی شیرین معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: باید به این سمت برویم که پیگیری از فساد در سازمان ها چه ویژگی دارد؟ تا وقتی که این ایده را به لحاظ روانشناختی درک کنیم، نمی توانیم به درستی اجرا کنیم. اما باید گفت که همه حرف سلامت اداری این است که باید از استفاده از قدرت عمومی برای عموم استفاده کرد.

وی افزود: فرهنگ اهرم تغییر است و امروز با هفت برنامه می خواهیم به سراغ سند 1404 برسیم حالا اهرم و عوامل این مهم چه افرادی هستند؟ جواب همان کارکنان و مدیران اداری هستند. در بخش مفروضات در عناصر اصلی فرهنگ سازمانی می گویند که ارباب رجوع حق شهروندی دارد و این نوع نگاه به شهروندان را نشان می دهد. باید گفت که خدمت به ارباب رجوع باید یک ارزش باشد و این نگاه باید پس از مفروضات اساسی تقویت شده و به هم چسبیده باشد. بخش دیگر لایه فرهنگ سازمانی هنجارهاست یعنی اینکه کارکنان چگونه باید ساختارها و رویه ها و قوانین و مقررات را به درستی انجام دهد. این عناصر باید به هم پیوند بخورد تا فرهنگ سازمانی به درستی شکل بگیرد و همین موجب پیشگیری از فساد می شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در کشور ما نخستین نگاه، نگاه به منافع فردی (فساد 3 هزار میلیاردی) که موجب باند بازی و بده بستانی می شود آیا این چشم انداز می خواهد؟ اصلا دارد؟

شیرین تصریح کرد: نگاه دوم در کشور ما نگاهی است که افراد از خودگذشتگی دارند تا دیگران استفاده کنند. این خصلت و نگاه در دوران دفاع مقدس و دهه 60 بیشتر دیده می شد اما آیا در این نگاه منفعت الهی برای آن ها وجود دارد؟ آیا منافع ملی اولویت اول آنها است؟

وی افزود: با تغییر نگاه از منافع فردی به منافع ملی و عبور از منافع فردی می توانیم بگوییم که فرهنگ سالمی را دنبال می کنیم و می توانیم به توسعه کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/

تحقق سلامت اداری و توسعه کشور با تغییر نگاه از منافع فردی به ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار