وضعیت ناسالم هوای شهر شیراز در ۹ ماه نخست امسال

در ۹ ماه نخست امسال فقط ۵ روز هوای شهر شیراز در وضعیت ناسالم قرار داشت.

وضعیت  ناسالم هوای شهر شیراز در ۹ ماه نخست امسال

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در ۹ ماهه گذشته از ابتدای فروردیـن تا پایان آذرماه امسال هوای شهر شیـــراز در وضعیت ۹۹ روز پاک،۱۶۷ روز سالم و در ۵ روز وضعیت ناسالم گزارش شده است.

بر اساس این گزارش این آمــــار با توجه به داده‌ها واندازه گیری‌های انجام شده اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل از ۴ ایستگاه ثابت سنجش پارامتر‌های آلاینده هوا مستقردر میدان امام حسین (ع) و دروازه کــازرون به عنوان ایستگاه ترافیکی و ۲ ایستگاه دیگر سایت هواشناسی فرودگاه و پارک علم وفنــاوری در مسیر وزش باد غالب در شیراز مستقر بوده است.

در حال حاضر ۴ ایستگاه ثابت سنجش پارامـتر‌های آلاینده هوای شیــراز به سنسور‌های منواکسیـد کربن، ازون، دی اکسیـد گوگـرد، منواکسیدنیتروژن، دی اکسیـد نیتروژن و ذرات معلق با قطر بیش از ۱۰ میـکرون و کمتر از ۲ و نیم میکرون مجهز هستند که در صورت وجود بیش از حد استاندارد هرکدام از عناصر ذکر شده، سلامتی شهروندان به خطر افتاده و ضروری است از تردد‌های غیرضروری در سطح شـهر خودداری نمایند.

ذرات معلق با قطر کمتر از ۲ و نیم میکرون به لحاظ کوچـکی قادر به نفوذ به اعماق بافت دستگاه تنفسی و عبور از جدار شش‌ها بوده و سنجش این ذرات شاخص بسیار مهمی در تعیین وضعیت کیفی هوا در مواقع بروز پدیده ریزگرد‌ها و آلودگی هوا است.

ایستگاه‌های سنجش میزان پارامتر‌های آلاینده هــوا را در هر لحظه اندازه گیری وبه صـورت میانگین یک ساعته گزارش می‌کند و سپس داده هـای ماخـوذه از ایستـگاه‌های مذکـور در آزمـایشـگاه اداره کـل براسـاس شاخـص کیفیت هـوا (AQI:Air Quality Index) تعریف و به صورت عـددی در مقیـاس ۰ تا ۳۰۰ گـزارش می‌شوند.

در محـدوده‌های عددی مختلف تعاریف و معانی جداگانه‌ای لحاظ می‌گردد. در این بازه، تا قبل از عدد ۱۰۰، نشان گر سـالم بودن شاخص کیفی هوا بوده و بالاتر از آن نشانگر ناسلام و یا خطرناک بودن وضعیت هوا است. ا. عـداد این شاخـص مردم را قادر به تشخیص سطح آلودگی هـوا می‌نماید و براساس داده‌های ماخوذه از ایستـگاه‌های سنجش در سالیان اخیر با افزایش کیفیـت بنزین ارتقاء سیستم سوخت بسیاری از خودرو‌های از رده خارج شده و بسیاری از خودرو‌های فرسوده و تعداد روز‌هایی که شاخص کیفی هوا در حد ناسالم قرار گرفته رو به کاهش بوده است.
انتهای پیام/ت

وضعیت هوای شیراز در ۹ ماه نخست امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار