افراد باهوش را با این 10 نشانه شناسایی کنید

مشخصه و ویژگی افراد باهوش موضوعیست که در دهه‌های گذشته تا حد بسیار زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی مشخصه‌هایی که در بسیاری از مطالعات به آن‌ها اشاره شده، خواهیم پرداخت.

افراد باهوش را با این 10 نشانه شناسایی کنیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آیا تا کنون از خود پرسیده اید که آیا من باهوش هستم؟ شاید شما هم مدت ها منتظر مقاله ای درباره ویژگی افراد باهوش بوده اید تا به دیگران اثبات کنید که چقدر هوش بالایی دارید.

عموما افراد باهوش، صفات خاصی دارند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در این مقاله به بررسی 10 ویژگی افراد هوشمند که در بسیاری از مطالعات اثبات شده است، اشاره خواهیم کرد. البته این بدان معنا نیست که افراد دیگر، بهره هوشی پایینی دارند بلکه این ویژگی‌ها به طور کلی در بیشتر افراد باهوش مشاهده شده است.

انواع گوناگونی از هوش وجود دارد که از جمله آنها می توان به هوش هیجانی، هوش کلامی و هوش منطقی اشاره کرد. در این مقاله منظور ما از افراد باهوش، افرادی نیستند که هوش تک بعدی دارند بلکه منظور افرادی هستند از انواع گوناگون هوش به خوبی بهره می‌برند. در ادامه 10 مورد از ویژگی هایی که در بین افراد باهوش بیشتر دیده شده است آورده شده است:

1- عموما افراد بی‌نظمی هستند

آیا در کودکی به خاطر بی‌نظمی های عجیب و غریبی که داشتید، توسط مادرتان مورد سرزنش قرار گرفته اید؟ فارغ از خانواده،احتمالا الان هم که بزرگسال هستید و انسان بالغی به شمار می‌روید، دوستان و هم‌سن و سالانتان شمارا فردی بی انضباط می‌دانند. آنها حتی ممکن است به خاطر این ویژگی شما را شماتت و سرزنش کنند. این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهد بی نظم بودن نشانه این است که افراد مغز فعال‌تری نسبت به دیگران دارند و در عین بی نظمی، از ذهن منظم و کارآمدی بهره می‌برند. البته فکر می‌کنم پرتاب لباس هایتان بر روی زمین و یا رهاکردن ظرف‌های نشسته‌تان راه خوبی برای اثبات هوش بالایتان نباشد!

 2- به شانس اعتقادی ندارند

بسیاری از مردم همه اتفاقاتی که برایشان می افتد را نتیجه بد و خوب بودن اقبالشان می‌دانند. این افراد فکر می‌کنند اگر کسی خوش‌شانس باشد، موفق می‌شود و اگر بدشناس باشد، شکست می‌خورد. در حالی که این‌گونه نیست و افراد باهوش به خوبی نادرست بودن این نظریه را درک می‌کنند. آنها فکر می‌کنند موفقیت از برنامه‌ریزی، سخت‌کوشی، تصمیم‌گیری صحیح و شاید وجود مقادیری از استعداد نشأت می‌گیرد. شکی در این نیست که ممکن است اتفاقات ناخواسته گوناگونی در زندگی همه افراد رخ دهد اما وابسته دانستن موفقیت و یا شکست به شانس و اقبال به نظر احمقانه می‌رسد.

 3- روشنفکر هستند

افرادی که بهره هوشی بالایی دارند همیشه نگران این موضوع هستند که متوجه شوند از هرچیزی، همه‌چیز را نمی‌دانند. چنین افرادی هیچ موقع جلوی نظرات مخالف خودشان را نمی‌گیرند و می‌دانند همیشه و در هر موضوعی دو گروه موافق و مخالف وجود دارد. آن ها تلاش می‌کنند تا نظریات گوناگون را بررسی کنند و البته از نقد نظر خودشان توسط دیگران نیز ابایی ندارند چرا که آنها فقط به دنبال یافتن حقیقت هستند.

 4- تطبیق‌پذیر هستند

گاهی اوقات همه چیز به هم می‌ریزد و از قاعده خارج می‌شود و این ماییم که باید باید به سرعت با شرایط جدید وفق پیدا کنیم. در چنین شرایطی، شما هیچ انسان باهوشی را پیدا نمی‌کنید که از وضع جدید شاکی باشد و غرولند کند. آنها در عوض به کاری می‌پردازند که قبلا نیز انجام می‌دادند و شاید این یکی از رموز موفقیت آن ها باشد. آنها شرایط جدید را می‌پذیرند و تلاش می‌کنند تا آن را تغییر دهند. انسان های باهوش این‌گونه نیستند که فقط در شرایط ایده‌آل رشد کنند بلکه در هر شرایطی به پیشرفت خود ادامه می‌دهند.

5- وقتی در مورد موضوعی اطلاعی ندارند، به آن معترف می‌شوند

افراد باهوش تا زمانی که مطمئن نباشند که از چیزی کاملا مطلع هستند، وارد بحث با دیگران در آن موضوع نمی‌شوند. بر عکس، افراد زیادی وجود دارند که در بحث‌های گوناگون شرکت می‌کنند و درباره هرموضوعی نظر می دهند حتی اگر از آن قضیه هیچ اطلاعی نداشته باشند.

 6- شب ها بیدارند!

آیا شما نیز دوستانی دارید که خودشان ساعت ۱۱ شب می‌خوابند و فکر می‌کنند شما که ساعت ۲ می‌خوابید، عجیب و غیر عادی هستید؟ شاید آنها خیلی عجیب و غریب هستند که اینقدر زود می‌خوابند! حقیقت این است که افراد باهوش نیمه‌شب‌ها بیدار هستند چرا که در این مواقع بهترین عملکردشان را دارند و اموراتشان را در این زمان به بهترین نحو می‌توانند به سرانجام برسانند. افراد هوشمند شب‌ها سریعا فرسوده و خسته نمی‌شوند و مثلا ساعت ۱۰ شب نمی‌خوابند. آن‌ها بیدار می‌مانند و بر روی پروژه‌های گوناگونشان تمرکز می‌کنند و به حل مسائلشان می‌پردازند.

7- افراد باهوش همیشه نگرانند

افراد بی‌باک زیادی وجود دارند که بدون تفکر و تأمل، ریسک‌های بزرگی را قبول می‌کنند. این افراد از جمله افراد باهوش به شمار نمی‌آیند. افراد باهوش همیشه نگرانی‌های زیادی داشته و به فکر گذشته و آیندشان هستند و ریسک‌هایی حساب شده و منطقی را می‌پذیرند.

 8- شوخ طبع هستند

افراد بسیار زیادی هستند که می توانند شما را با شوخی‌های گاهی مسخره بخندانند اما شما در واقع به آنها می‌خندید نه با آنها!

در مقابل، فقط یک انسان باهوش است که می‌تواند یک سریال کمدی بسازد و یا یک نمایشنامه کمدی بنویسد. شوخی آن‌ها بهتر، جذاب‌تر و هوشمندانه‌تر است. اگر بخواهید از تشویش و اضطرابتان بکاهید، افراد باهوش بهترین گزینه برای کمک به شما هستند.

 9- کنجکاو هستند

افراد باهوش مانند کودکان درباره جهان پیرامونشان کنجکاو هستند. آن‌ها می‌خواهند همه چیز را بدانند! از این که اشیاء گوناگون چگونه کار می‌کنند و چگونه جهان هستی به وجود آمد تا این که چرا ۲+۲=۴؟ آن‌ها همیشه سوال می‌پرسند و تشنه دانستن هستند و البته هیچ‌وقت سیر نمی‌شوند.

 10- بیشتر وقتشان را با خودشان می‌گذرانند

افراد باهوش به کسی نیاز ندارند که وقتشان را با او بگذرانند که البته این بدین معنا نیست که آنان اجتماعی نیستند، بلکه اگر شما علاقه‌مند باشید تا وقتتان در کنارشان بگذرانید، به خوبی استقبال می کنند. انسان‌های هوشمند استقلال کافی دارند و نیازی به دیگران ندارند. چنین افرادی سعی می‌کنند برای خوشی‌ها و تفریحاتشان به کسی متکی نباشند.

 آیا شما نیز خودتان را فردی باهوش قلمداد می‌کنید؟ تجربیات و دلایل خود را با مخاطبین ستاره درمیان بگذارید!

منبع:ستاره نیوز

انتهای پیام/

 ۱۰ ویژگی رایج افراد باهوش

برچسب ها: هوش ، ذکاوت ، خلاقیت ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام دوستان اینا همه با فکره مثلاً فکر بکنی یک دنده هستی وکسی نمی تونه جواب شمارو بده یا به شما برسه همون طوری میشد
Germany
رضا
۱۹:۵۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلخته تر ین انسان روی زمینم از استرس شبا هم خوابم نمیبره کلا به نظرم باهوش تر از منپیدا نمیشع بااین تفاسیر البته فرمول فیزیکم تو درسام اختراع کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
با این تفسیرها من باهوش ترینم نمیدونم چرا فک میکنم همه ده تارو دارم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۱۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
سلام لطفا یک ویدو درباره اینکه چه اتفاقی برای ما با داشتن هوش خیلی بالا می افتد یعنی چه چیزی را تجربه می کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نمی‌خواستم نظربدم ولی دست خودم نیست
Iran (Islamic Republic of)
My name is Adam bahoosh
۱۰:۵۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
ممنونم کمکم کردین که بفههم آدم باهوشیم
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۵:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
من دقیقا تمامی این خصوصیاتو داشتم ولی معدلم همیشه خوب بوده هیچ وقت شاگرد زرنگ نبودم اصن درس نمیخونم
Afghanistan
کوثر
۱۷:۱۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
من 13 سالمه و توی خونم همه منو جغد شب صدا میکونن و دلیلش هم اینکه حتی تا 2شب هم بیدارم و زیاد هم دوست ندارم توی جمع باشم و منو دکتر هم صدا میکنن چون همش که یه نفر توی خونه یا بیرون ازش یه مرض میگیره من هم هر وقت راه هل میدم و جواب هم میده
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۸:۳۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
بابا اصلا همه باهوش، پس فرق بین انسان ها چیه؟ هوش؟؟؟ خیر مهربانی و بخشش.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
هوش بالا متاسفانه همیشه باعث پیروزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۱۵:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
من از قبل از خوندن این مطالب هم می دونستم باهوشم ولی با خوندن این مطمئن تر شدم.و در ضمن شمایی که میگید افراد با هوش منظم هستند اشتباه میکنید چون من و خیلی از با هوش هایی که میشناسم بی نظم و تنبل هستند
Afghanistan
صميم
۱۷:۴۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
اين ١٠ ويژه گي را در وجود خود ميبينم اما اخرش را نميدانم كن چي ميشود
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
خوبه بدنیست
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۷:۰۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
همه اینا درست ولی شرایط خیلی مهمه تا چیزی معلوم شه
شرایط شامل خیلی موارد هست
Iran (Islamic Republic of)
مارکو
۲۱:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
احسان ابراهیمی
۱۷:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
کیا با هوشن ؟
Italy
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
من
Iran (Islamic Republic of)
Cyrus
۲۱:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
من همه موارد ذکر شده رو دارم اما بازم مشکوکم و فکر نمیکنم اینا ملاک باهوشی باشه چون بیشتر خودمو کند ذهن میدونم تا باهوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
از نظر علمی ثابت شده افراد باهوش گربه رو ترجیح می دهند ولی افراد سخت کوش(همون منظم ها)سگ رو ترجیح می دن
افراد با هوش اکثرا تنبل هستند برای همین بیل گیتس گفته من همیشه تنبل ترین افراد رو برای کار های سخت می فرستم زیرا اونها راحت ترین راه را برای کارشون پیدا می کنند
خواهشا تیز هوش رو با سخت کوش اشتباه نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
مارکو
۲۱:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
دعوا نکنید دوستان، هوش یک امر کاملا ارثی است، و هشتاد درصد از مادر به فرزند می رسه.. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
جالبه . ولی افراد باهوش با نظم اند ولی در عین حال در آرامش و بی نظمی هم غور نمیزنن و بیشتر به فکرچیزی که ذهنشونو مشغول کرده هستن نه بی نظمی و شلختیای اطرافشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
نه افراد منظم کمال گرا به حساب می‌آیند
Iran (Islamic Republic of)
Sarah
۰۲:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
آخریش دقیقن منم =|
Iran (Islamic Republic of)
Sarah
۰۲:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
آخریش دقیقن منم =|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
پس یعنی منم باهوشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
بعضي چيزاش درسته و بعضيا فكر ميكنم الکی:/
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام.
نظرات تعجب اوره
یکی که هوشش خوبه و نشانه هارو داره درصورتی متوجه میشه عملکرد مغزش قویه که یه چالش انجام بده.نه یکی بگه من با این حساب انیشتنم ولی یه دقیقه رو کامنتش که میخواد ارسال کنه فکرد نکرده باشه
درکل افراد باهوش مشخصن.نه از دید درسی و پیشرفت.از دید نگرشششون نسبت به هرچی که (قراره در اینده اتفاق بیفته)!
Iran (Islamic Republic of)
حنا
۱۳:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
اصلا مهم نیست اینا همش احتمال هست که با هوشا این جورین بعدم بی خوابی خودش یک نشانه ی افسردگیه دوما هیچ باهوشی نمیگه باهوشم بلکه عیانه وهمه می دونن غیر خودش یه عده هم هستن که تصور باهوشی دارن ولی باهوش نیستن این خودش یه سندرم هست اگه تو گوگل سرچ کنید میاد براتون
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
شاید باور نکنید ولی من یک روشهایی توی ریاضی دقیقا محدوده زمانیش رو هم میدونم ،حدود ساعت 1و 2 صبح ،به ذهنم میرسه که در روزمره بهش فکر میکنم خودمم تعجب میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
منم این شکلیم ولی نمی دونم چرا نصف شب مسائل ریاضی میان سراغم یا سوالای فلسفی دیوونم میکنن تا جوابشونم ندم خوابم نمی بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
کی بهتون اجازه دادم زندگی منو زیر نظر بگیرید و از خصوصیات من مقاله بنویسین ها؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Luis
۰۱:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۶
ویژگی ۶!!!
من فقط نصف شب کارای درسیمو انجام میدم:|
Iran (Islamic Republic of)
Luis
۰۱:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۶
ویژگی ۶!!!
من فقط نصف شب کارای درسیمو انجام میدم:|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
نمیگم باهوشم.اما همه ویژگی هارو دارم به جز اولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۲ دی ۱۳۹۶
اتفاقا افراد باهوش اشخاصی هستند که شب ها زودتر می خوابند تا سحر بتوانند برای عبادت پروردگارشان برخیزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
دوست عزیز شلخته بودن بابی نظمی متفاوته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۹ تير ۱۳۹۷
دوست عزیز خداوند خودش فرموند:هرکس یه قدم درراه علم بردارد مانند هفتاد سال عبادت است توکه اینقدر خداپرستی باید اینو بدونی وهیچوقت حس نکن کمبود داری چون هیچکس بدون کمبوداش انسان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
الان از فردا همه بينظمي هاشونو ميندازن گردن هوششون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۱ دی ۱۳۹۶
افراد با هوش منظم هستند. این یک واقعیت است اما در دل بی نظمی ها هم می توانند به هدفشان برسند یعنی بی نظمی آنها را گیج نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ دی ۱۳۹۶
افراد باهوش خیلی هم با نظمند
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۱۲:۲۹ ۱۱ دی ۱۳۹۶
چقدر شناختتون رو من کامله
ممنون از اینکه هوشم رو سنجیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۱ دی ۱۳۹۶
از مطالب بالا متوجه شدم که من چقدر زرنگم
آخرین اخبار