یک گرافیست جوان اردبیلی مطرح کرد؛

مشکلات هنرمندان در شهرستان‌ها بیشتر از پایتخت است

احدی گفت: هنرمندان استان اردبیل حتی برای برگزاری نمایشگاه نیز با مشکل و حمایت نشدن از سوی مسئولان مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد احدی، هنرمند و گرافیست جوان و متولد شهر اردبیل است. 15 سال است که خوشنویسی کار می‌کند و فعالیت حرفه‌ای او در نقاشی‌خط از 5 سال پیش آغاز شده است. تحصیلات آکادمیک محمد احدی کارشناسی گرافیک از دانشگاه سراسری استان گیلان است.

وی درباره سیر فعالیت‌های هنری خود به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: من از ابتدا به نقاشی علاقه مند بودم. زمانی که برای ثبت نام به هنرستان رفتم، مسئولان هنرستان گفتند اگر تعداد دانش آموزان رشته نقاشی به حد نصاب نرسد، کلاس منحل می شود و هنرجویان نقاشی باید در رشته گرافیک تحصیلات خود را ادامه دهند. به این ترتیب به اجبار وارد رشته گرافیک شدم و از این اجبار پشیمان نیستم. به مرور زمان به گرافیک علاقه مند شدم و در کنار این هنر، نقاشی را هم دنبال می‌کنم.

احدی ضمن اشاره به کسب مقام در جشنواره های ملی گرافیک و پوستر اظهار داشت: در حوزه گرافیک در جشنواره های ملی رضوی و بسم الله برگزیده شدم و چندین نمایشگاه تایپوگرافی نیز در استان های اردبیل، تهران و گیلان برگزار کرده ام. در جشنواره رضوی سال 90 بود که با هنرمندان نقاشی‌خط آشنا شدم. مدت ها پیش از این آشنایی به نقاشی‌خط علاقه داشتم؛ اما هیچوقت فضای آن را تجربه نکرده بودم. یکی از برکات آن دوره از جشنواره برای من این بود که نقاشی‌خط را به صورت جدی آغاز کردم و در این راه استاد و برادر ارجمندم آقای عظیم فلاح کمک های بسیاری به من کردند.

وی درباره فروش آثار و درآمدزایی خود از هنر عنوان کرد: در نمایشگاه اخیری که در استان اردبیل برگزار کردم، 8 اثر از مجموعه آثار نقاشی‌خط فروخته شد. با توجه به اینکه استقبال شهرستان‌ها از هنر بسیار کمتر از پایتخت است، فروش نمایشگاه برای من رضایت بخش بود. اما در کل هیچ درآمدی از هنر ندارم. مگر با انجام یکسری کارها که اصطلاحاً کارهای بازاری نامیده می شوند. یعنی آثاری که ارزش هنری خاصی ندارد و هنرمند صرفا برای امرار معاش خود آنها را خلق می‌کند. برای مثال در ایام مختلف در گوشه‌ای از شهر سرعین مستقر می‌شوم و چهره مسافران را  به صورت زنده با دریافت مبلغ ناچیز طراحی می‌کنم و چند وقتی می شود که در یک موسسه خیریه در شهر اردبیل مشغول هستم که این فعالیت هم با هنر، نقاشی و گرافیک ارتباطی ندارد.

این خوشنویس جوان شهر اردبیل، آشنا نبودن تعداد زیادی از مردم این شهر با نقاشی‌خط را یک مشکل بزرگ برشمرد و گفت: رشته نقاشی‌خط در اردبیل مشکل ریشه ای دارد و خوب معرفی نشده است. هنرمندان نقاشی‌خط اردبیل دو یا سه نفر بیشتر نیستند و این تعداد انگشت شمار هم کمتر درگیر نمایشگاه، ورکشاپ و ... هستند. به همین علت مردم اردبیل نقاشی‌خط را خیلی نمی‌شناسند. زمانی‌که من نمایشگاه برپا کرده بودم، آنها تعجب می‌کردند که واقعا می شود این نوع کارها را هم انجام داد؟ همچنین رئیس حوزه هنری استان اردبیل پس از بازدید از نمایشگاه گفت دیدگاه من به نقاشی‌خط بسیار تغییر کرد.

وی با انتقاد از حمایت نکردن مسئولان از هنرمندان اظهار کرد: در رادیو هنر اردبیل هم گفتم، مسئولان حمایت نمی‌کنند. اگر شرط پرداخت هزینه به نگارخانه‌ها را منتفی کنند، هنرمندان با خیال راحت برای برگزاری نمایشگاه اقدام خواهند کرد. از طرفی با همکاری مسئولان اداره ارشاد و دیگر موسسه‌های دولتی و خصوصی، برنامه های میدانی و ورکشاپ‌های بیشتری هم برگزار می‌شود که این اتحاد هنرمندان و مسئولان منجر به آشنایی مردم و افزایش کمی و کیفی فعالیت های هنری استان اردبیل می‌شود.

محمد احدی درباره تکنیک آثار خود عنوان کرد: در نمایشگاهی که برگزار کردم آثار در دو سه مجموعه با تکنیک های مختلف ارائه شدند. موضوع تابلوها آیات قرآن کریم و اشعار عرفانی بود و اندازه آثار نیز با هم تفاوت داشت. همیشه سعی دارم فرم آثار، شناسنامه کارهای من باشد. فرم‌هایی که در تابلوهایم مشهود است یکدست و به یک شکل هستند. اما در مورد رنگ حساسیت خاصی ندارم و ترکیب رنگ هر اثر با دیگری متفاوت است. امید است همه هنرمندان آن چیزی را که خود به دست آورده اند، ارائه کنند و دیگر شاهد آثار کپی در جامعه هنری نباشیم.

 

انتهای پیام/

 

گلایه یک هنرمند جوان از توجه کم مسئولان به هنر تجسمی در شهرستان ها

 

 

برچسب ها: گرافیک ، تجسمی ، هنرمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.