رونمایی از لوح های ثبتی «سماع» و «حنجی» در سنندج

لوح های ثبتی ذکر قیام «سماع» در طریقت قادریه و روش کهن آموزش قرآن کریم «حنجی» با حضور جمعی از مسئولان و روحانیون در صحن مسجد جامع سنندج رونمایی شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در این مراسم گفت: اداره کل میراث فرهنگی کردستان در راستای حفظ و صیانت این میراث های ماندگار اقدام به ثبت ملی مراسم های معنونی در فهرست آثار ملی می کند.

وی افزود: در همین راستا طریقت و ذکر سماع دراویش و همچنین شیوه کهن آموزش قرآن کریم که به حنجی شناخته شده است و بخشی از فرهنگ جامعه ماست در فهرست اثار ملی ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ضمن تقدیر از همراهی اهل طریقت استان برای ثبت این مراسم گفت: بر همه ما واجب است آثار و فرهنگ گذشتگان را حفظ و آن را به نسل های آینده انتقال دهیم.

نماینده شورای شهر سنندج و از کارشناسان شیوه آموزش قرآن درادامه این مراسم به روش «حنجی» کردن، با بیان اهمیت ثبت این شیوه آموزشی کهن در فهرست آثار ملی گفت: به منظور جلوگیری از به فراموشی سپرده این فن و روش کهن، با تلاش های اداره کل میراث فرهنگی کردستان و همراهی اساتید فن توانستیم این اثر فرهنگی را ثبت ملی کنیم.

مجید شاه اویسی با اعلام اینکه این شیوه آموزشی فقط مختص استان کردستان است، بیان کرد: معلمان و مدرسان مدارس، ماموستایان حوزه های دینی و مذهبی باید این روش را به کودکان و دانش آموزان بشناسانند و آموزش دهند چرا که این آموزش است که موجب ماندگاری این روش کهن می شود.

انتهای پیام/م

لوح های ثبتی «سماع» و «حنجی» در سنندج رونمایی شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.